5 manieren om lange termijn doelen te bewaken

Onderzoek van McKinsey toont aan wat bedrijven anders doen die lange termijn doelen vooropstellen.

McKinsey en FCLTGlobal brachten onlangs onderzoeksresultaten naar buiten over de vijf gedragingen die executives kunnen helpen om de druk van buiten te omzeilen en gefocust te blijven op de lange termijn. Er is inmiddels veel bewijs dat bedrijfsleiders die consequent beslissingen en investeringen nemen met lange termijn doelstellingen voor ogen met hun bedrijven meer aandeelhouderswaarde genereren, meer banen creëren en meer bijdragen aan economische groei dan vergelijkbare bedrijven die zich richten op de korte termijn. De data laten ook zien dat bedrijven betere prestaties op de lange termijn kunnen behalen als ze de belangen van werknemers, klanten en andere belanghebbenden vooropstellen.  

Maar dit is makkelijker gezegd dan gedaan. Uit het onderzoek van McKinsey en FCLTGlobal blijkt namelijk dat een groot aantal bestuurders veel druk ervaren van aandeelhouders en investeerders om winstdoelstellingen op korte termijn te halen ten koste van langetermijnstrategieën. In één datapunt zeiden de respondenten dat ze dachten dat hun bedrijven de langetermijninvesteringen met gemiddeld 17 procent zouden verminderen wanneer ze geconfronteerd werden met een omzetdaling van 15 procent. 

De onderzoekers wilden beter begrijpen wat lange termijn gerichte organisaties onderscheidt van anderen. Hoe hebben ze de druk weerstaan? Tijdens het proces identificeerden zij vijf gedragingen die managers en raden van bestuur kunnen nemen om hun organisaties te heroriënteren op waardecreatie voor de lange termijn in plaats van alleen de korte termijn prestaties. 

1) Investeer voldoende kapitaal en talent in grote initiatieven 
In plaats van te spelen om te winnen, spelen veel gevestigde bedrijven om te voorkomen dat ze verliezen. Als gevolg daarvan hebben ze moeite om de concurrentie voor te blijven. Op de lange termijn gerichte bedrijven daarentegen identificeren strategische stappen die hen op de lange termijn een toppositie zullen bezorgen. Ze zetten ook ruimschoots middelen in voor deze strategische initiatieven, zoals productinnovatie, marketing, verkoop en talentontwikkeling.  

Amazon en Microsoft zijn twee van dergelijke bedrijven. Beiden hebben de afgelopen 15 jaar grote bedragen geïnvesteerd in hun cloud-computing-activiteiten. In 2020 genereerden deze bedrijven een omzet van respectievelijk circa 45 miljard dollar en 59 miljard dollar – veel meer dan concurrenten die minder geld en talent in hun cloud computing-activiteiten stopten. 

2) Stel een portfolio samen van initiatieven waarvan het rendement hoger is dan de kosten van kapitaal 
Volgens een fundamenteel principe van bedrijfsfinanciering creëren bedrijven alleen aandeelhouderswaarde op lange termijn wanneer hun ROIC (Return on Invested Capital) hoger is dan hun kapitaalkosten. Dat lijkt voor de hand liggend, maar toch zijn er grote aantallen bedrijven over de hele wereld die hun focus op de verkeerde zaken leggen. Ze zouden moeten overwegen om het empirische bewijsmateriaal te herzien: bedrijven met een hogere ROIC halen hogere waarderingsmultiples en produceren op lange termijn een hoger aandeelhoudersrendement. Zo blijkt uit onderzoek van McKinsey. 

Natuurlijk hoeft niet iedere investering die een bedrijf doet meer op te leveren dan de kapitaalkosten. Grote bedrijven kunnen tegelijkertijd op meerdere kansrijke paarden wedden en niet alleen op die initiatieven met de grootste kans van slagen. Wanneer een hele portefeuille van strategische initiatieven meer oplevert dan de totale kapitaalkosten, kan het bedrijf verwachten dat het op lange termijn waarde creëert. 

3) Alloceer op dynamische wijze kapitaal en talent naar hoogwaardige initiatieven 
Managen voor de lange termijn vereist dat leidinggevenden de positie van hun bedrijf op de markt in de gaten houden en markten betreden of verlaten naarmate het concurrentielandschap verandert. Zelfs als dat betekent dat ze moeten inkrimpen. Ze moeten ook bereid zijn om talent en andere middelen te heralloceren naar de meest waardevolle initiatieven én dit regelmatig doen. Onderzoek van McKinsey toont aan dat bedrijven die snel middelen en talent opnieuw alloceren, 2,2 keer meer kans hebben concurrenten te outperformen op TRS (Total Returns to Shareholders) dan bedrijven die dit langzamer doen.  

 

4) Genereer waarde voor alle belanghebbenden 
Op de lange termijn gerichte bedrijven richten zich op het verbeteren van de resultaten voor al hun stakeholders, niet alleen voor degenen die aandelen in het bedrijf bezitten. Ze richten zich vaak op ESG-initiatieven die helpen de belangen van verschillende stakeholders te adresseren. Door dit te doen, blijkt uit het onderzoek, kunnen ze de omzetgroei verbeteren, de kosten verlagen, investeringsbeslissingen optimaliseren, de productiviteit van werknemers verbeteren en regelgevende en juridische interventies verminderen. 

Dat betekent niet dat een bedrijf op ieder ESG-idee moet reageren. Executives zouden eerder actief moeten zoeken naar en investeren in initiatieven die zowel belanghebbenden als aandeelhouders ten goede komen. Het directieteam van Walmart zal bijvoorbeeld ESG-projecten uitvoeren met een verwaarloosbaar financieel rendement als managers het er na een uitgebreid debat over eens zijn dat die projecten andere belangrijke voordelen zullen opleveren voor belanghebbenden. Veel van de andere ESG-initiatieven van Walmart bieden een positieve netto contante waarde, en dus kan het bedrijf – met een portfolio-benadering voor het beheersen van risico's en rendementen – de kosten dekken van degenen die dat niet doen. 

5) Weersta verleidingen 
Wanneer bedrijfsresultaten een tijdelijke snoekduik nemen, kunnen maatregelen om de korte termijn resultaten te verbeteren erg aantrekkelijk lijken voor de onder druk staande managers. Dergelijke bewegingen pakken echter zelden goed uit. In het onderzoek van McKinsey en FCLTGlobal vertelden respondenten dat zulke korte termijn acties bij hun bedrijven uiteindelijk tot slechtere resultaten (lagere organische groei en ROIC).  

Er zijn voor bestuurders drie veelvoorkomende verleidingen om te weerstaan. De eerste is om te snoeien in lange termijn groei-investeringen om korte termijn problemen, zoals winstafwijkingen, goed te maken. De tweede is om de kosten te verlagen in een mate die de concurrentiepositie van het bedrijf kan verzwakken. En de laatste verleiding is om de natuurlijke volatiliteit in omzet en winst kunstmatig te verminderen. 

Om zich te verweren tegen druk van de aandeelhouders, doen executives er goed aan om voortdurend helder te communiceren over hun lange termijnplan om waarde te creëren en waarom ze hier niet van af zullen wijken. Als de aandeelhouders geloven in deze strategische plannen blijven ze aan boord, en kunnen bestuurders doen waar ze voor zijn aangesteld: om lange termijn waarde te creëren.  

Gerelateerde artikelen