Nemen financials het voortouw bij het kantoor van de toekomst?

Dankzij banken en financiële dienstverleners is het bureau verworden tot hét symbool voor het kantoor en zakenleven. Het bureau was een symbool van macht. Hoe groter van formaat, hoe beter. Bureaus hebben altijd gediend als barrières tussen managers en personeel en in de financiële wereld bewaakte het bureau impliciet de (scheve) machtsverhouding tussen dienstverlener en klant.

Door Eric KlineMaar het kantoor zoals we het eerder kenden, bevindt zich in een regelrechte identiteitscrisis. Het voldoet niet meer aan het beeld dat de jongere generatie, geboren in een digitale wereld, bij werken heeft. Het is voor bedrijven bovendien lastig om een groot kantoor aan te houden nu ze geconfronteerd worden met nieuwe concurrenten die leunen op flexibele businessmodellen en nauwelijks last hebben van ballast als onroerend goed en vastomlijnde processen. Juist financials hebben de kans om, net zoals ze begin 19e eeuw met de eerste grotere kantoren het voortouw namen, opnieuw de werkomgeving van de toekomst te definiëren.CultuurveranderingDe meeste kantoren staan voor een flink deel leeg. Zelfs in de Londense City worden werkplekken slechts voor 65 procent bezet, zo laat actueel wereldwijd onderzoek van vastgoedspecialist CBRE zien. Dat kun je enigszins verhogen door bureaus door meerdere mensen te laten delen, maar je kunt ook nog een stap verder gaan, moet Mark Carney, directeur van de Bank of England gedacht hebben. Hij wilde als bestuurder zo graag het voorbeeld geven dat het anders moest (en kon!), dus koos hij ervoor geen kantoor te hebben en nu verhuist hij met zijn laptop van plek naar plek.Van zo’n beslissing kijkt niemand op. Inmiddels is het hebben van geen bureau de ultieme vorm van macht geworden. Veranderingen in technologie en cultuur hebben ervoor gezorgd dat we overal en altijd kunnen werken, dus de kantooromgeving moet daarin mee. Het is goed mogelijk dat financieel dienstverleners straks tot de eerste groep bedrijven horen die de deuren van het laatste fysieke kantoor definitief sluiten. Waarom niet? Klanten verwachten betalingen en geldzaken sowieso al volledig digitaal te kunnen regelen, liefst vanaf een mobiel apparaat. Nieuwe financiële producten scheppen nieuwe realiteitDeze trend gaat bij de zogenaamde ‘fintechs’ het hardst. Slimme startups hebben hier al langer door dat er een discrepantie bestaat tussen wat traditionele financials leveren en wat moderne consumenten verwachten. Zij haken hierop in met allerlei nieuwe betaalproducten, leenplatforms en vermogensoplossingen die gebruikmaken van de laatste technologie en goedkoper kunnen worden aangeboden.Met die ontwrichting zou je misschien verwachten dat financiële dienstverleners zelf ook snel richting een meer efficiënte bediening van de klant zouden verschuiven. Toch blijven kantoor en bureau nog bestaan. Maar zal dat nog lang duren?Mobility en virtueel werkenOnderzoek van IDG Research geeft aan dat er wel degelijk iets staat te veranderen. IT-managers werkzaam voor financials geven in een enquête van de onderzoeksorganisatie aan dat zij in meerderheid (54 procent) het benutten van mobility als grote tot zeer grote prioriteit beschouwen. Vergeleken met andere branches, is men binnen de finance vooruitstrevend in het opzetten van initiatieven op gebied van mobility binnen afdelingen of voor de gehele organisatie. Daarbij lijkt virtueel werken de norm te worden.Zo voert Deutsche Bank bijvoorbeeld voor het filiaal in Hong Kong door dat de handelaren van de beursvloer ook bij een noodsituatie op een willekeurige andere locatie door kunnen werken, omdat alles gevirtualiseerd is. Door applicaties en servers locatieonafhankelijk te laten werken, behaalde de bank in Frankfurt eerder een besparing van 55 procent op de energierekening en ging de CO2-uitstoot met 89 procent omlaag. Een IT-organisatie moet mee met de mogelijkheden die technologie biedt om gebruikers flexibeler te laten werken, vindt de bank. Ook de Amerikaanse TD Bank erkent de kracht van mobility. Zij redeneert dat een werkomgeving waarbij het niet uitmaakt waar en wanneer je werkt, bijdraagt aan een gezonde werk/privé verhouding.Weg met het blok aan het beenMobility werkt, ook in een sterk gereguleerde sector als de bankenwereld. Nu multinationale financiële instellingen geconfronteerd worden met de gevolgen van de Brexit, zullen vele financials erkennen dat een vaste locatie niet ideaal is. Een focus op kostenbeheersing en marges die onder druk staan, zorgen ervoor dat banken alleen maar meer vastgoed afstoten. Ze zien dat een mobiele en digitale werkomgeving het enige redelijke toekomstige alternatief zal zijn. Als ze de huidige stormachtige fase willen doorstaan en competitief wensen te blijven, kunnen ze nu voor de tweede keer in de geschiedenis op het vlak van de kantoorgedachte een nieuwe trend gaan zetten.Eric Kline is Area Vice President Western Europe van Citrix