Ondernemingen zoeken op de verkeerde plekken naar innovatie
Ondernemingen zijn constant op zoek naar innovaties om hun concurrentiepositie te versterken. Alleen zoeken zij op de verkeerde plekken.
De opkomst van wereldeconomieën zoals China en India versnelt door groei in technologie, media en internetgebruik. Dat economieën snel veranderen, is te zien aan de opkomst van bedrijven zoals Uber, Airbnb en WeCompany, die drastische veranderingen veroorzaken in markten.
Lees ook: Moderne innovatie vraagt om moderne CFO's
CEO’s houden innovaties binnen een markt scherp in de gaten en beseffen dat innovatieve startups een bedreiging zijn voor hun marktaandeel. Ze kunnen proberen om alle innovaties voor te zijn, maar de praktische uitvoering is complex. Het vinden van innovatieve ideeën is een lastige klus. Gelukkig ligt de oplossing dichterbij dan verwacht.
Bron van innovatie
Werknemers zijn de beste bron van innovatieve ideeën. Zij zijn op de hoogte van de meeste problemen binnen het bedrijf en hebben daar vaak een oplossing voor. De ideeën zijn bruikbaar, maar werknemers hebben niet de moed om die uit te spreken. Ze zijn bang dat ze door het uitspreken gezien worden als pleiters voor verandering of denken dat hun mening geen waardevolle bijdrage zal leveren.
Een rapport van Gallup, ‘State of the American Workplace 2017’, concludeert dat slechts drie van de tien werknemers het gevoel hebben dat hun mening telt. Een studie van MIT wijst uit dat bij implementatie van nieuwe technologie de helft denkt dat ze geen inbreng hebben. Daarnaast stelt een artikel van de Harvard Business Review dat een open-minded manager niet voldoende is om daar verandering in te brengen.
Lees ook: Hoe bouw je als CFO aan een flexibel en veelzijdig team?
De ervaren consultant Josh Levs zegt dat werknemers die nooit pleiten voor verandering juist als goede teamspelers worden gezien. Ze geven weinig weerstand, waardoor ze sneller in het bedrijf opklimmen dan anderen. Daarnaast zien werknemers dat collega’s die leiderschap bekritiseren sneller worden afgewezen voor promotie en op de lange termijn een grotere kans op ontslag hebben. Dat is waarom de werknemer zich stilhoudt.
Open deur
Het creëren van een psychologisch veilige omgeving is een lastige taak. Werknemers moeten een gevoel van openheid ervaren en weten dat ze kunnen spreken zonder consequenties ervan te ondervinden. Hierbij is een ‘open deur-beleid’ niet voldoende om te zorgen dat zijn waardevolle ideeën delen.
De werkvloer die draait om nieuwe ideeën moet daarvoor ingericht worden. Een plan moet veilig gepresenteerd kunnen worden. Dit moet afhankelijk van de behoefte aan innovatie wekelijks, tweewekelijks of maandelijks worden uitgevoerd. Door een gestructureerd moment voor het delen van ideeën aan te bieden, beseft de werknemer dat er vraag naar is vanuit het bestuur. De uitnodiging wordt hierom sneller beantwoord en het belonen van de beste ideeën is een extra motiverende factor.
De bedoeling is om vele kleine innovaties binnen het bedrijf en markt te veroorzaken
Daarnaast helpt het om brainstormsessies te organiseren. Dit is een belangrijk moment voor werknemers om de gedachten vrij te laten lopen, waardoor zij ook gestimuleerd worden om mee te denken. De werkvloer verandert in een omgeving waar het uitwisselen van innovatieve ideeën een gewoonte wordt. Precies dat is nodig om innovaties te vinden om de markten de baas te zijn.
Een stappenplan zal ervoor zorgen dat ideeën uitgevoerd worden en niet verloren gaan. De gevonden ideeën zijn niet bedoeld om een revolutionaire innovatie te vinden die de hele markt op zijn kop zal zetten. Dat soort ideeën is schaars. De bedoeling is om vele kleine innovaties binnen het bedrijf en markt te veroorzaken. Op de lange termijn tellen deze kleine stapjes op tot grote innovatie.