Monique Busch (CFO Coface Nederland): “Ik wil een ambassadeur worden voor de kredietverzekering.”
Als CFO zou je een heel goed verhaal moeten hebben waarom je geen kredietverzekering hebt. In plaats van te moeten uitleggen waarom je hem wel hebt
“Ik wil een ambassadeur worden voor de kredietverzekering. Mijn missie is dat er aan iedere bestuurstafel op z’n minst over wordt nagedacht.” Dat zegt Monique Busch, CFO van de Nederlandse vestiging van kredietverzekeraar Coface.
“Bedrijven horen zich goed te informeren over kredietverzekering”, steekt Busch van wal. Het verbaast haar dat dit niet gebeurt. “Het wordt vaak gezien als een nichemarkt. Ik ben van mening dat dit niet het geval is. Coface Nederland verzekert jaarlijks activiteiten ter waarde van tientallen miljarden euro. Een groot deel van het Nederlands bruto nationaal product gaat door onze boeken. Toch zijn nog veel ondernemingen, zeker in het Midden- en Kleinbedrijf, niet of onvoldoende bezig met het risico dat zij lopen door op krediet aan afnemers te leveren.”
Hoort verzekeren bij finance?
Dat er bij financials weinig animo is voor een kredietverzekering schuilt volgens Busch in de misvatting dat verzekeren niet bij Finance hoort, maar meer bij de assurantieafdeling. “Normaal gesproken sluit je je verzekering af en leg je de polis in de kluis in de hoop dat je hem nooit nodig hebt. Een kredietverzekering is een polis waar je iedere dag mee werkt. Die moet je eigenlijk plastificeren en op de hoek van je bureau leggen. Zo word je eraan herinnerd dat je iedere dag naar de geest van die verzekering en in samenwerking met de verzekeraar moet handelen.”
“Als CFO zou je een heel goed verhaal moeten hebben waarom je geen kredietverzekering hebt. In plaats van te moeten uitleggen waarom je er wel een hebt”, gaat Busch verder. "Als het gaat over risicoverzekering wordt vaak gedacht dat het alleen gaat over de risico’s die je ermee afdekt als bedrijven waarmee je zaken doet failliet gaan of om andere redenen de openstaande facturen niet kunnen betalen."
De CFO bestrijdt dat en wijst juist op de andere voordelen die je kunt behalen. Het Franse Coface, opgericht vlak na de Tweede Wereldoorlog, is in ruim honderd landen actief en heeft zodoende flink wat informatie en data over bedrijven en sectoren. Juist die kennis en ervaring zet de kredietverzekeraar in om de klanten optimaal van dienst te zijn.
“Eigenlijk is die dekking meer het sluitstuk van het product dat we aanbieden”, legt Busch uit. “Wij hebben als Coface ruim 700 miljard euro risico verzekerd. Dat kunnen we alleen maar doen als we goede informatie hebben over de afnemers die we verzekeren. Daar ligt ook onze expertise. Ik noem dat de positieve kant van onze kredietverzekering.”
Volgens Busch zit de toegevoegde waarde dan ook in de informatie die haar bedrijf beschikbaar kan stellen. Als voorbeeld noemt ze een bedrijf dat een nieuwe markt wil betreden of uitbreiden. “Wij hebben kennis over de markt die je wilt betreden. Waarom zou je je eigen mensen vrijspelen om de markt te verkennen? Wij hebben de cijfers, wij kennen de bedrijven waarmee je in zee gaat en bovenal weten wij wat de verwachtingen zijn voor de markt. Laat dat aan ons over. Focus je liever op de uitbreiding van je markt en de verkoop van je producten. Je hebt al genoeg aan je hoofd als je wilt groeien.”
Werkkapitaal
Over groeien kan Busch meepraten. In zekere zin heeft dat ook haar interesse voor krediet verzekeren aangewakkerd. “Ik had al interesse in werkkapitaal. Voorafgaand aan Coface was ik financieel interimmanager bij bedrijven waar het financieel niet goed ging. Het was een hele opgave om iedere maand voldoende geld bij elkaar te krijgen. Al die tijd had ik wel interesse in kredietverzekeringen. Het is een interessant product en toen er een vacature ontstond, heb ik meteen gereageerd.”
Het was het begin van de missie die Busch voor zichzelf in gedachte had. Na enkele functies binnen andere afdelingen van het concern is ze sinds eind 2022 CFO. “Terug in mijn comfortzone”, zegt ze daar zelf over.
De missie om kredietverzekering op de agenda te krijgen bij organisaties loopt parallel met een tweede doel dat Busch voor ogen heeft. Ze wil de omzet van Coface verdubbelen. “Daarvoor hebben we een ambitieus groeiplan opgesteld en dat werkt. We groeien hard.”
Die groei gaat zelfs zo hard, dat de CFO alle zeilen moet bijzetten om te zorgen dat de organisatie op verantwoorde wijze meegroeit. Daar is Busch nu vooral mee bezig. Zo heeft ze ook de leiding over het transformation office. Die tweede rol past haar goed, omdat het raakvlakken heeft met hetgeen ze voor Finance doet. “Op die afdeling leggen we de focus op klantbeleving en het creëren van waarde voor de klant. Daarbij ligt de nadruk op het maken van een efficiëntieslag in de processen. Bij Finance zijn we juist bezig met het aanleveren van goede rapportages zodat Business ook weet welke strategie ze kunnen uitrollen.” Volgens Busch versterken de twee afdelingen elkaar. De omzetdoelstelling begint te gloren. “Maar het is flink aanpoten.”
Leren
Finance groeit gestaag bij Coface, ondanks het feit dat het voor veel bedrijven moeilijk is om gekwalificeerde financials in te lijven. “Daar hebben wij ook last van”, beaamt de CFO. Voor Coface is echter een mantra van Johan Cruijff op zijn plaats: elk nadeel heeft zijn voordeel. “Er is geen opleiding tot kredietverzekeraar in Nederland”, verduidelijkt Busch. “Dus het maakt eigenlijk niet uit welke opleiding je hebt gehad. Als je bij Coface komt werken, leren wij je het vak. Dat betekent voor HR dat er een brede groep mensen in aanmerking kan komen voor een plek in het concern. Dat vertaalt zich volgens Busch in een heel diverse werkvloer. “We hebben echt financieel geschoolde mensen, maar ook een aantal mensen van bijvoorbeeld de hotelschool hier rondlopen. Die zijn qua klantfocus veel beter onderlegd dan de pure financials. Die houden dan weer heel erg van cijfers.” Eigenlijk is het volgens Busch genoeg als je een goed werkend stel hersens hebt en interesse in verzekeren. Wat Busch vooral prettig vindt, is dat jonge mensen de weg naar Coface weten te vinden. “En ze vinden het nog leuk ook.”
Schaap met de vijf poten
Het opleidingstraject werpt door de hele organisatie zijn vruchten af. De jonge mensen die de afgelopen jaren zijn ingestroomd kunnen ook weer doorstromen binnen het bedrijf. “Ik denk dat we het afgelopen jaar zo’n twintig mensen hebben laten doorgroeien. En dan niet van junior medewerker naar senior medewerker, maar functies door de hele organisatie. Zo krijgen we niet alleen mensen met veel ervaring, maar ontwikkelen de medewerkers ook adequate kennis over alle facetten binnen het bedrijf.” Dat gaat natuurlijk niet zonder slag of stoot. Het opleidings- en inwerkproces vraagt veel van de medewerkers. “Want als je de keuze maakt om mensen zelf op te leiden dan moet je ook zorgen dat ze blijven. Anders blijf je aan het opleiden.”
Busch is ervan overtuigd dat andere bedrijven deze strategie ook succesvol kunnen toepassen. “Continu zoeken naar het schaap met vijf poten dat overal heeft gewerkt en waar iedereen op aast is niet vol te houden”, zegt ze. “Onze manier is dé manier om op goede wijze verjonging binnen je organisatie door te voeren. Uiteindelijk is dit de generatie die het overneemt van ons als wij met pensioen gaan.”