Leo van de Voort: “Ik ben er niet van overtuigd dat waardecreatie hoog op de bestuurlijke agenda staat.”

Waardecreatie is méér dan financiële winst alleen. Terwijl veel bedrijven nog vasthouden aan traditionele financiële stuurmiddelen, dringt de noodzaak tot een bredere kijk op waardecreatie steeds verder door. De rol van de CFO transformeert naar Chief Value Officer (CVO), waarbij strategisch inzicht, duurzaamheid, adequaat rendement en stakeholderwaarde een steeds prominentere rol spelen. Maar hoe veranker je meervoudige waardecreatie nu écht in je organisatie? En welke rol speelt finance daarbij?
Leo van de Voort, partner en strateeg bij Fuel for Living Strategies en ervaren CFO, ziet deze transitie als onvermijdelijk. De CFO en controller komen steeds nadrukkelijk in het hart van de organisatie te staan. Ze combineren niet alleen inzicht in de balans en cashflows, maar wegen steeds vaker strategische opties en stakeholderbelangen mee. Tijdens de cursus Meervoudige waardecreatie: Finance in the lead bij Sijthoff Accountants Academy deelt hij zijn visie en praktische tools om deze nieuwe rol effectief te vervullen.
“Ik ben er niet van overtuigd dat waardecreatie hoog op de bestuurlijke agenda staat. Wat ik vooral zie zijn kostenreducties, aandeleninkoopprogramma ‘s en portfolioherschikkingen. Dat heeft veel weg van korte termijn denken.”
Waardecreatie: de ontbrekende schakel in veel bestuursagenda’s
Hoewel waardecreatie steeds vaker wordt besproken in boardrooms, ziet Van de Voort dat de praktijk achterblijft. “Ik ben er niet van overtuigd dat waardecreatie hoog op de bestuurlijke agenda staat. Wat ik vooral zie zijn kostenreducties, aandeleninkoopprogramma ‘s en portfolioherschikkingen, dat heeft veel weg van korte termijn denken.” Volgens hem zijn grootschalige investeringen in meer op de wat langere termijn gerichte innovaties én onderscheidende positionering schaars. “En die zijn juist relevant, omdat risicomijding uiteindelijk de dood in de pot is.”
Wat betekent dit voor Finance professionals? Van de Voort stelt dat de transitie van CFO naar CVO vraagt om een verschuiving in focus: van puur financieel naar integraal waardegedreven denken. “De grootste uitdaging voor bestuurders en Finance is een diepgaand inzicht te krijgen in het daadwerkelijk geïnvesteerd vermogen – de ‘echte’ balans in volle omvang – én zicht te krijgen op de ‘externalities’. Dat dwingt tot strategische voortvarendheid en innovatie.”
Nieuwe vaardigheden voor de Chief Value Officer
De rol van Finance in organisaties verandert fundamenteel. Meervoudige waardecreatie vereist dat de CFO en controller verder kijken dan de jaarrekening en stakeholderwaarde in de volle breedte centraal stellen in de besluitvorming. “Zij komen steeds nadrukkelijk in het hart van de organisatie te staan. In toenemende mate combineren zij inzicht in de complete balans, de P&L, het kasstroomoverzicht met de strategische opties van de onderneming. En daarin wegen zij in toenemende mate het belang van alle stakeholders mee. Governance is cruciaal”
Van de Voort onderstreept dat het vraagt om een combinatie van analytisch vermogen en verbeeldingskracht, én ook de moed voor afwijkende visies of meningen, en uitvoeringskracht om te laten gebeuren wat moet gebeuren. Finance professionals moeten zich bekwamen in methoden zoals target costing, value pricing en real option analysis om waarde op een breder niveau te integreren in hun organisaties.
“Als de ‘luiheid’ aan de top zit, dan blijft het lastig écht in beweging te komen.”
Van governance-codes naar strategische daadkracht
Het – als afvinklijstjes – voldoen aan governance-codes en ESG-rapportages is niet langer voldoende. Finance professionals spelen een cruciale rol in het creëren van een bedrijfscultuur waarin meervoudige waardecreatie een integraal onderdeel wordt van de strategie. “Governance-codes en afvinklijstjes zijn reactief en niet meer dan een minimale vereiste. Echte vooruitgang vraagt voorstellingsvermogen, moed en uitvoeringskracht.” Volgens Van de Voort blijkt dat laatste in de praktijk schaars. “Maar”, voegt hij stellig toe, “als de ‘luiheid’ aan de top zit – zoals ik vind – dan blijft het lastig écht in beweging te komen.”
Vanuit zijn ervaring als CFO en strategisch adviseur ziet hij regelmatig hoe moeizaam het kan zijn om meervoudige waardecreatie écht te verankeren in een organisatie. “Bestuurders zijn vaak terughoudend”, merkt hij op. “Ze vrezen extra regels en kosten, terwijl ze het enorme potentieel aan nieuwe inzichten en strategische mogelijkheden over het hoofd zien. Dat blijft mij verbazen.”
Waardecreatie staat steeds prominenter op de bestuursagenda. Het is een spannend speelveld voor bestuurders en toezichthouders, waarbij procedureel toezicht, governance-codes en afvinklijstjes niet meer voldoende zijn. Tijdens deze cursus leer je wat meervoudige waardecreatie precies inhoudt en wat dit betekent voor de finance functie.
Meervoudige waardecreatie meetbaar en zichtbaar maken
In de cursus ‘Meervoudige waardecreatie: Finance in the lead’ krijgen Finance professionals de concrete handvatten om financiële en maatschappelijke waarde integraal te verbinden. Met tools zoals Impact Valuation en Integrated Reporting leren zij hoe organisaties zich voorbereiden op een toekomst waarin aandeelhoudersbelangen en bredere maatschappelijke thema’s hand in hand gaan.
Volgens Van de Voort is Impact Valuation een veelzijdig raamwerk dat zowel kwantitatieve als kwalitatieve input combineert om strategische beslissingen te versterken. “Het ene spoor begint met een kwantitatieve analyse die een robuuste, datagestuurde basis biedt en het stroomlijnen van daaropvolgende discussies met belanghebbenden vergemakkelijkt”, zegt hij, “terwijl het andere begint met kwalitatieve input van belanghebbenden, die later wordt verfijnd met behulp van kwantitatieve gegeven”.
Integrated Reporting biedt een samenvattende rapportage: “Zo geven organisaties aan hoe strategie, governance en zowel financiële als niet-financiële prestaties bijdragen aan duurzame waardecreatie voor de organisatie, haar stakeholders en de maatschappij”.
“Bestuurders zijn vaak terughoudend. Ze vrezen extra regels en kosten, terwijl ze het enorme potentieel aan nieuwe inzichten en strategische mogelijkheden over het hoofd zien. Dat blijft mij verbazen.”
Leren van succesvolle transformaties
In de praktijk worstelen veel bedrijven met de implementatie van meervoudige waardecreatie. Desgevraagd naar een praktijkvoorbeeld van een organisatie die succesvol is getransformeerd naar meervoudige waardecreatie, waarschuwt Van de Voort: “Met voorbeelden moet je altijd oppassen – voor je het weet haalt de realiteit je in…”
Toch zijn er inspirerende voorbeelden. “Een goed voorbeeld is Starbucks”, zegt Van de Voort. “Zij zetten daadwerkelijk in op duurzaamheid, trachten daarin de hele value chain te optimaliseren, voeren dat ook steeds meer door in hun winkels, zetten steeds meer hoog in op klanttevredenheid en heroverwegen toenemend hun te grote productassortiment. Daarbij is de beurskoers ook nog gestegen van iets meer dan $65 naar bijna $100.” Het laat zien dat een focus op meervoudige waardecreatie niet alleen ethisch verantwoord is, maar ook financieel loont. De vraag is niet óf bedrijven deze transformatie moeten omarmen, maar hoe snel ze dat doen.
Ontdek hoe finance de drijvende kracht wordt achter duurzame waardecreatie Tijdens de cursus Meervoudige waardecreatie: Finance in the lead – Van CFO naar CVO krijg je praktische inzichten en strategische tools om Finance om te vormen tot een leidende rol in meervoudige waardecreatie. Leer van experts en ontdek hoe je als CFO of controller impact maakt op zowel financiële als niet-financiële waarde. Meer weten? Bekijk het programma en schrijf je in.
Maak kennis met Leo van de Voort, strateeg en partner Fuel for Living Strategies
Van de Voort studeerde Nederlandse taal- en letterkunde (Nijmegen), Rechten (Utrecht) en Bedrijfskunde (MBA, Rotterdam). Als voormalig topconsultant (Kearney), investment banker (Kempen & Co) en CFO in diverse (beursgenoteerde) bedrijven kent hij het (strategische) klappen van de zweep. In 2000 werd hij door zakenblad Next! benoemd tot een van de vernieuwers van het Nederlandse bedrijfsleven (‘apostel van het aandeelhouderswaarde-denken’). Hij is klankbord voor raden van toezicht en bestuurders bij transities en een veelgevraagd spreker en publicist. Zijn invloedrijke boeken zijn onder meer Risicovreugde (2018; samen met Rob Fijlstra), Vensters op waarde (2021), Exit Fantoomtrots (2022; samen met Leen Paape). Van de Voort verzorgt meerdere programma’s bij de Sijthoff Accountants Academy en Alex van Groningen. Ontdek zijn expertise en cursussen.