Marissa van der Werf (CFO Adecco Group): “Als CFO ben ik eigenlijk overal bij betrokken binnen Adecco.”

CFO Marissa van der Werf over die eerste maanden aan het financiële roer van de uitzendreus.

Na turbulente tijden is het aan een compleet nieuwe directie om Adecco Group Nederland naar rustiger vaarwater te navigeren. CFO Marissa van der Werf over die eerste maanden aan het financiële roer van de uitzendreus.

Ze praat gemakkelijk, vrijuit, een extraverte Chief Financial Officer. Marissa van der Werf trad 1 januari 2023 aan bij Adecco Group Nederland en gaat zich richten op het optimaliseren van de financiële en backoffice processen. Na een uitstapje in de logistieke sector is de CFO terug in de uitzendbranche waar ze haar loopbaan 23 jaar geleden begon en waar – zoals ze het bevlogen zegt – “Mijn hart ligt.”

Dat laatste blijkt wel uit haar cv. Van der Werf begon, nog tijdens haar studie bedrijfseconomie aan de Universiteit van Amsterdam, als vestigingsassistent bij Tempo-Team Inhouse Services. Een jaar later werd ze als account specialist verantwoordelijk voor een grote inhouse vestiging, om uiteindelijk toch die financiële richting in te gaan. Dat werd een in totaal 20 jaar voortdurende reis waarin ze de functies business controller, director business control, director planning & control bij Tempo-Team vervulde. En na de jaren Tempo-Team, dochteronderneming van Randstad, volgde het werk voor moederbedrijf Randstad in het buitenland. 

“Ook omdat ik al had aangegeven welwillend tegenover een baan in het buitenland te staan", licht ze die overstap van destijds toe. “Voor Randstad vervulde ik, vanuit Stockholm, de functie CFO Zweden/Denemarken, gevolgd door de rol van CFO Nordics na de overname van Proffice Group door Randstad.”

  • En toen, na die 20 jaren in de uitzendbranche, de overstap naar een familiebedrijf op de Veluwe?

“Na 20 jaar in dezelfde branche, wilde ik een keer heel iets anders doen. Maar wel met dezelfde  dagelijkse hectiek en dynamiek en dat vond ik zeker bij die logistieke dienstverlener. Mijn opdracht was de onderneming voor te bereiden op de volgende fase van groei en de daarbij benodigde professionaliseringsslagen te maken. Uiteindelijk bleef van de transformatieopdracht waarvoor ik gekomen was, na een directiewissel, niet heel veel meer over, wat mij heeft doen besluiten om op te stappen.” 

  • Vervolgens Adecco Group Nederland, opnieuw een uitzendreus; oude liefde roest niet?

“De branche past me als een jas, realiseerde ik me toen ik voor deze CFO functie werd benaderd. Het draait in onze wereld om mensen, om samenwerking. Want alleen sámen kun je succes boeken. Teamwork is inherent aan de bedrijfstak. Natuurlijk moet er geld worden verdiend, maar dit werk is óók pure passie. De dynamiek, de snelheid: geen dag is hetzelfde. Daar komt bij dat, zo is althans míjn mening, uitzendorganisaties een uiterst belangrijke rol spelen binnen de arbeidsmarkt. Zeker in de begeleiding van mensen die net wat meer afstand hebben tot die arbeidsmarkt. Want met de juiste begeleiding, door inzet van training, en door de kans die mensen via Adecco krijgen om bij een werkgever binnen te komen en zichzelf zo te laten zien, komt het in veel gevallen tot een vaste aanstelling bij die opdrachtgever. Hier wordt de branche in het maatschappelijke beeld nog wel eens tekort gedaan. Werk vormt immers een essentieel onderdeel van het leven. Werk geeft invulling en zingeving en creëert mogelijkheden. De ambitie van Adecco is niet voor niets ‘making the future work for everyone’. De intrinsieke drijfveer zit aan de mensen kant.”

  • Die eerste maanden als CFO bij Adecco Group Nederland, wat viel en wat valt je op? 

“Ik vind het geweldig weer terug te zijn in deze branche, de combinatie van een mens- en resultaat gedreven cultuur in een uiterst dynamische omgeving past mij ontzettend goed. Het voelt hier als een warm bad. Adecco Group Nederland kenmerkt zich door een no-nonsense cultuur, waarbij iedereen op elk niveau de mouwen kan en wil opstropen. Korte lijnen en zo min mogelijk hiërarchie in de manier van samenwerken.”

  • Adecco Group Nederland kende moeilijke jaren met de nodige wisselingen aan de top en een dalende omzet. Hoe kan het tij worden gekeerd?

“Dat is natuurlijk heel pittig geweest voor onze mensen. Als je langere tijd niet goed presteert, dan doet dat iets met het geloof van medewerkers. Om dat fundament weer op te bouwen en te verstevigen, resultaten te boeken, geloof en trots te laten terugkeren en balans in de organisatie te herwinnen, moet je ruimte geven aan verhalen en daar goed naar luisteren. En tegelijkertijd is het zaak te proberen die focus op de toekomst te leggen. Wat we vandaag en morgen moeten doen om die neerwaartse spiraal te doorbreken en die weg omhoog te blijven vervolgen nu we het dit jaar sinds lange tijd weer beter doen dan de markt. Als resultaten jaren achtereen achterblijven dan ben je binnen een multinational altijd ‘meer in beeld’. In die zin dat er meer bemoeienis van bovenaf is. Meer vragen, meer uitleg, meer analyse. Logisch, maar dat verbetert de resultaten niet en zorgt ervoor dat – zeker binnen finance – men meer bezig is met uitleggen en verklaren dan met het daadwerkelijk challengen van de business vanuit de business-partner rol. Ik zie daarin voor mijzelf een belangrijke taak weggelegd; ervoor zorgen dat de mensen in mijn teams zich kunnen richten op werkzaamheden waarmee ze ook echt waarde toevoegen. En ja, dan kan ik wel eens dwars zijn. Ik steek mijn mening niet onder stoelen of banken. Tegelijkertijd merk ik dat binnen Adecco alle ruimte is om dat gesprek aan te gaan. Ook daarom heb ik gekozen voor deze klus, hier valt iets te winnen!”

  • Maar toch; de waarschijnlijk dalende vraag naar flex, de schaarste in veel sectoren die lijkt aan te houden… Hoe kijk je naar de toekomst van Adecco?

“Die zie ik rooskleurig in. Ondanks dat veranderende wetgeving impact heeft op de vraag naar flex. Waar het prijskaartje, in verhouding tot de kosten van een vaste medewerker, meer omhoog is gegaan, houden klanten behoefte aan goede, gekwalificeerde medewerkers.  En zij hebben niet altijd de tijd, de capaciteit of de wens om dit zelf te organiseren. Logisch, het vinden van de juiste mensen voor een baan is een vak. Je moet de markt goed kennen en de juiste kanalen weten aan te boren om die medewerkers te vinden. En – last but not least – wij hebben een groot bestand met kandidaten om uit te putten. De behoefte van de klant zal vanuit kostenoverwegingen meer schuiven van flexibele arbeidskrachten naar krachten die rechtstreeks bij de opdrachtgever in dienst treden. Al dan niet voorafgegaan door een eerste inzet via Adecco. Dat zien we steeds vaker en met onze business line Adecco Permanent Recruitment spelen we daar al een tijd op in. Of het nou gaat om een eenmalige vacature of grootschalige werving voor klanten die bijvoorbeeld vijftig fietskoeriers of honderd contactcenter medewerkers nodig hebben.”

  • Hoe werk je samen met de CEO, CCO, CHRO; kun je iets zeggen over de boardroomdynamiek bij Adecco Group Nederland?

“Ik zit hier sinds januari, we hebben sinds kort een nieuwe CEO, Femke Hellemons. En ook de Chief Commercial Officer (CCO) is een vrouw, Leontine Bezemer. Voor de directie zoeken we nu alleen nog een CHRO. Ja, een man zou – qua gender balans – goed passen. Femke, Leontine en ik hebben dezelfde mentaliteit: geen woorden, maar daden. We zaten zélf aan die knoppen met klanten en kandidaten en zijn ooit in het kloppend hart van onze business begonnen. Samen hebben we meer dan 70 jaar uitzendervaring. Ik ben erg op de business gericht, ik weet niet beter. Het financiële proces binnen een uitzendorganisatie is in de basis geen rocket science, geen langdurige risicovolle investeringen en geen zware balans met veel vaste activa. Het gaat om het ‘managen van de actuals’, dus zit ik in de dagelijkse praktijk veel aan die business zijde, aan de strategische kant ook. Als CFO bemoei ik me met alles wat invloed heeft op het resultaat. En dat is goed, want dat past me.”  

  • Wat zijn de verschillen tussen Tempo-Team, Randstad en Adecco, hoe onderscheiden jullie je?

“Natuurlijk zijn er cultuurverschillen tussen Adecco, een Zwitsers bedrijf, en grote Nederlandse spelers. Wat blijft, is dat onze business van oudsher lokaal gedreven is, omdat de lokale arbeidsmarktwetgeving zo bepalend en overal verschillend is. Uiteindelijk zie je meerdere culturen terug waarmee je dagelijks te maken hebt. Zeker binnen die financiële rol, waar je ook in contact bent met financiële collega’s op global niveau en peers in andere landen. Dat betekent een veelheid en diversiteit aan nationaliteiten, wat werken binnen een multinational als Adecco juist zo leuk maakt. Deze business is een echte people business, waar persoonlijk contact met klanten en uitzendkrachten cruciaal is. Dat zien we ook terug in onze tevredenheidsonderzoeken, het persoonlijke en oprechte contact is een bepalende factor. Het gevoel van oprechte interesse is daarbij doorslaggevend en is, denk ik, wat Adecco onderscheidt van andere spelers. Dat horen we terug van nieuwe collega’s, maar ook van flexmedewerkers. Wij denken mee met een voor de klant passende oplossing, in plaats van te sturen op standaarden.”

  • Je stipte het al aan, diversity. Belangrijk thema binnen Adecco?

“Vanaf mijn eerste dag bij Adecco ben ik positief verrast door de gender parity binnen de wereldwijde finance kolom. Hier wordt niet alleen gepraat over diversity & inclusion, hier wordt actief invulling gegeven aan diversiteit. En dat heb ik in het verleden wel anders meegemaakt.”

  • Er gebeurt veel in de bedrijfstak rond flexwerkers en uitzendkrachten. Kun je iets zeggen over de laatste trends in de personeelsbranche?

“De arbeidsmarkt verandert voortdurend en wordt nu al lange tijd gekenmerkt door krapte in tal van sectoren. De uitdaging dé geschikte kandidaat vinden, die 100 procent match maken, wordt steeds groter. Je moet dus een navenant groter beroep doen op creatief oplossingsvermogen om zo in overleg met klanten die passende match tóch te maken. Bijvoorbeeld door onze Adecco Training als wapen in te zetten. Of door meer te focussen op de competenties, in plaats van alleen die ‘harde’ criteria toe te passen. Daarnaast is er de veranderende wet- en regelgeving waarbij de insteek van de overheid is dat flex minder flex wordt en vast minder vast. Daarin past ook de ontwikkeling van het steeds verder gelijk trekken van de beloning van een flexmedewerker en die van een vaste medewerker in dezelfde functie bij opdrachtgevers. Het zijn ontwikkelingen die de positie van de flexmedewerker verbetert – en dat is natuurlijk heel positief en goed – maar tegelijkertijd de administratieve last en de complexiteit van het proces doen toenemen.”

  • Hoe geef je leiding, hoe inspireer je mensen in je teams (samen 80 medewerkers), hoe laat je hen excelleren?

“Als het om continuïteit in de business gaat, moet je soms risico’s nemen. En dus mag je fouten maken. Zaak daarbij is dat je ervan leert. Wie geen fouten maakt, heeft geen nieuwe dingen gedaan of uitgeprobeerd. Adecco is een lerende organisatie. Ik wil dat mensen uit hun comfort zone komen, zodat ze hun eigen lat hoger kunnen leggen. In een juiste cultuur durven mensen zich uit te spreken. Daarbij ben ik benaderbaar, mijn deur staat altijd open. Hiërarchie, pretenties, politiek, verborgen agenda’s? Nee! What you see is what you get.” 

MARISSA VAN DER WERF

Functie: Chief Financial Officer bij Adecco Group Nederland.

Leeftijd: 45 jaar.

Studie: bedrijfseconomie en accountancy and controlling, Erasmus University Rotterdam.

Woonplaats: Deventer.

Gezinssamenstelling: partner, dochter.

Hobby, sport: golf.

Laatst gelezen boek: “Er ligt een hele stapel op me te wachten. Die wordt eerder groter dan kleiner.”

Favoriete film, tv-programma, serie: “Programma’s over criminaliteit, bijvoorbeeld de ontmaskering van boeven door journalisten als John van den Heuvel en Kees van der Spek.”

Dé vakantiebestemming: Zuid-Italië.

Auto: “Dat is nou zó’n mannending…”

Gerelateerde artikelen