Ondernemingen moeten kwetsbaarheid kennen

De digitale transformatie zal winnaars en verliezers kennen. Diepgaand onderzoek door Cognizant toont aan dat complete industrieën in vier stappen een ‘crossroad’ bereiken, een relatief korte periode waarin gevestigde organisaties hun dominante marktpositie verliezen aan nieuwe spelers, tenzij zij zelf nieuwe wegen inslaan. Een aantal CFO's ging tijdens een ronde tafel de discussie aan.

Paul Roehrig, Managing Director van het Center for The Future of Work, de denktank van de wereldwijde IT-, consulting- en BPO-dienstverlener Cognizant, gaf een presentatie over Code Halos. Er zijn volgens hem razendsnelle veranderingen gaande op het gebied van data en informatie. ‘We hebben te maken met een verschuiving in technologie en onze omgang met technologie die maar eens in de honderd jaar voorkomt . En dat heeft behoorlijke gevolgen voor bedrijven: We maken meer foto’s dan ooit tevoren, maar toch is Kodak failliet gegaan. Ook kijken we thuis meer films dan ooit tevoren, maar bestaat Blockbuster Movies niet meer. Alle bedrijven worden met uitsterven bedreigd als ze zich niet tijdig aanpassen aan deze tijd van digitale transformatie.’Rond mensen, bedrijven en ook voorwerpen zoals auto’s en machines is het laatste decennium een wolk van digitale informatie ontstaan –in de bewoordingen van Roehrig Code Halos genoemd – die ondernemingen kunnen gebruiken om waarde te creëren. Bedrijven als Google, Facebook, Netflix, Pandora en Amazon doen dat al volop. Netflix wist bijvoorbeeld al op basis van big data dat de serie House of Cards een succes zou worden, voordat er nog maar één aflevering van geschoten was.’In welke bedrijfstak je ook zit’, vervolgt Roehrig, ‘je moet je realiseren dat je klant naast een fysieke persoon nu ook een virtuele persoon is. Hij heeft een wolk van digitale informatie om zich heen die bedrijven kunnen benutten. Ondernemingen die zich puur blijven richten op de fysieke klant, dreigen ten onder te gaan, want de verwachting is dat de digitale economie tegen 2025 net zo groot zal zijn als de fysieke economie in 1995.’Managing at the crossroadsVolgens Roehrig maken bedrijven die op een crossroad belanden vier fasen door. Op dit moment zit ieder bedrijf in een van deze fasen.1 Er is iets mis. Je hebt het gevoel dat er iets speelt, maar kunt er nog niet precies de vinger op leggen.2 De vonk. Je identificeert ideeën en Code Halo-oplossingen.3 Verrijking van de Code Halo-oplossingen.4 Daadwerkelijke crossroads. Dit is het punt waarop de markt gaat omdraaien.Leven na de crossroadsTijdens de discussie keken de CFO’s in welke fase hun onderneming zich bevindt. De aanwezige producent van fietsen geeft aan nog in de eerste fase te zitten. Er komen al snel ideeën naar voren over de manier waarop de fietsenfabrikant de omslag zou kunnen maken, bijvoorbeeld door aan de fietsen sensoren toe te voegen. Dan leert het bedrijf over de ervaringen van fietsers en kan het allerlei aanverwante producten gaan aanbieden in samenwerking met partners uit heel andere industrieën, zoals de toerisme- en de vrijetijdssector.Zo komen er verschillende bedrijfstakken aan bod. Vastgoed is een lastige op Code Halo-gebied, want de toegevoegde waarde zit bovenal in de locatie. In de luchtvaart zitten de meeste spelers een paar fasen verder. KLM is een bedrijf dat al volop gebruikmaakt van sociale media om reizen plezieriger te maken. Dan zijn er nog de verzekeraars. De deelnemende CFO van een verzekeraar geeft aan in fase 2 te zitten. ‘We spelen met het idee om sensoren in auto’s te plaatsen die rijgedrag registreren, waar we onze tarieven op aan kunnen passen.’Moet je altijd de eerste zijn? vraagt een deelnemende CFO zich af. ‘Dat hangt van je markt af’, reageert Bart van der Mark, Lead Business Process Services, Cognizant. ‘Ken je kwetsbaarheden en ga na of je voldoende data en inzicht hebt om de veranderingen te zien aankomen. Ik raad bedrijven aan een lijst te maken van alle potentiële disruptieve gebeurtenissen die zich voor kunnen doen. In sommige gevallen kun je dan je concurrent laten beginnen, in andere kun je beter zelf de voorsprong nemen.’ Onverwachte concurrent Volgens Roehrig is het belangrijk om vooraf te bekijken hoe het concurrentielandschap er over 24 tot 36 maanden uit zal zien. ‘Wat voor bedreigingen zijn er nu? Blockbuster zag waar Netflix mee bezig was, maar is desondanks niet in beweging gekomen. Google heeft Nest Labs, Inc (een bedrijf dat zich richt op de automatisering van huizen) overgenomen, omdat het een interface wil bij de mensen thuis. Philips heeft dit goed opgepikt en is begonnen sensoren toe te voegen aan lichtschakelaars en vaatwasmachines. Men wil niet dat het bedrijfsmodel ontwricht wordt door een onverwachte concurrent als Google.’En daarin ligt volgens Roehrig de uitdaging van alle bedrijven in alle industrieën: voorkomen ontwricht te worden. Deze transformatie gaat geen enkele organisatie ontzien, dus het is essentieel om het Code Halo-denken te omarmen, anders is er maar één mogelijke uitkomst, en dat is ten onder gaan.