Merendeel CFO’s nog niet klaar voor cognitive computing

CFO's zijn het erover eens dat cognitive computing de potentie heeft om sectoren en organisaties radicaal te transformeren. Cognitive computing kan, als vorm van zelflerende technologie, organisaties helpen de waarde van big data volledig te benutten. 63 procent van de CFO’s denkt dan ook dat de technologie een disruptieve rol zal spelen.

Voor 42 procent van de CFO’s is duidelijk dat cognitive computing een cruciale rol gaat spelen voor hun organisatie. Dit blijkt uit onderzoek van IBM Institute for Business Value, waarvan de resultaten te vinden zijn in de whitepaper ‘New CFO Horizons – the dawn of cognitive performance analytics’.

Een grote meerderheid van de CFO’s (74 procent) vindt groei van de inkomsten het belangrijkste doel van de organisatie. Dit is consistent met wat collega-CxO’s vinden, aldus de onderzoekers van IBM, die wereldwijd 800 bestuurders ondervroegen, waarvan 161 CFO’s. Van de CFO’s zegt 77 procent evenwel dat hun onderneming niet in staat is om effectief analytics toe te passen en daarmee de prestaties van de onderneming te vergroten. 23 procent van CFO’s zegt daar wel in te slagen. Deze CFO’s blijken allen bij high-performers te werken. Wat doen deze beter presterende organisaties anders dan de rest, waardoor ze meer succesvol zijn?

Data-diversiteit

De high performers onderscheiden zich van andere organisaties door een betere toegang tot data, snelle analyses en een grotere beslisvaardigheid. Ze gebruiken data-analytics om inzicht te krijgen in de achtergronden van behaalde opbrengsten, kosten, marges en brutowinst, maar ook in gemiste kansen en onverwachte situaties. Daarbij kijken ze onder meer naar wijzigingen in het product- of dienstenaanbod, de instap in een nieuwe business en hoe goed het salesteam erin slaagt nieuwe overeenkomsten te sluiten.

High performers blijken daarbij meer data en analytics te gebruiken om nieuwe businessmogelijkheden te identificeren (29 procent vaker) en om nieuwe innovatieve producten en diensten te ontwikkelen (20 procent vaker). Bovendien gebruiken ze gegevens en analyses veel meer als onderdeel van de besluitvorming om hun bedrijven te managen (37 procent vaker).

In vergelijking met andere organisaties putten ze niet alleen vaker, maar ook uit een groter aantal gegevensbronnen om inzicht te verwerven. Ze combineren bij hun analytics ongestructureerde met gestructureerde gegevens. Deze data-diversiteit maakt het mogelijk om goed gefundeerde inzichten te verwerven en daarmee de business impact te vergroten.

Cognitive computing

De bedrijven die het verst in het analyticstraject zijn, zijn het best toegerust voor cognitive computing, aldus de onderzoekers. Toepassing hiervan is nodig, want de huidige analyticsoplossingen schieten tekort. Inherent hieraan zijn de grote hoeveelheid ongestructureerde data, een tekort aan personeel met de juiste vaardigheden en grenzen aan de menselijke analytische inzichten en verwerkingscapaciteit.

Cognitive computing maakt het mogelijk om enorme hoeveelheden gestructureerde en ongestructureerde samen te voegen. De technologie kan ‘leren’ om relevante patronen en uitzonderingen te zoeken. Via de analyse van data en de zoekresultaten verbeteren de inzichten, maar ook de efficiëntie. Een voorbeeld: cognitive computing kan bij het order-tot-contant (OTC) proces leiden tot nauwkeuriger facturering en minder uitzonderingen. Uiteindelijk kunnen hierdoor de omloopsnelheid van het werkkapitaal en de kasvooruitzichten verbeteren en de kosten voor het OTC-proces dalen.

Tips voor CFO’s

Hoe kunnen CFO’s die niet werken bij de high performers toch gebruikmaken van de voordelen van analytics en cognitive computing? De onderzoekers van IBM geven daarvoor enkele tips:

1. Formuleer een data-strategie waarbij rekening wordt gehouden met meerdere gegevensbronnen. Denk hierbij aan gestructureerde en ongestructureerde gegevens uit meerdere databases en andere gegevensbronnen (inclusief social media) en zelfs real-time data feeds.

2. Gebruik analytics en cognitive computing voor vooraf gedefinieerde uitdagingen. Bijvoorbeeld om frauduleus gedrag op te sporen, nauwkeuriger te kunnen voorspellen of om de kans op foutieve beslissingen te verminderen.

3. Vind nieuwe vormen van interne samenwerking. Om de voordelen van analytics te benutten zijn cross-functionele teams nodig die samenwerken voor specifieke klanten-, leverings-, productie- of
administratieve analyses. Barrières voor deze samenwerking zitten vooral op het terrein van budgettering, financiering, governance en interne functionele problemen.

4. Investeer in menselijk talent op het gebied van cognitive computing. Omdat cognitive technologieën ‘leren’ en niet geprogrammeerd worden, is een menselijke specialist –  een soort supervisor die het proces begeleid – onmisbaar.

Lees de whitepaper ‘New CFO Horizons – the dawn of cognitive performance analytics’.

Gerelateerde artikelen