Mirjam van Thiel (CFO van Acomo): “Vanuit onze missie ‘building routes to healthier foods’, kon ik direct onze ambitie neerleggen.”

Mirjam van Thiel CFO Acomo
Voedselzekerheid binnen de grenzen van de aarde.

Acomo NV is een Nederlands voedingsingredientenbedrijf dat wereldwijd actief is in de inkoop, verwerking en distributie van natuurlijke voedingsingrediënten zoals specerijen, noten, thee en zaden. Iets meer dan een jaar staat Mirjam van Thiel er nu aan het roer als CFO. Geboren en getogen in Wijchen, ging ze na haar studie bedrijfskunde in Utrecht vrij snel aan het werk bij Heinz. Verschillende financiële functies, maar ook M&A rollen, brachten haar ver buiten Nederland.

Van Thiel vond het een enerverende 15 jaar: “Na diverse finance rollen in Nederland, Frankrijk, Australië en Indonesië was mijn  laatste rol binnen Heinz CFO voor Australië en Nieuw-Zeeland, het was 2014, net in de tijd dat Heinz werd overgenomen door private equity. Een hele interessante tijd, maar op een gegeven moment wilde ik een ander bedrijf leren kennen. Toen ben ik in contact gekomen met FrieslandCampina, waar ik kon beginnen als Financieel-directeur in Maleisië, een joint venture waarbij 51% van FrieslandCampina was en 49% beursgenoteerd. Ook dat was een hele mooie ervaring, omdat je niet alleen binnen zo’n groot bedrijf werkt maar ook exposure hebt naar het beursgenoteerd zijn.”

Van Thiel werkte drieënhalf jaar in Maleisië en daarna vierenhalf jaar in de Filipijnen – en tenslotte in de VS – totdat ze begin vorig jaar in contact kwam met Acomo. “Het viel voor mij eigenlijk allemaal helemaal op de juiste plek. Zowel de baan, als het moment om terug te verhuizen naar Nederland. Inmiddels niet meer met z’n tweeën en een koffer, maar met een volle container – en vier kinderen rijker. Het was tijd.”
Van Thiel is nog steeds blij dat ze de stap heeft genomen – en dat ze terug is in Nederland. “De kinderen zijn goed geland en tot op de dag van vandaag geniet ik van het fietsen naar het werk en de boterham met kaas tijdens de lunch. In het buitenland heb ik heel veel mooie ervaringen opgedaan, maar je leert ook de dingen in Nederland weer waarderen.”

Innovatie
De Food solutions van Acomo – de innovatieve tak binnen het handelshuis – vormt nog steeds een relatief klein onderdeel van de portfolio. Van Thiel: “We hebben bij onze dochter SNICK Euroingredients recent geïnvesteerd in meer productiecapaciteit, dus daar willen we zeker verder in doorgroeien. Dat bedrijf zit in België en werkt samen met klanten aan het ontwikkelen van klant specifieke mixen, die vervolgens worden gebruikt in bijvoorbeeld ready-to-eat-meals, pizza’s of andere maaltijden. Daarnaast kent onze sun butter in Amerika inmiddels een portfolio van zes verschillende soorten. Die worden niet alleen verkocht bij retailers, maar ook gebruikt in de lunchpakketten op scholen.”

Innovatie op het gebied van Finance en data ligt bij de bedrijven zelf, al helpt Van Thiel waar mogelijk vanuit de holding. “Bedrijven werken met hun eigen live dashboarding, iets dat we op holdingniveau niet willen standaardiseren. Dat past niet bij ons model, en daar willen we ook niet naartoe. Maar ik zie het wel als mijn ondersteunende rol om te zorgen dat er cross-learning plaatsvindt – en dat er trainingen voorhanden zijn voor wie daaraan behoefte heeft.”

Specialty markets

Als CFO viel Van Thiel met haar neus in de boter. “Toen ik hier begon liep er meteen een financieringsverlenging met de banken. Daarna kwam de jaarafsluiting. En begin april was onze eerste Capital Markets dag: de dag waarop wij als bedrijf het verhaal van Acomo vertellen. Wat doen we precies? Wat willen we? Onder de missie Building routes to healthier foods, kon ik als CFO direct onze ambitie neerleggen. En daar heb ik vanaf dag één heel intensief aan gewerkt, samen met CEO Allard Goldschmeding. Daardoor had ik een versnelde learning curve.”
Als Van Thiel op verjaardagsfeestjes moet uitleggen wat Acomo voor een bedrijf is – wat nogal eens voorkomt – is het antwoord simpel: “We handelen in plantaardige voedingsingrediënten, maar dan in specialty markets, of specialiteitenmarkten. Dus geen futures, geen grote bulkcommodities, zoals Cargill en ADM. We voegen – naast onze traditionele business – inkoop, opslag, transport, verkoop – en de inherente productkennis, kwaliteitscontroles en certificeringen die daarvoor nodig zijn, ook steeds meer echt waarde toe aan de producten die we verhandelen, door ze verder te bewerken zoals ‘blenden, en roasten’. In de VS hebben we zo bijvoorbeeld een business die allerlei producten maakt van zonnebloempitten: daar maken we vogelvoer van, of onze pindakaas-achtige pasta Sun Butter, die je op een sandwich kunt smeren. Maar we kopen ook cacaobonen waar we dan vloeibare cacao of cacao boter van maken.”

Lees ook op CFO.nl: Expeditie CFO – Michiel Gilsing (CFO bij Vopak): “Onze rendementseis geldt net zo goed voor de energietransitie; we investeren niet om het investeren.”

Vier rollen CFO

Acomo heeft een holdingstructuur waaronder tien bedrijven volledig zelfstandig opereren. Van Thiel stuurt een klein centraal team aan: “Op dit moment zijn we met veertien mensen, een heel capabel team met mensen die er al jaren zitten.”
Haar eigen rol als CFO heeft Van Thiel gestructureerd in vier verantwoordelijkheden: governance & control, added value, investor relations en strategie. “Ik houd mij bezig met het control framework, waarbinnen onze bedrijven opereren. De toegevoegde waarde van onze holding zit in financiering, het garanderen van genoeg werkkapitaal, maar ook in thema’s als sustainability en cyber security. Waarin kunnen we de bedrijven echt ondersteunen? Daarnaast zie ik het ook als mijn taak om ons verhaal te vertellen waarom we een interessant bedrijf zijn om op lange termijn in te investeren, en de structurele dialoog aan te gaan met onze stakeholders en investeerders. Dus daar komt vanzelfsprekend ook strategie bij kijken – waar willen op de lange termijn naartoe, met welke portfolio realiseren we duurzame groei? Tegelijkertijd het is ook gewoon bouwen, mouwen opstropen en meewerken. Die combinatie – mensen, processen en business – is leuk!”

Acomo Trading Update 3e kwartaal 2025

Op 23 oktober 2025 gaf het voedingsingrediëntenbedrijf een update over de gang van zaken. In het derde kwartaal lag de omzet 6% hoger dan een jaar eerder (2024). Over de eerste negen maanden was die 11% hoger met een totaal van €1,1 miljard. Op constante valuta groeide de omzet zelfs met 10% respectievelijk 13 %.

De groei kwam vooral uit Europa, waar de omzet met dubbele cijfers toenam dankzij hogere marktprijzen en stabiele marktomstandigheden. In de Verenigde Staten blijft de marktsituatie uitdagend, onder meer door onzekerheid over importtarieven en dalende grondstofprijzen.

Acomo verwacht voor geheel 2025 een solide resultaat, al zal de groei in het vierde kwartaal ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder wat afvlakken na de uitzonderlijk sterke prestaties van eind 2024″, aldus Van Thiel.

Voedselzekerheid binnen de grenzen van de aarde

Als Van Thiel kijkt naar trends wereldwijd, ziet ze een paar duidelijke lijnen die relevant zijn voor Acomo: “Een almaar groeiende wereldbevolking, de toenemende focus op gezond en smaakvol eten, het besef dat voedselzekerheid niet meer vanzelfsprekend is. En nadenken over voedselvoorziening die binnen de grenzen van de aarde past. Met ons portfolio en onze capaciteiten proberen wij daar goed op aan te sluiten. Kijkend naar deze markttrends moeten we in staat zijn om autonoom met 5% per jaar te blijven groeien.”

Naast autonome groei ziet Acomo ook kansen te groeien via overnames. “Kleinere bedrijven hebben steeds meer moeite met toenemende regelgeving, rapportageverplichtingen en certificeringen. Daarin biedt de schaal van onze groep echt voordelen. Daarom hebben we naast autonome groei ook een duidelijke M&A agenda. Dat we hiermee serieus zijn onderstreept de begin oktober aangekondigde  overname van het gerenommeerde Italiaanse bedrijf Manuzzi, gespecialiseerd in noten en gedroogde vruchten, een van de strategische groeisegmenten van de groep. Manuzzi past als familiebedrijf heel goed bij de ondernemersgeest die ook de andere groepsbedrijven zo kenmerkt. Het geeft ons een voetafdruk in Zuid-Europa en kan dienen als springplank om daar uit te breiden. De Italianen gaan binnen de groep nauw samenwerken met onze Delinuts bedrijven in Nederland en Noord-Europa. Een van onze sterke punten is dat we een heel breed scala aan leveranciers en klanten over de hele wereld hebben. Dat we een robuust netwerk hebben met relaties die lang teruggaan, maakt onze business minder kwetsbaar voor geopolitieke dynamiek en bijvoorbeeld ongunstige klimatologische omstandigheden.”

Lees ook op CFO.nl: Expeditie CFO – Angelique Magielse (CFRO NS): “We zijn nog niet boven, maar we klimmen gestaag.”  

De wereld verandert. Onvoorspelbaar. Complex. Vol risico’s én kansen. Juist nu vraagt leiderschap méér dan alleen cijfers. Het vraagt visie. Lef. Kompas. Tijdens 𝗘𝘅𝗽𝗲𝗱𝗶𝘁𝗶𝗲 𝗖𝗙𝗢 gaat een selecte groep CFO’s het avontuur aan door een landschap vol onzekerheid. Geen standaard conferentie,  een dag vol reflectie, strategische verdieping en inspiratie.

 

 

Gerelateerde artikelen