‘Nieuwsgierigheid cruciale eigenschap in raad van bestuur’
Executive coach Adam Bryant schrijft op Strategy+Business over zijn ervaring met topbestuurders. Hij vaart daarbij op meer dan vijfhonderd interviews die hij grotendeels als journalist voor de New York Times heeft gedaan. Er is natuurlijk een lange lijst eigenschappen die een CEO nodig heeft. Denk aan doorzettingsvermogen, intellect, emotionele intelligentie, maar volgens hem is er toch een eigenschap die overal bovenuit steekt.
Toegepaste nieuwsgierigheid bij de CEO
Bryant: “Terwijl ik meer leiders interviewde werd mijn kwalitatieve dataverzameling kwantitatief. Dit gaf me een grote hoeveelheid voorbeelden om de vraag te beantwoorden wat het is met deze mensen dat verklaart waarom ze werden bevorderd tot de hoogste post. Uiteindelijk kwam ik uit op een geestestoestand die ik ‘toegepaste nieuwsgierigheid’ noem.”
Hiermee bedoelt hij nieuwsgierigheid op een specifieke, zakelijke manier. “Mensen die dit hebben zijn heel grondig in het stellen van vragen en begrijpen hoe dingen werken. En vervolgens vragen ze zich af hoe ze dingen beter kunnen laten werken.” De CEO waar Bryant het over heeft kan niet een winkel in lopen zonder zich af te vragen wat het verdienmodel is en vervolgens in gesprek te raken met de eigenaar en voorstellen voor verbetering te doen.
Nieuwsgierigheid brengt mensen naar de C-suite
Niet alleen CEO’s hebben er baat bij om nieuwsgierig te zijn, dat geldt ook voor andere topbestuurders. In een onderzoek onder meer dan duizend topbestuurders door PwC kwam nieuwsgierigheid in 2015 al naar voren als de belangrijkste eigenschap die mensen naar de bestuurskamer brengt. Michael Dell, oprichter en CEO van Dell Technologies werd daarbij aangehaald. “Met nieuwsgierigheid komt leren en komen nieuwe ideeën. Als je die dingen niet doet, heb je een serieus probleem.”
Executive recruiter Michael Page zette in een recent rapport de succesvolle eigenschappen van de CFO van morgen op een rij. Nieuwsgierigheid stond ook hier bovenaan de lijst. “Soft skills, vooral nieuwsgierigheid, zijn meer dan ooit gevraagd in de finance leiders van de toekomst.” Dit heeft natuurlijk te maken met de verbreding van de rol van finance en de CFO die ook steeds meer een rol heeft in de strategievorming en de vorming van de bedrijfscultuur.
Nieuwsgierigheid boven een accountantstitel
Eugene Low, CFO van Mercer, gaat zelfs zo ver dat hij nieuwsgierigheid boven een financegraad of zelfs een accountantstitel plaatst. “Als iemand nieuwsgierig is naar een probleem en bereid om de goede vragen te stellen en dieper te gaan, is dat veel waardevoller”, zegt hij in het rapport. “Het gaat om nieuwsgierigheid naar de business, hoe we teams vooruit kunnen helpen naar dezelfde doelen en hoe we het bedrijf laten groeien.”
Low ziet het als een eigenschap die iemand heeft of niet heeft, maar executive coach Bryant denkt juist dat het een vaardigheid is die is aan te leren. Hij maakt de vergelijking met naar de sportschool gaan. Het gaat om oefening en het begint met het stellen van de simple vraag ‘waarom?’ Zo eenvoudig kan het dus zijn om een cruciale skill te ontwikkelen.