Ordina erkent fouten bij aanbestedingen
Zo lijkt in twee gevallen vertrouwelijke informatie te zijn gedeeld. In een ander geval is een Ordina medewerker verzocht een e-mail te verwijderen uit de "Sent items". Dit bevestigt het vermoeden dat de desbetreffende persoon wist dat de inhoud van de e-mail ongeoorloofd kon zijn.
Vertrouwelijke informatie
Ook was er in enkele gevallen informeel contact tussen een medewerker van Ordina, de opdrachtgever en/of diens adviseur rondom aanbestedingen. Hoewel volgens Ordina niet is komen vast te staan dat dit laatste gedrag onregelmatig is geweest, ‘is het beter te allen tijde elke schijn te vermijden en dit soort informele contacten rondom een aanbesteding achterwege te laten’.
Een aantal van de personen die vertrouwelijke informatie lijken te hebben gedeeld, is niet meer werkzaam voor of bij Ordina. Het bedrijf zal in de toekomst ook geen zaken meer met hen doen.
Nader onderzoek
Naar aanleiding van bovenstaande bevindingen doet Ordina nog nader onderzoek naar de handelswijze van drie personen die nog bij Ordina werkzaam zijn. Alle cases hebben betrekking op de periode 2005/2009. Toen was de huidige Raad van Bestuur niet in functie bij Ordina. ‘De Raad van Bestuur van Ordina onderkent daarom temeer het belang van een gedeeld beeld van de feiten en open communicatie over wat er is gebeurd en zal uiteraard medewerking verlenen aan onderzoeken van autoriteiten. Ook zal nader eigen onderzoek geïnitieerd worden als daar aanleiding toe is.’
Wekelijkse bespreking
Ordina heeft haar beleid, interne processen, procedures en trainingen met betrekking tot aanbestedingen, maar ook elementen zoals de gedragscode, in de afgelopen jaren voortdurend aanzienlijk aangescherpt. Zo worden alle grote aanbestedingen en de voortgang van alle grote ICT-programma’s wekelijks met de Raad van Bestuur besproken.