Ontwikkelingsdoelen VN nog nauwelijks onderdeel bedrijfsstrategie
Dat blijkt uit onderzoek van adviesbureau Sustainalize in samenwerking met Tilburg University onder 168 bedrijven. Ook werden er 15 diepteinterviews uitgevoerd met bedrijven waaronder Unilever, AkzoNobel, DSM, Interface, FrieslandCampina, KPN, Heineken, Bavaria, ABN AMRO, Rabobank, ING Bank en ASN Bank.
Nederlandse bedrijven zijn goed bekend met SDG’s, zo blijkt uit het onderzoek: 93 procent van de onderzochte ondernemingen geeft aan de ontwikkelingsdoelen te kennen. 59 procent daarvan geeft in eerste instantie aan de SDG’s ook daadwerkelijk bij de strategie-ontwikkeling te hebben betrokken. Uit de interviews blijkt echter dat hier vooral mee bedoeld wordt dat gerapporteerd wordt hoe de bedrijven bijdragen aan de realisatie van de SDG’s.
“Dat heeft het gevaar in zich dat de SDG’s gebruikt gaan worden voor het beschrijven van de status quo, terwijl ze ontwikkeld zijn om op deze doelen echte versnelling te realiseren”, aldus Rob van Tilburg van Sustainalize. “Na deze periode van kennismaking met de SDG’s moet de kernvraag worden: hoe kunnen we de SDG’s in de bedrijfsstrategie betrekken om met strategische keuzes en innovaties bij te dragen aan de realisatie daarvan.”
Lees ook: “Maatschappelijke onderneming is nieuwe disruptor”
De Sustainable Development Goals werden drie jaar geleden vastgelegd door de VN. Het zijn 17 ontwikkelingsdoelen gericht op een aantal wereldwijde maatschappelijke opgaven zoals het bestrijden van armoede en honger of het verhogen van de kwaliteit van onderwijs.
Dat de doelen pas drie jaar bestaan zou volgens de onderzoekers een verklaring kunnen zijn van het feit dat er nog nauwelijks vertaling is naar bedrijfsstrategie. Lang niet alle bedrijven hebben in die tijd hun strategie herzien.