Nick Tanis (CFO van JEX): “Als CFO van een scale-up is er geen ruimte voor ego. Je kan niet gewoon achter je bureau zitten en denken dat je daarvandaan alles kan sturen.”
Innoveren, data ontsluiten, kansen benutten en internationaal marktleider worden. JEX maakte sinds 2020 een enorme groeispurt door. Een behoorlijke uitdaging in een competitieve uitzendsector. CFO Nick Tanis over het succes en de rol van Finance.
Groot. Extreem gefragmenteerd en een bron aan data. De uitzendmarkt in deze wereld, maar ook zeker in Nederland, zit vol uitdagingen, maar ook vol kansen. Nick Tanis is bijna drie jaar aan boord bij JEX, waarvan de laatste twee jaar als CFO. JEX is een software en service organisatie die de uitzendmarkt wil transformeren door het aanbieden van een one-stop-shop voor alle processen van uitzendbureaus, backoffice dienstverlening en een groot netwerk aan klanten en kandidaten.
“Wij zijn ontstaan vanuit een hele specifieke visie op wat je allemaal kunt bereiken met arbeidsmarktdata.”
Volgens de CFO begint dat met het creëren van een systeem om doelgroepen bijeen te brengen. “Het verzamelen van data om mensen en bedrijven stuurinformatie te geven. Met de data die wij hebben, kunnen we voorspellende waardes en analyses leveren. Zo weet jij hoe je je inkomsten en uitgaven kan balanceren, maar ook hoeveel geld je als bedrijf kwijt bent op projecten.”, aldus de trotse CFO.
Generatieve AI betekent een cruciaal keerpunt voor CFO’s. Het kan veel taken automatiseren, waardoor er meer tijd is voor strategische beslissingen. Maar hoe ver zijn we écht met AI in finance? En hoe ver ben jij met jouw AI-implementatie? In de CFO Studio hadden we een eerlijk gesprek met Gert-Jan Strik RC (CFO van ANP), Martijn ten Kate (expert Business Finance Automation bij Billtrust) en Greyt Managing Partner Richard Veffer. Ze bespraken de kansen, risico’s en gaven praktische tips voor CFO’s om mee aan de slag te gaan.
‘Als klanten groeien verdienen wij geld’
Het bijeenbrengen van doelgroepen, uitzendkrachten en bedrijven, gebeurt bij JEX via de one-stop-shop. Eén systeem dat centraal, vanuit één datawaarheid, werkt. “Er staan duizenden uitzendkrachten op de loonlijst van JEX. Het idee is dat je als klant bij JEX niet meer tientallen systemen nodig heb voor de volledige bedrijfsvoering. Eén systeem is genoeg, met mogelijk nog één of twee koppelingen. Denk aan de bank, of je HR-systeem. JEX biedt met niet alleen software aan, maar ook services. Duizenden freelancers krijgen via JEX hun facturen uitbetaald.”
Met deze geldstromen is het voor Tanis als CFO belangrijk om cashflows maximaal te managen en goed te kunnen voorspellen. “JEX is, zeker in deze fase, heel sterk afhankelijk van voldoende cash. De financiële afdeling heeft daarin ook de belangrijke taak om voldoende stuurinformatie aan de directie te geven.”
De combinatie van software en services zorgt ervoor dat JEX de laatste jaren hard is gegroeid. “Het gaat ons om het ontsluiten van data. En als klanten groeien verdienen wij geld, want aan ieder uur dat ons systeem wordt gebruikt verdienen wij geld. Zowel in service fees als in software fees.”
De verdiensten over services zijn echter beperkt omdat binnen de strategie van JEX een kostprijsmodel wordt gehanteerd. Tanis: “Dat doen we om klanten te binden. Ook bij het verzamelen van klanten speelt data namelijk een rol. Het is voor JEX belangrijker om zoveel mogelijk klanten te verzamelen dan om daar direct heel veel geld aan te verdienen. Als wij die klanten met onze systemen, services en data harder laten groeien, groeien wij vanzelf met ze mee. Het grote geld verdien je met grote volumes.” Door sterk concurrerende prijzen te bieden lokt Tanis uitzendpartijen naar JEX. “Concurrenten hebben geen antwoord op onze prijzen.”
Als betrokken CFO kun je samen met vakgenoten invloed uitoefenen op de toekomst binnen jouw sector. Bespreek belangrijke trends, ontwikkelingen en strategieën tijdens onze online CFO.nl Panels. Geïnteresseerd in kosteloze deelname? Bezoek CFO.nl/panel voor meer informatie en sluit je aan.
De rol van CFO bij JEX is belangrijk. “Als CFO van een snelgroeiende startup, inmiddels zijn we scale-up trouwens, heb je verantwoordelijkheid over alle geldstromen. De betalingen van duizenden uitzendkrachten per week en de cash om met lef te blijven ondernemen. Je moet zelf de operatie in gaan en op transactieniveau meekijken met verschillende teams om het maximale eruit te halen. Met de middelen die we hebben kan de rest van het bedrijf weer nieuwe stappen zetten. Waar andere bedrijven meestal geen risico nemen, sorteren wij juist voor en maken we met ons Finance team calculaties en voorspellingen. Daarmee laten we onze klanten maximaal ondernemen.” Volgens Tanis is er geen ruimte voor ego als CFO bij een scale-up: “Je kan niet gewoon achter je bureau zitten en denken dat je daarvandaan alles kan sturen. Dat is onmogelijk.”
Ondernemen met lef, fouten en verbinding
JEX is tot nu toe elk jaar verdubbeld in omzet. Wat belangrijkste oorzaak is van dit succes? “Ik denk lef. We zeggen dat we iets bouwen wat baanbrekend is, doen dat én laten dan zien dat het werkt.” Steeds meer klanten weten JEX te vinden. “Inmiddels lopen er miljoenen door de boeken die aan de achterkant goed gemanaged moeten worden. Zeker in een bedrijf dat nog steeds verlieslatend is. Dat laatste komt door de strategie die we hanteren.”
Groeien zonder groeipijn bestaat niet. “Als je zo hard groeit als wij is het lastig om alle processen te laten lopen zoals die daadwerkelijk moeten lopen.” Of er fouten worden gemaakt? Uiteraard. “Er wordt wel eens een verkeerde factuur gestuurd, maar we corrigeren dit altijd.” Volgens de CFO mogen er ook weleens verkeerde besluiten gemaakt worden, zolang deze zich niet herhalen. “Over een jaar maak je andere fouten dan nu, maar het moet niet zo zijn dat de fouten die je op dit moment maakt over een jaar nog stééds maakt.”
Een bijzondere band
Op de vraag of investeerders betrokken zijn bij alle besluiten die hij maakt is het antwoord van de CFO vrij kort. “Nee. De calls worden gemaakt door directie, de mensen die achter de schermen hebben geïnvesteerd doen dat zonder stemrecht.” Of dit zorgt voor frictie? “Niet echt. De meeste investeerders zijn private investeerders, particulieren die geld hebben en het leuk vinden om met ons mee te doen en mee te groeien. Ze vertrouwen ons.”
Investeerders zijn niet de enige met wie JEX een nauwe band wil opbouwen. Ook wordt sterk gelet op medewerkerstevredenheid. “Ik denk dat iedereen die hier werkt zich welkom en thuis voelt. We geven iedereen de ruimte om te zijn wie ze willen zijn. We willen voor iedereen toegankelijk zijn, ongeacht je afkomst, religie of dieet. Daarom hebben we eigen restaurant waarin veel halal en vegan eten geserveerd wordt. Ook kunnen medewerkers gebruik maken van speciale kolfruimtes, gebedsruimtes en sinds kort ook van een sportschool met fantastisch uitzicht over de skyline van Rotterdam.”
Wil jij elke vrijdag de beste interviews, exclusief nieuws uit de CFO Community en waardevolle inzichten rechtstreeks in je mailbox? Schrijf je vandaag nog in voor de gratis CFO.nl nieuwsbrief en mis niets meer.
Waar bedreigingen zijn, zijn ook mogelijkheden
Binnen de flexibele arbeidsmarkt speelt zich heel veel af. Vooral wet- en regelgeving vergroot de kans op risico’s voor klanten. “Overtreding van regels kan bedrijven snel in de problemen brengen. Daarom is het belangrijk dat wij als bedrijf de juiste kennis en kunde hebben om daadwerkelijk een kennispartner te zijn voor onze klanten.”
Dat de wet- en regelgeving continu verandert maakt het lastig. Voor klanten, maar ook voor JEX. “De overheid is voortdurend bezig met het verder reguleren van de arbeidsmarkt. Op het moment dat wijzigingen door de Eerste Kamer gaan moeten we alle veranderingen zo snel mogelijk implementeren in onze diensten en software. Het is aan ons om up-to-date te blijven van ontwikkelingen, altijd voorop te lopen en te weten wat er speelt. Drie stappen verder denken dan de dag van vandaag.”
Waar bedreigingen zijn, zijn ook mogelijkheden. De arbeidsmarkt is groot en daar ziet Tanis een aanzienlijke kans. Het aantal uitzendbureaus dat aangesloten is bij JEX, is slechts een fractie van het totale aantal in Nederland. “We hebben volgens mij meer dan 22.000 uitzendbureaus in Nederland, dus de markt is gigantisch.” Nick verwacht dat een steeds groter percentage zich snel aansluit. “Wat wij bouwen in de markt is nergens anders te vinden. En zeker niet voor onze prijs.”
Visie voor de komende jaren: maximale groei
Tanis en zijn collega’s willen van JEX een echt techbedrijf maken. “Dat is de visie voor de komende jaren: maximale groei. Dat betekent ook: interne processen verder op orde krijgen; de juiste mensen op de juiste plek te zetten. Op het moment dat we naar de beurs willen moet alles op rolletjes lopen. ”
JEX komt steeds dichter bij het behalen van het uiteindelijke doel. “In Nederland zijn we inmiddels zo goed als marktleider. Dat willen we verder uitbouwen, totdat in Nederland niemand meer om ons heen kan.” JEX zet in de komende maanden ook internationale stappen, door uitzendbureaus in het buitenland over te nemen. “Daar gaan we de komende jaren op focussen. We hebben de ambitie om een beursgang te realiseren, daar maken we de organisatie klaar voor.”
Lees ook op CFO.nl: Peter Ligteringen (CFO The Works): “Uitzenden blijft al met al een marge-business die over stuivers gaat.”
Als betrokken CFO kun je samen met vakgenoten invloed uitoefenen op de toekomst binnen jouw sector. Bespreek belangrijke trends, ontwikkelingen en strategieën tijdens onze online CFO.nl Panels. Geïnteresseerd in kosteloze deelname? Bezoek CFO.nl/panel voor meer informatie en sluit je aan.