Martijn van Muyden (CFO Houthoff): “Inmiddels kijken we met onze strategische planning drie jaar vooruit. Dat paste dus wel degelijk in de FP&A cycle.”

Hoe Houthoffs CFO de planningperioden van één naar drie jaar heeft weten te brengen.

Het elan en de houding van de topsporter die hij was, heeft Martijn van Muyden altijd gehouden. Of, zoals een advocaat hem op LinkedIn beschrijft: "Martijn was als zeiler zó toegewijd dat ik er zeker van ben dat hij net zo vastberaden zijn plannen en projecten uitvoert. Die wil om altijd te willen winnen, vernauwt nimmer zijn visie en bekwaamheid om strategieën en tactieken te analyseren. Voordat hij aan iets begint, of er zelfs maar over práát, weet hij alles over het betrokken onderwerp."

Mooie woorden over de Chief Financial Officer van Houthoff. Op het kantoor van het Nederlandse advocatenkantoor, 23 verdiepingen hoog aan de Zuidas, vertelt Martijn van Muyden over zijn topsportverleden als zeiler.

Tekenend voor Van Muyden: liever rennen dan rusten. Liever lopen dan zitten. Liever niet, dan slecht. Liever voorkomen dan oplossen. Hij studeerde economie en accountancy aan de Erasmus University Rotterdam. Van Muyden startte zijn carriere bij PwC als registeraccountant in Audit en bij Transactions Services om zijn loopbaan vervolgens te vervolgen als financial bij McGregor Fashion Group en Markit (S&P). Tot in mei 2017 Houthoff op zijn pad kwam.

Waarin verschilt de CFO-functie bij een groot advocatenkantoor van die bij andere bedrijven?

“Houthoff is een Professional Services firm en tevens een partnerorganisatie waarbij de focus historisch vooral op de korte termijn gericht is. Toen ik hier ruim zes jaar geleden aantrad – in eerste instantie als Head of Finance – en een langere termijn financiële planningshorizon wilde introduceren, werd mij gezegd ‘Tja, dit is lastig. Het is nu eenmaal geen koekjesfabriek…’ Maar dat is het het natuurlijk wel – en het is weldegelijk van groot belang. Onderzoeken uit welke richting je klanten komen, hoe de business zich ontwikkelt en wat je daar strategisch mee moet doen – vooral ook op het gebied van headcount in de jaren die gaan komen – en hoe de kostenstructuur zich verder gaat ontwikkelen. De transformatie naar het verder kijken dan 1 jaar heb ik weten te volbrengen. Inmiddels kijken we met onze strategische planning drie jaar vooruit. Dat pastte dus wel degelijk in de FP&A cycle.”

Van de sterk competitieve topsport-wereld naar eindverantwoordelijke voor finance in het bedrijfsleven. Komt die jarenlange ervaring in de zwaarste Olympische 1-mans zeilklasse je ook als CFO van pas?

“Zeker. Als topsporter leer je bij voortduring naar die stip aan de horizon te turen. Naar dat ene punt dat je wil, dat je móet zien te bereiken. In de voorbereiding van een wedstrijd gaat het om planning, om aanpak, om het maximaliseren van doorzettingsvermogen en vitaliteit. Stuk voor stuk zaken die je ook in de CFO-functie verrijken, bagage die je als mens én als professional krachtiger maken.”

Je werkte bij PwC in Transaction Services en bent vervolgens als finaniceel hoofd van de ETF-Index divisie van Markit, een beursgenoteerde wereldwijde informatieverstrekker, de business ingegaan. Een heel andere omgeving dan de advocatuur. Hoe verliep die overgang?

“Ik was bijna acht jaar financieel directeur Continental Europe van het in financiële data gespecialiseerde Markit, een Brits bedrijf. Nadat Markit uiteindelijk met een grote Amerikaanse speler fuseerde, zat mijn klus er daar op. Ik was mijn opties aan het bekijken toen een kennis van me zei dat er een ‘mooie klus’ bij een advocatenkantoor aan zat te komen. Daarna ging het snel. Ik sprak uitgebreid met Michiel Pannekoek en Edward de Bock, beiden Houthoff partners. Mijn taak was duidelijk. Een oude finance organisatie met een nieuw, maar niet goed functionerende ERP transformeren. Of ik dat kon fixen. Belangrijk voordeel was dat ik mijn finance manager, met wie ik al die jaren bij Markit had samengewerkt, mee kon nemen. Ik kwam dus bij Houthoff met een perfect ingewerkt leadership team. En diezelfde Chris Zunnebeld is als Head of Finance hier nog steeds mijn rechterhand.”

In die transformatie naar een goed geoliede finance functie moest je ook afscheid nemen van oudgedienden?

“Dat was onlosmakelijk met de zo noodzakelijke modernisering verbonden. Het team bestond destijds uit met name oudgedienden die weinig ervaring hadden buiten de advocatuur. Mensen waren vooral bezig om hun eigen baantje in stand te houden. De interim opdracht van Chris en mij was aanvankelijk voor een tijdbestek van negen maanden. Dat bleek al snel veel te kort. Toen de termijn afliep, kreeg ik de vraag om te blijven om na enige tijd CFO en lid van het Executive Committee te worden.

Je functie als CFO en lid van dat Executive Comittee bij Houthoff behelst momenteel ook veel meer dan ‘alleen’ finance?

“Ik ben verantwoordelijk voor de overall dagelijkse financiële, strategische bedrijfsvoering van Houthoff, het aansturen van de staforganisatie en het reilen en zeilen van het kantoor. Ik kijk naar de strategie, de lange termijnplanning, de korte termijn doelen en de performance. Wat betekenen die financieel, wat kan en moet beter? Welke nieuwe systemen gaan we implementeren, hoe verhouden risico’s zich tot opportunity’s? Wat is daarin vervolgens onze koers?”

Hoe geef je leiding, hoe haal je het beste uit mensen, hoe laat je ze excelleren?

"Situationeel afhankelijk en een combinatie van verschillende managementstijlen. Ik denk dat mijn kracht juist ligt in het aanvoelen wat benodigd is – en op welk moment – om het juiste resultaat te kunnen bereiken. Jonge ambitieuze mensen zelf opleiden, dat triggert mij. Ik zoek de samenwerking, werk op no-nonsense basis. Verder probeer ik collega’s met een coachende stijl in hun kracht te zetten, ze uit te dagen. Fouten maken mag, als het maar niet steeds dezelfde zijn en je ervan leert. Als collega’s het naar hun zin hebben en veel kunnen leren, presteren ze optimaal. Bij Houthoff vinden we het belangrijk dat medewerkers op kantoor zijn, dat is goed voor het leerproces van jongeren, voor het bekend raken met de organisatiecultuur.”

“Uiteindelijk wil je talent niet alleen binnenhalen, je moet ze ook aan boord zien te houden. Binden en verbinden. Onlangs bespraken we in het kader van de verbouwing de optie om in deze post-corona tijden kantoorruimte in te leveren. Dit hebben we uiteindelijk bewust niet gedaan, om zo – ook met het oog op verdere groei – collega’s voldoende werkplekken op kantoor te kunnen blijven aanbieden. Houthoff is een opleidingsinstituut en we geloven in het samenwerken op locatie. Uiteraard met voldoende flexibiliteit om ook thuis te kunnen werken. Ik sta aan het hoofd van diverse teams en stafafdelingen. Finance, HR, IT, Facilities. Dat doe ik met de helikopterview, dáár ligt mijn kracht. Ik wil slagen maken, leadership binnen de organisatie meer inzetten, continuïteit waarborgen.”

Je stipte het al aan, het belang van organisatiecultuur. Hoe kenmerkt die zich bij Houthoff?

“Ongedwongen, los, no-nonsense, gezellig. We zijn er trots op geen hiërarchische structuur te kennen. Dit is een platte organisatie. Het klinkt misschien wat clichématig, maar work hard, play hard is wat bij Houthoff de klok slaat. Tegelijkertijd is die werkethos heel belangrijk, wij zijn niet van de stipt nine to five kantoortijden. Zelf maak ik heel geregeld klussen 's avonds of in het weekend af, thuis dus. Dat geeft me rust. Onderaan de streep moet de balans goed zijn.”

Wat onderscheidt Houthoff van andere grote kantoren?

“Wij zijn Nederlands, hier aan de Zuidas staat ons hoofdkantoor. Wij bepalen zélf onze strategie, er is geen buitenlandse bemoeienis. Tegelijkertijd hebben we wél buitenlandse vestigingen, de advocatuur is uiteraard heel internationaal. En dat maakt het werken bij Houthoff navenant interessant. Je kunt talenten altijd wel ‘ergens kwijt’ en je kunt vervolgens heel veel leren. Voor mijzelf geldt dat ik hier ook met mijn poten in de modder sta. Alles wat ik zelf wíl doen, kán ik ook zelf doen.”

Veel besproken onderwerp tegenwoordig: diversiteit en inclusiviteit. Hoe zit dat bij Houthoff?

“Vanzelfsprekend vinden we dat erg belangrijk. We hebben een D&I commissie en gaan daar bewust mee om. Zaken moeten goed embed worden in de organisatie en het is belangrijk dat je een goede diversiteit en inclusiviteit aan talent binnenkrijgt. In de praktijk is het zo dat je moet kiezen uit een heel kleine groep geschikte kandidaten. Bij Houthoff zie je dat nu nog een groot gedeelte van de ongeveer vijftig partners mannen is. Dit is snel aan het veranderen en de vrouwen zijn met name al goed vertegenwoordigd in de jongere leeftijdscategorieën.

Functie: Chief Financial Officer bij Houthoff

Leeftijd: 49 jaar

Studie: Economie en Accounting Erasmus University

Woonplaats: Bussum

Gezinssamenstelling: Getrouwd, twee zoons (16 en 19 jaar)

Hobby, sport: Zeilen, fietsen, hockey, skiën en schaatsen

Laatst gelezen boek: Volt Rush

Dé vakantiebestemming: Zee en wind of anders de bergen”

Favoriete film/serie: Netflix sportdocu's

Auto: Volvo