OpenCompanies: het LinkedIn voor bedrijfsinformatie
Daar waar de reputatie van bedrijven voorheen vaak in handen was van een PR-team, krijgt de hedendaagse klant juist een stem door een mening uit te brengen over de service. De reputatie-economie is ook in de B2B-markt een feit. We gaan steeds meer naar een ‘reputatie-economie’. Reviews zijn vandaag minstens even veel waard als een keurig kloppende jaarrekening. “Vroeger hadden bedrijven hun eigen reputatie in de hand”, zegt Willemijn Welten, Manager OpenCompanies bij Graydon. “Maar die tijd is voorbij. In de B2C-markt is het al langer een gegeven dat we kopen op basis van reputatie en reviews, ingegeven door vrienden of peers. Getuige daarvan zijn websites als Tripadvisor, IMDB of Airbnb. Dat de B2B-markt ook steeds meer in deze richting evolueert blijkt uit de 10.000 gebruikers die we nu al elke dag ontvangen bij OpenCompanies.” Reviews voor alle bedrijvenDeze reviews blijken van onschatbare waarde voor potentiële klanten. Het aantal personen dat nog een hotel boekt zonder eerst een review te hebben gelezen, is klein. “Maar dit maakt het des te opvallender dat ondernemers hun zakenpartners, waarmee ze vaak contracten afsluiten die een veelvoud bedragen van de prijs van hotelbezoekje, helemaal niet checken op kredietwaardigheid of hun reputatie bij eerdere zakenpartners” zeg Welten. “Dat is dan ook direct de reden waarom Graydon met het netwerk OpenCompanies deze informatie toegankelijk wilt maken voor iedereen.” Basisinformatie gratis toegankelijk“OpenCompanies is het ‘LinkedIn voor bedrijfsinformatie’”, zegt Graydon CEO Marcel van Es. “Op het netwerk, dat voor iedereen gratis toegankelijk is, zijn de basisgegevens van alle Nederlandse bedrijven terug te vinden. Daarnaast is het mogelijk om bij elk bedrijf een review achter te laten. We trekken met het platform de ‘reputatie-economie’, die nu al aanwezig is in de reis- en restaurantsector, door naar de hele bedrijfswereld.” Dankzij de reviews van bedrijven op het netwerk, gecombineerd met de financiële geverifieerde gegevens, wordt de bedrijfswereld een stuk transparanter. Zo vindt er een natuurlijke selectie plaats. Immers, bedrijven die goed presteren en hierdoor goede reviews krijgen, trekken sneller nieuwe klanten aan. Te laat betalen heeft nu al impact op de reputatie van een bedrijf. Dit is niet te verbloemen met reputatiemanagement. Het woord is uiteindelijk aan de klant en aan de leveranciers. ZZP’ers doen zelden beroep op kredietinformatieWie een Premium account neemt, krijgt ook toegang tot meer diepgravende informatie over het bedrijf, zoals krediet- en betalingsinformatie. Daarnaast kunnen bedrijven die een ‘A-rating’ krijgen een kwaliteitslabel aankopen. Dit kunnen ze bijvoorbeeld op hun bedrijfssite zetten, waardoor ze te kennen geven dat het met hen op een betrouwbare manier zakendoen is. Op dit ogenblik heeft OpenCompanies elke dag 10.000 bezoekers. Graydon mikt voor het platform onder andere op de 750.000 ZZP’ers die Nederland rijk is. “Deze groep maakt op dit ogenblik zelden tot nooit gebruik van kredietinformatie. Terwijl juist zij er alle baat bij hebben om met betrouwbare zakenpartners in zee te gaan”, besluit Welten.Bezoek hier opencompanies.nl