Leo van der Voort: de re-IPO van Banijay – “Uit de diepten roep ik tot u…”

Leo van de Voort
Tijd voor een 're-IPO' met focus, afsplitsing en zichtbaarheid.

Psalm 130 is een Psalm in de Hebreeuwse Bijbel. De psalm is ook wel bekend onder de aanhef De profundis, ‘Uit de diepten’ en is een smeekbede van de mens tot God. Het is een van de bedevaartspsalmen. Ik moest er aan denken toen ik las dat Banijay zijn Amsterdamse beursnotering nu écht wil wakker kussen.

Veel bedrijven kiezen voor een beursnotering vanwege toegang tot de kapitaalmarkt. Maar dan moet wel de performance en de kasstroom op orde zijn. De huidige koersontwikkeling van Banijay laat zien dat daar niet al te veel vertrouwen in is.
Banijay staat genoteerd sedert medio 2022 en ging voor een introductieprijs van €10 van start. Inmiddels is daar ca. 15% vanaf (dezer dagen ca. € 8,50) – ter vergelijking ging de AEX er sindsdien ruim boven de 50% overheen…

Lees ook op CFO.nl: Sebastiaan van Welie (CFO van Warner Music Benelux): “Als er één industrie data driven is, dan is het wel muziekstreaming.”

Catch-22
Banijay is de grootste onafhankelijke producent van reality-tv en series (o.a. Big Brother en Peaky Blinders). Een beursnotering geeft profiel naar investeerders, klanten en leveranciers. ‘Dan kan je groei als bedrijf verder aanjagen’, aldus Banijay. Maar dat hebben we de afgelopen periode niet gezien. Het bedrijf leidt een sluimerend bestaan op de beurs – belangrijke oorzaak is een gebrek aan verhandelbare aandelen: slechts 10% van de stukken is vrij verhandelbaar. En gegeven het koersverlies zullen huidige (groot)aandeelhouders niet snel uitstappen.
Daarbij heeft Banijay de beursnotering – middels een spac-constructie – niet aangewend om nieuw kapitaal op te halen bij beleggers. Dus emissies voor grote overnames zullen niet meteen vrijgevig worden omarmd door de zittende aandeelhouders. Een catch-22…

Consolidatie
Het bedrijf stelt – niet ten onrechte – dat er sprake gaat zijn van een consolidatieslag in de sector. De markt is zeer versnipperd, en schaal wordt steeds belangrijker. Maar Banijay heeft met een omzet van € 3,3 miljard een gering marktaandeel van minder dan 2%. Werk aan de winkel dus. Maar hoe? Geld lenen tegen slechte voorwaarden? Liever niet. Nieuwe aandelen uitgeven? Niet aantrekkelijk.
Een mogelijke optie is onderdelen in de etalage zetten. Maar activisme is geen modegrill – het is een wake-up call (‘Big Brother is watching you’…). Dan kun je het beter zélf doen.
En daar liggen de mogelijkheden voor Banijay.
Bedrijven kunnen onderdelen afsplitsen en dan doorverkopen, of ze kunnen onderdelen naar de beurs brengen (bv. Philips die haar lichtdivisie onder de naam Signify een eigen notering gaf). Dit is natuurlijk relevant op het moment dat het geheel niet meer waard is dan de som der delen (in het groot heet dat de ‘conglomerate discount’).

Voor het afsplitsen van een bedrijfsonderdeel zijn verschillende redenen te bedenken. Een bedrijf kan een hogere waardering beogen, zich meer gaan concentreren op bepaalde activiteiten, kapitaal willen vrijspelen voor groei, of actief de schuldenlast naar beneden brengen.
Daarbij kan de afsplitsende onderneming direct kenbaar maken het belang in de te verzelfstandigen divisie geheel te zullen afbouwen, of aangeven in beginsel een meerderheidsbelang aan te willen houden. Dat laatste kan als de separate activiteiten niet in hun kern zijn verbonden, maar nog voldoende raakvlakken hebben om operationeel van elkaar profijt te kunnen hebben.

De wereld verandert. Onvoorspelbaar. Complex. Vol risico’s én kansen. Juist nu vraagt leiderschap méér dan alleen cijfers. Het vraagt visie. Lef. Kompas. Tijdens 𝗘𝘅𝗽𝗲𝗱𝗶𝘁𝗶𝗲 𝗖𝗙𝗢 gaat een selecte groep CFO’s het avontuur aan door een landschap vol onzekerheid. Geen standaard conferentie,  een dag vol reflectie, strategische verdieping en inspiratie.

Banijay Gaming
Wat kan deze optie voor Banijay betekenen? Nou, best wat. Het bedrijf is niet allen eigenaar van een groot tv-productiehuis. Het bezit ook Banijay Live – een divisie actief in events, én Banijay Gaming – actief in sportweddenschappen.
Door deze twee onderdelen af te splitsen worden middelen vrijgemaakt om de consolidatie vorm te geven én kan de ‘conglomerate discount’ worden weggewerkt. Twee vliegen in één klap!

De redenering is helder: betere zichtbaarheid levert een hoger waarderingscijfer, en dat is van waarde in onderhandelingen met financiers en activistische aandeelhouders; hoe overzichtelijker een bedrijf, hoe beter beleggers en analisten de prestaties op waarde kunnen schatten. En daar kan je maar beter zélf actief op inzetten dan dat het onder druk moet van financiers die een ánder (welbegrepen) eigenbelang hebben. Deel het zelf op, en heers in de eigen portfolio.

Door een duidelijke focus, grotere verhandelbaarheid, eenduidige kasstromen kan de huidige notering op de ‘lokale markt’ (‘uit de diepten’…) worden opgeschroefd naar de AMX – met een beurswaarde van ca. € 4 miljard niet onrealistisch.

Je kunt het een ‘re-IPO’ noemen – maar eigenlijk betekent het dat er eindelijk eens inhoud aan die notering wordt gegeven…

Leo van de Voort is voormalig directeur corporate Finance Kempen & Co en verbonden aan Fuel for Living Strategies. Van de Voort verzorgt meerdere programma’s bij de Sijthoff Accountants Academy en Alex van Groningen. Ontdek zijn expertise en cursussen.

 

 

 

Gerelateerde artikelen