“Mogelijkheden voorraadbeheer uitgeput”
Efficiënt voorraadbeheer is een de laatste jaren veel beproefde manier om de operationele cash flow te verbeteren. Uit een studie van Georgia Tech Financial Analysis Lab blijkt nu dat deze methode zo goed als uitgeput is.
Sinds 2000 zijn 3.800 onderzochte Amerikaanse bedrijven bezig geweest met het beperken van de voorraden. Het resultaat is een groei van het werkkapitaal met bijna 400 procent in de periode van 2000 tot 2015. De onderzochte bedrijven boekten een omzetgroei van 83 procent. De conclusie van de onderzoekers is dat het grootste deel van de toename in cashflow dus van iets anders dan van verkopen komt. Ze wijzen naar cashflowmanagement en dan met name het beperken van de voorraad.
Het werkkapitaal wordt beïnvloed door omzet en kosten, maar ook door debiteuren- en crediteurenbeheer en voorraad. Uit het onderzoek blijkt dat de bedrijven vooral flink aan de slag zijn gegaan met hun voorraden. Hierbij is de ideale situatie ontstaan waarin bedrijven de producten die ze nodig hebben krijgen op het moment dat ze nodig zijn. Het lijkt er nu wel op dat deze mogelijkheid uitgeput raakt. Volgens de onderzoekers is er een absoluut minimum aan voorraad dat bedrijven kunnen hebben. Dit punt is bijna in zicht. Dit betekent dat de CFO een optie minder heeft om de cashflow te verbeteren.
De onderzoekers vragen zich nu af of de bedrijven hun cashflow nog verder kunnen verbeteren of dat inderdaad de kansen van het management van werkkapitaal volledig benut zijn. In dat geval zijn wijzigingen nodig in de kapitaalallocatie van bedrijven. En dit kan effect hebben op het uitbetalen van dividend of het terugkopen van aandelen, aldus de onderzoekers.
De CFO Association is dé exclusieve community van CFO's en FD's in Nederland. De CFO Association biedt een schat aan ervaring, kennis en inspiratie. Word lid van ‘s lands grootste peer to peer adviesbureau en laat je adviseren door de top CFO's van Nederland.
Ontvang de gratis nieuwsbrief Word nu lidPopulair
Vacatures
Markt Update
Whitepapers
Vragen over adverteren?
Kan ik je van dienst zijn met advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
Amber Overbosch
Commercial Director