Nobelprijswinnaar waarschuwt IT’ers voor AI-valkuil
- Waarschuwing van Nobelprijswinnaar: IT'ers bedreigen eigen banen door promotie van AI
- Toekomstige arbeidsmarkt vereist "empathische" vaardigheden volgens econoom
- Bèta/technische vaardigheden zullen veranderen door AI; persoonlijk contact blijft essentieel
Nobelprijswinnaar voor de arbeidsmarkt Christopher Pissarides waarschuwt dat bepaalde IT'ers hun eigen glazen ingooien door kunstmatige intelligentie (AI) te promoten. AI zal uiteindelijk hun banen overnemen, stelt de econoom die eerder de Nobelprijs won voor zijn werk aan een arbeidsmarktmodel.
Vraag vaardigheden
Volgens hem kunnen jongeren om die reden ook maar beter geen exacte opleidingen zoals wiskunde, techniek en informatica gaan doen. Pissarides denkt dat "empathische" en creatieve vaardigheden juist kunnen gedijen in een wereld die gedomineerd wordt door kunstmatige intelligentie.
Lees ook:
- Amerikaans topman: "ChatGPT biedt finance mogelijkheden, maar ook risico's" – FM.nl – Financieel Management (financieel-management.nl)
- Hoe CFO's en Finance Professionals AI en Machine Learning inzetten om hun processen te stroomlijnen
- AI Is Saving Sales Teams Over Two Hours of Work a Day, Survey Says (businessinsider.com)
Hoewel de vraag naar bèta/technische vaardigheden op dit moment nog steeds snel groeit, zullen banen waarbij persoonlijk contact noodzakelijk is, zoals in de horeca en de gezondheidszorg, volgens de hoogleraar de banenmarkt blijven domineren.
"De vaardigheden die nu nodig zijn, om gegevens te verzamelen, te ordenen, te ontwikkelen en te gebruiken om de volgende fase van AI te ontwikkelen of om AI beter toepasbaar te maken voor banen, zullen overbodig worden", stelt de wetenschapper.
Populariteit bètavakken
De populariteit van bèta- en techniekvakken, zoals informatica, nam de afgelopen jaren sterk toe omdat studenten hopen dat ze beter inzetbaar zijn op de toekomstige arbeidsmarkt. De snelle opkomst van AI kan de vaardigheden die werknemers nodig hebben dus veranderen, omdat sommige taken en functies hierdoor overbodig worden. Pissarides benadrukt ook dat er niet neergekeken moet worden op banen in onder meer de gezondheidszorg en bij klantenservices. Ze zijn volgens hem op een hoger niveau dan waar ze vroeger waren.
(ANP)