Peter Clausman toont de noodzaak van dwarsdenkers in het bedrijfsleven
Peter Clausman is oprichter van School of Mavericks, een bureau dat organisaties helpt innovatiever te worden. Bijzonder aan de methode van School of Mavericks is dat het geen managementfilosofie of innovatietheorie oplegt, maar het helpt om innovatie vanuit de eigen organisatie te laten ontstaan. Vernieuwing komt van bevlogen medewerkers die zien dat het anders kan. Clausman noemt deze werknemers Mavericks. In ieder organisatie lopen Mavericks rond. Alleen moet een bedrijf hen wel kunnen herkennen en de ruimte geven. Tijdens de masterclass ‘Are you a Maverick or a Maverick killer’ op het congres Finance Transformation van Clausman worden drie dingen duidelijk: de wereld om ons heen verandert in rap tempo, grote organisaties zijn vaak om structurele redenen langzaam en mavericks zijn nodig om de organisatie innovatief te maken (of houden). Met sprekende voorbeelden en heldere metaforen, maakt Clausman zijn boodschap duidelijk. Dus geen McKinsey-rapporten of quotes van een managementgoeroes. De School of Maverick-oprichter komt met eigen, originele voorbeelden gedurende zijn sessie. D-day Zo vraagt hij op een moment het publiek de gelijkenissen tussen twee afbeeldingen op te noemen. Links is de inval van de geallieerden op D-day te zien, rechts een verjaardagskaartje dat muziek afspeelt wanneer het wordt geopend. Na wat spitsvondige antwoorden uit het publiek, die Clausman overigens goedkeurt, geeft hij zijn antwoord: “De totale rekenkracht van alle geallieerde troepen in WO2 is net zo groot als de chip in dat verjaardagskaartje.”Na de snelheid van de wereld om ons heen te hebben geduid, is de eigen organisatie aan de beurt. Clausman toont welke natuurlijke patronen in organisatie ervoor zorgen dat een organisatie ‘verstart’. Het zijn onbedoelde bij-effecten van menselijk gedrag en de manier waarop wij ons organiseren. Zonder dat er opzet in het spel is, loopt een organisatie steeds meer vast. Dat staat haaks op de snelverandere buitenwereld om ons heen.Hét spelHet hoogtepunt komt als hij de zaal met elkaar een simpel, bekend spelletje laat spelen. Clausman schrijft de regels op het bord en zegt er expliciet bij dat dit dé regels zijn. Toch houdt iedereen zich aan allerlei ongeschreven regels die niet op het bord staan. Het zijn aannames van hoe het ‘hoort’ te gaan, en het weerhoudt men van een hoge score. Na enkele rondes en wat stille hints, komen de deelnemers erachter wat ze aan het doen zijn. Namelijk dat zij op basis van conventies zichzelf tegen houden om het maximale te bereiken. Dan staan er een aantal mensen op die het oude denken opzij durven zetten en met afwijkende ideeën komen. Hierdoor wordt uiteindelijk een score behaald die van te voren onmogelijk leek. Het Eureka-moment doet zich voor onder de deelnemers. Clausman is een goede communicator en krijgt de zaal op een natuurlijke manier interactief in beweging. Nooit schrijft hij voor wat de precieze boodschap is. Hij laat mensen het inzien door zelf na te denken. Aan het einde van het uur begrijpen mensen wat Mavericks zijn en hoe zij de organisatie helpen vernieuwen. ‘Are you a Maverick or a Maverick killer’ is de beginvraag. Wie na deze masterclass zijn andersdenkende werknemers nog steeds de kop indrukt met nutteloze regels en procedures (en daarmee dus het voorbestaan van zijn bedrijf in gevaar brengt), heeft zitten slapen. Dat kan niet anders. Clausman gelooft zelfs dat iedereen die Maverick in zichzelf heeft zitten.