IAG en KLM boeken winststijging in tweede kwartaal
British Airways-eigenaar IAG ziet winst en omzet fors toenemen
International Consolidated Airlines Group (IAG), het moederbedrijf van British Airways, heeft in het tweede kwartaal van dit jaar aanzienlijk geprofiteerd van een groeiende vraag onder vakantiegangers. De totale omzet over de maanden april tot en met juni steeg met meer dan 30 procent tot 7,7 miljard euro. Het merendeel van deze omzet, 6,7 miljard euro, werd gegenereerd door passagiers van luchtvaartmaatschappijen zoals British Airways, Vueling en Iberia. De nettowinst steeg spectaculair van 133 miljoen euro vorig jaar naar iets meer dan 1 miljard euro dit jaar. IAG-topman Luis Gallego streeft ernaar om aan het einde van het jaar weer op het niveau van voor de coronapandemie te zitten, aangezien het vertrouwen in vrijetijdsreizen blijft toenemen.
Stijgende omzet voor KLM ondanks problemen bij Transavia en KLM Cityhopper
Ondanks de uitdagingen bij Transavia en KLM Cityhopper heeft de Nederlandse luchtvaartmaatschappij KLM in het tweede kwartaal betere resultaten geboekt dan een jaar eerder. De omzet steeg met bijna 12 procent, terwijl de operationele winst vrijwel gelijk bleef. Een belangrijke factor voor dit succes was het ontbreken van problemen op Schiphol tijdens de meivakantie, wat resulteerde in een toename van het aantal vluchten.
Transavia, hoewel geconfronteerd met vluchtannuleringen in Nederland door een tekort aan vliegtuigen, kon nog altijd meer passagiers vervoeren dan het voorgaande jaar. De budgetluchtvaartmaatschappij ondervond ook hinder van luchtverkeersleidingstakingen in Frankrijk, maar blijft een sterke groei doormaken.
Air France-KLM rapporteert een omzet van 7,8 miljard euro voor het tweede kwartaal, een stijging van 14 procent vergeleken met het voorgaande jaar. Hoewel de capaciteit van de maatschappijen met slechts 8 procent toenam, zaten de vliegtuigen voller en waren passagiers bereid meer te betalen voor luxere zitplaatsen. KLM-directeur Marjan Rintel benadrukt dat klanten nog steeds graag willen reizen, zelfs met hogere ticketprijzen.
Het concern ziet nog geen effect van de hoge inflatie op de vraag naar vluchten. De boekingen lopen zelfs net zo hard, of zelfs harder, dan vorig jaar. Hierdoor handhaaft Air France-KLM de eerder uitgesproken verwachtingen voor dit jaar. Voor 2023 wordt verwacht dat de capaciteit weer op het niveau van voor de coronacrisis zal zijn of zelfs hoger.
Conclusie
Hoewel beide luchtvaartmaatschappijen, IAG en KLM, met hun eigen uitdagingen te maken hebben gehad, hebben ze allebei positieve resultaten geboekt in het tweede kwartaal van dit jaar. De groeiende reislust onder vakantiegangers heeft geleid tot een aanzienlijke stijging van de omzet en winst voor IAG. KLM heeft daarentegen kunnen profiteren van een groeiend aantal passagiers, ondanks problemen bij dochtermaatschappijen Transavia en KLM Cityhopper. De vooruitzichten voor de rest van het jaar blijven positief, aangezien Air France-KLM vasthoudt aan de verwachtingen voor 2022 en een geleidelijk herstel voorziet in 2023.
(ANP)