Lodewijk Lockefeer (Royal Zeelandia) in CFO Studio: “Nieuwe taal nodig om non-financiële waarde vorm te geven”
In de nieuwste aflevering van CFO Studio schuiven Lodewijk Lockefeer (Royal Zeelandia), Michel Scholte (Impact Institute) en Bart van Praag (Workiva) aan om te praten over waarde, niet alleen voor aandeelhouders, maar voor álle belanghebbenden nu en in de toekomst. Wat is de waarde van schoon drinkwater, een leefbaar klimaat, goede arbeidsomstandigheden? En wat betekent deze waarde voor een CFO?
Lodewijk Lockefeer is CFO bij Royal Zeelandia Group. Voordat hij in dienst trad, werkte hij 17 jaar bij Heineken als Regional Finance Director voor Heineken Europe. Zeelandia heeft 25 productiebedrijven wereldwijd, die gericht zijn op het produceren van bakproducten. Het bedrijf is, na vier generaties, nog steeds in handen van de familie Doeleman.
Michel Scholte is sinds 2012 directeur en medeoprichter van True Price. Hij is begin 2021 verkozen tot Minister van de Nieuwe Economie. Hij heeft ruime ervaring met het toepassen van True Pricing in het bedrijfsleven. Bovendien is hij lid van de think-tank Worldconnectors en alumnus van het World Economic Forum Global Shapers-netwerk en heeft verschillende adviesfuncties op het gebied van impactmeting en impactwaardering.
Bart van Praag is General Manager voor de regio Europa, Midden-Oosten en Afrika (EMEA) van Workiva. Van Praag: “ESG is een punt van zorg geworden voor de CFO. CFO’s hebben nu de kans om vertrouwen op te bouwen bij investeerders, loyale klanten aan te trekken en geloofwaardigheid en transparantie te brengen in de duurzaamheidsinitiatieven van hun organisatie. ESG is een belangrijp onderwerp geworden voor mij. Het gaat om het doen wat juist is. Workiva staat voor transparante data en financiële stromen.”
(Klik op afbeelding om CFO studio terug te kijken)
Gaat financiële winst ten koste van maatschappelijke waarde?
Scholte: “De IFRS accountancy-standaard zou dit moeten gaan waarderen, zodat financiële markten hun investeringen hierop stroomlijnen. Dan ontstaat er bij bedrijven ook een prikkel om maatschappelijke waarde te creëren. Voor de korte termijn bestaat die prikkel soms wel al. Daarbij geloof ik ook in het eigen morele kompas. Ook CFO’s zijn mensen die voldoende autonomie moeten hebben om verantwoordelijk te leiden.”
Hoe gaan jullie dan om met non-financiële waarde?
Lockefeer: “Je hebt financiële-winst/verlies, milieu-winst/verlies en sociale-winst/verlies, samen moet dat meer dan 0 zijn. Het is niet genoeg dat er twee negatief zijn en een positief, je moet op elke factor positieve resultaten willen halen. Hier is ook een belangrijke rol weggelegd voor de CFO. We moeten ook waardering krijgen voor het meewegen van non-financiële waarde. Vanuit de buitenwereld is die waardering er vaak niet. Er is een nieuwe taal nodig om non-financiële waarde vorm te geven bij aandeelhouders, want dan kan je die ook nastreven. Nu is er een discrepantie tussen waarde en waardering, waar het systeem niet mee om kan gaan. Hierdoor krijg je te maken met onjuiste besluitvorming.”
Is een consument wel bereid te betalen voor een prijsverandering als gevolg van nauwkeurigere waardebepaling? Wat moet er aan bewustwording gebeuren?
Scholte: “Allereerst moet er veel meer transparantie komen in de productieketen. Als bij elk product duidelijk wordt gemaakt wat de maatschappelijke kosten zijn, gaat een deel van de consument al beter nadenken. Die wil wel meer betalen voor een reep chocola, zodat de boer niet in flagrante armoede leeft. Door transparantie gaan consumenten anders handelen. Ook kunnen er fiscale maatregen getroffen worden, zoals btw-nadelen voor producten met armoede in de keten.”
Is er een groot verschil tussen de VS en Europa?
Van Praag: “Zeker, dat verschil is zeer merkbaar. In de VS eisen grote spelers als BlackRock en MorganStanley bepaalde ESG-scores. Er zijn daar systemen gebouwd om bedrijven voor de lange-termijn te raten op bijvoorbeeld hun negatieve externaliteiten. Daar moeten wij in Europa ook naartoe. Juist inzichtelijkheid zorgt voor bewustwording.”