Onderzoeksverslag: Agility in Finance

Vooraanstaande ondernemingen hebben de afgelopen jaren hun planning en control systemen drastisch aangepast. Zo zijn bijvoorbeeld Unilever en Philips overgegaan op rolling forecasts en heeft Heineken zijn planningproces sterk verkort en vereenvoudigd. In alle drie de gevallen had dit tot doel om de slagvaardigheid, i.c. de capaciteit om snel in te spelen op veranderingen, te vergroten.

De noodzaak om de slagvaardigheid van ondernemingen te vergroten is ook terug te vinden in een recente uitspraak van Feike Sijbesma, bestuursvoorzitter van DSM. Hij stelt dat alleen die ondernemingen overleven die zich het beste weten aan te passen aan de veranderende omgeving. Echter waar het aanpassingsvermogen van levende organismen genetisch is bepaald, is dat bij organisaties niet het geval. Juist daarom moet het management van organisaties niet alleen alert zijn op de noodzaak tot verandering, maar vooral ondersteunend zijn in het ontwikkelen van een veranderingscultuur. Dat de financiële functie hierbij een belangrijke rol kan vervullen blijkt niet alleen uit de veranderingen die een Unilever, Philips en Heineken inzetten maar is tevens te concluderen uit het in dit artikel beschreven onderzoek. Een even zo belangrijke constatering uit dit onderzoek is dat er voor veel organisaties nog een hoop te leren valt.