McKinsey-partner: top moet kijken naar maatschappelijke rol

We leven niet in een Milton Friedman-achtig systeem. Als er moet worden bezuinigd, zoek dan naar een manier om dat op een sociale manier te doen.

Dit zegt McKinsey-partner Sven Smit in een artikel op de website van McKinsey Quarterly waarin hij ingaat op de vraag hoe bedrijven zich voor moeten bereiden op een eventuele nieuwe economische neergang. Natuurlijk is het belangrijk dat ze snel hun kosten in lijn brengen met een eventuele teruggang in de omzet, maar op tijd ook weer stappen zetten om klaar te zijn voor het herstel is minstens zo belangrijk. “Op het moment dat je weet dat de hemel niet naar beneden is gekomen, moet je het gas er weer op gooien. Dat is een moeilijk iets om te doen.”

Kosten samen dragen

Als het gaat om personeel betekent dit dat bedrijven zich moeten inspannen om hun personeel te behouden. Samenwerking met de overheid kan daarbij goed helpen, denkt Smit. “Ik heb bedrijven gezien die goed op een lijn zaten met lokale en nationale overheden hoe ze de arbeidsmarkt in een neergang konden ondersteunen. Voor de overheid is het ook niet goed als iedereen gewoon op straat komt te staan.”

Volgens Smit kunnen bedrijven en de overheid de kosten dan bijvoorbeeld samen dragen. Een voorbeeld hiervan is de deeltijd-WW die de Nederlandse overheid na de financiële crisis inzette. Op het dieptepunt van de crisis zaten er 40.000 werknemers in de regeling.

Niet overlaten aan markt

De McKinsey-partner denkt dat bedrijven zo invulling geven aan hun maatschappelijke verantwoordelijkheid. “We leven niet in een Milton Friedman-achtig systeem waar als er geen vraag is, je de mensen gewoon ontslaat en de markt wel oplost wat er met ze gebeurt. De vraag vanuit de maatschappij om een bedrijf, overheid, of instelling op een verantwoorde manier te besturen is alleen maar groter geworden.” Hij voegt toe dat hij denkt dat de spanningen die nu zichtbaar zijn in de politiek ook een uiting zijn van dit sentiment.

Ook als het gaat om andere ontwikkelingen, zoals de digitalisering en de impact die dit heeft op de arbeidskansen van werknemers ziet Smit die verantwoordelijkheid. “Een manier om met die verantwoordelijkheid om te gaan is om te werken aan de omscholing van het personeel. Ik zou altijd overwegen hoe je omgaat met de opvolgende effecten en hoe een veelvoud van stakeholders deel uitmaken van jouw reis.”

Gerelateerde artikelen