Minister van Klimaat en Groene Groei verhoogt druk op industrie
Het kabinet verhoogt de druk op vervuilende industrieën om tot bindende klimaatafspraken te komen, wat gevolgen heeft voor bedrijven die onvoldoende ambitie tonen. Dat stelt Minister Sophie Hermans van Klimaat en Groene Groei. Zij waarschuwt in het Reformatorisch Dagblad dat eindeloos onderhandelen met onwillige bedrijven niet langer een optie is. Deze aanscherping van het beleid kan leiden tot het stopzetten van gesprekken met bepaalde bedrijven en het intrekken van potentiële overheidssteun. Dat meldt het ANP.
- Kabinet verhoogt druk op industrie voor klimaatafspraken
- Kamer dringt aan op deadlines voor bindende afspraken
- Minister roept bedrijven op tot concrete, ambitieuze voorstellen
Minister Hermans benadrukt de noodzaak voor bedrijven om met concrete en ambitieuze voorstellen te komen. Ze roept de industrie op proactief te handelen en niet af te wachten. De minister wil “focus aanbrengen” in de maatwerkaanpak, waarbij individuele afspraken met grote vervuilers worden gemaakt. Deze strategie is gericht op het bereiken van effectieve resultaten en het vermijden van vruchteloze onderhandelingen.
Ben jij als financieel leider voorbereid op de uitdagingen van 2025? Hoe zorg je dat jij en je organisatie relevant blijven in een snel veranderende wereld door technologie, duurzaamheidseisen en stakeholderdruk? Ontdek de antwoorden tijdens CFO focus op 2025 op 21 november in The Duke, Nistelrode. Laat je inspireren door thought leaders zoals Roger Dassen (CFO ASML), Marcel Smits (ex-CFO KPN) en Mariëlle Vogt (CFO Enexis).
Ongeduldige kamer dringt aan op deadlines
Tijdens een recent debat over de vergroening van de industrie werd Hermans geconfronteerd met een ongeduldige Tweede Kamer. Verschillende partijen stelden voor om een deadline te stellen voor het bereiken van bindende afspraken, bijvoorbeeld voor eind volgend jaar. Hoewel de minister terughoudend is met het stellen van harde deadlines, erkent ze de noodzaak om sneller vooruitgang te boeken in de onderhandelingen met de industrie.
CSRD en CSDDD
De invoering van de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) en de Corporate Sustainability Due Diligence Directive (CSDDD) in Nederland brengt veranderingen met zich mee voor het bedrijfsleven. Deze EU-richtlijnen verplichten bedrijven tot uitgebreide duurzaamheidsrapportage en het nemen van maatregelen om negatieve impact op mens en milieu te beperken.
Gefaseerde invoering van CSRD
De CSRD wordt in Nederland stapsgewijs ingevoerd:
– Boekjaar 2024: Grote beursgenoteerde bedrijven die al onder de NFRD vielen
– Boekjaar 2025: Alle grote ondernemingen
– Boekjaar 2026: Beursgenoteerde mkb-ondernemingen
– Boekjaar 2028: Niet-EU ondernemingen met omzet >€150 miljoen in de EU
Grote ondernemingen zijn bedrijven die aan ten minste twee van de volgende criteria voldoen: >250 medewerkers, >€50 miljoen omzet, >€25 miljoen balanstotaal.
Impact op het MKB
Hoewel de CSRD primair gericht is op grote bedrijven, zullen ook kleinere ondernemingen indirect te maken krijgen met de nieuwe regelgeving. Grote bedrijven zullen informatie opvragen bij hun toeleveranciers om hun eigen duurzaamheidsrapportage te kunnen opstellen. Voor het mkb worden vereenvoudigde standaarden ontwikkeld, de zogenaamde “vrijwillige duurzaamheidsthema’s”, waarover eind 2024 meer bekend wordt.
European sustainability reporting standards
Bedrijven moeten rapporteren volgens de European Sustainability Reporting Standards (ESRS)[2]. Deze standaarden omvatten onderwerpen als:
– Klimaatverandering
– Vervuiling
– Biodiversiteit
– Arbeidsomstandigheden
– Mensenrechten
– Governance en risicomanagement
Invoering van CSDDD
De CSDDD, ook wel bekend als de “zorgplicht-wet” of “meekijk-wet” genaamd, verplicht bedrijven om actief problemen en verboden activiteiten op te sporen en aan te pakken in hun waardeketen -dus óók bij andere bedrijven. De invoering van de CSDDD zal, net als de CSRD, gefaseerd plaatsvinden. Naar verwachting zullen de eerste bedrijven in 2026 aan de CSDDD-regels moeten voldoen. De grootste bedrijven komen als eerste aan de beurt, te starten in 2025.
Gevolgen voor bedrijfsleven
De invoering van deze richtlijnen heeft verstrekkende gevolgen:
1. Integratie van duurzaamheid: Bedrijven moeten duurzaamheid integreren in alle aspecten van hun bedrijfsvoering.
2. Uitgebreide rapportage: Er komt een verplichting tot gedetailleerde rapportage over duurzaamheidsprestaties.
3. Assurance-verplichting: De duurzaamheidsrapportage moet worden voorzien van een assurance-verklaring door een externe accountant.
4. Ketenverantwoordelijkheid: Bedrijven worden verantwoordelijk gehouden voor duurzaamheid in hun hele waardeketen.
5. Nieuwe competenties: Organisaties moeten nieuwe vaardigheden en kennis ontwikkelen om aan de rapportage-eisen te voldoen.
Voorbereidingen
Om zich voor te bereiden op de nieuwe wetgeving, kunnen bedrijven de volgende stappen ondernemen:
1. Bewustwording creëren binnen de organisatie
2. Inventariseren van huidige duurzaamheidsprestaties
3. Identificeren van hiaten in data en processen
4. Ontwikkelen van een strategie voor duurzame bedrijfsvoering
5. Implementeren van systemen voor dataverzameling en -analyse
6. Trainen van personeel in duurzaamheidsrapportage
Uitdagingen in de maatwerkaanpak
De maatwerkaanpak, die bijna drie jaar geleden werd aangekondigd, heeft tot nu toe nog niet geleid tot bindende afspraken met bedrijven. Hermans erkent dat er onvoorziene knelpunten zijn opgedoken tijdens het proces. Ze benadrukt echter dat deze nieuwe aanpak tijd nodig heeft om effectief te worden en dat het oplossen van opkomende problemen deel uitmaakt van het proces.
Balanceren tussen druk en dialoog
Ondanks de verharde toon blijft Hermans open voor dialoog met bedrijven die alsnog met ambitieuze plannen komen. Deze benadering weerspiegelt een delicate balans tussen het uitoefenen van druk en het behouden van een open communicatielijn met de industrie. Het doel blijft om zoveel mogelijk bedrijven te betrekken bij de transitie naar een duurzamere economie.
Internationale context en urgentie
De aanpak van Nederland past in een bredere internationale trend. Volgens een recent rapport van de Verenigde Naties is de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen in 2023 opnieuw gestegen, wat de urgentie van effectieve klimaatmaatregelen onderstreept. Het Internationaal Energieagentschap (IEA) waarschuwt dat de tijd dringt om de doelstellingen van het Akkoord van Parijs te halen.
Economische kansen in groene transitie
Terwijl de druk op vervuilende industrieën toeneemt, wijzen experts op de economische kansen die de groene transitie biedt. Een rapport van de Europese Commissie benadrukt dat investeringen in schone technologieën kunnen leiden tot nieuwe banen en economische groei. Nederlandse bedrijven die vooroplopen in deze transitie kunnen een concurrentievoordeel opbouwen op de internationale markt.
Uitdagingen voor specifieke sectoren
Bepaalde sectoren, zoals de chemische industrie en de staalindustrie, staan voor grote uitdagingen bij het vergroenen van hun processen. Deze sectoren zijn vaak energie-intensief en hebben te maken met internationale concurrentie. Het kabinet zal moeten balanceren tussen het stimuleren van verduurzaming en het behouden van een gelijk speelveld voor Nederlandse bedrijven.
Toekomstperspectief en innovatie
Minister Hermans benadrukt dat klimaat en groene groei hand in hand gaan. Deze visie impliceert dat bedrijven die investeren in duurzame innovaties niet alleen bijdragen aan klimaatdoelstellingen, maar ook hun concurrentiepositie versterken. De overheid zet in op het stimuleren van onderzoek en ontwikkeling in groene technologieën om Nederland als innovatieleider te positioneren.
Stel op woensdag 30 oktober jouw vragen over cybersecurity, productiviteit en winstgevendheid aan Bas van der Veldt, CEO AFAS Software. Slechts 15 stoelen beschikbaar!