Peter Plat (CFRO van Guardian Group Nederland N.V.): “Met een mooi team én een mooie portefeuille zijn wij klaar voor verdere groei.”

Peter Plat CFO CFRO Guardian Group
Hoe faciliteer je als CF(R)O een discussie op basis van feiten?

Peter Plat is vorig jaar juli begonnen als CFRO bij Guardian Group Nederland N.V. – de Nederlandse entiteit van Guardian Group – maar de wereld van verzekeringen was zeker niet nieuw voor hem: “Ik heb 18 jaar ervaring binnen de sector en heb veel financiële instellingen van binnen gezien – nationaal en internationaal, en ook in mijn laatste rol als consultant.”
Uiteindelijk specialiseerde Plat zich in het verzekeringswezen. “Dat vond ik toch het leukst, het is een traditionelere sector in vergelijking met het bankwezen. Digitalisering en de online dienstverlening was destijds in de bancaire sector een stuk verder. Tijdens de financiële crisis kwam het vergrootglas op banken te liggen, en ik heb dat van binnenuit mee kunnen maken. Digitalisering kwam later op gang bij verzekeraars. Qua productstructuur vind ik de verzekeringswereld weer complexer, ook achter de cijfers. Herverzekeringsstructuren, contracten met relaties, ze zijn altijd heel specifiek.”

Geen traditionele rol
Plat zit als CFRO dan ook regelmatig zelf aan tafel bij relaties, samen met zijn CEO, René van den Broek. “Een van onze grote relaties kwam vorig jaar op kantoor om te praten over hun portefeuille: de winstgevendheid, de groei van de portefeuille/premie en de schadelast in de portefeuille. Aan de financiële en actuariële zijde was het belangrijk om ook direct te kunnen analyseren: als we het zo gaan doen, wat betekent dit dan voor onze groei en winstgevendheid. In een kleinere organisatie als de onze kun je als CFRO aan de knoppen draaien, én direct impact maken, zowel financieel als wat betreft kapitaal. Dat maakt mijn rol als CFRO heel interessant – het is niet alleen ‘reporting & compliance’. Ik zit heel dicht tegen de strategie aan, werk nauw samen met René. We zijn ook heel complementair aan elkaar. Kijken met elkaar mee, ik naar de commercie, hij naar de cijfers, met elk onze eigen inbreng. Als CFRO kun je echt impact maken wanneer je heel dicht op de business werkt, maar je moet wel in een omgeving zitten waarin dat ook wordt gewaardeerd. Daar heb ik geluk mee.”

Van den Broek en Peter Plat Guardian Group

Van links naar rechts: CEO René van den Broek en CFRO Peter Plat 

Ken de business en je relaties
In de verzekeringswereld is het niet moeilijk om snel te groeien. Maar in de winstgevendheid, daarin zit de balans. Guardian Group is al sinds 2009 in Nederland actief, maar pas sinds 2023 met een zelfstandige Nederlandse entiteit, inclusief een Solvency vergunning van DNB. Plat: “We hebben een deel particuliere business, maar richten ons voornamelijk op de zakelijke markt, met name in de niche van brand- en aansprakelijkheidsverzekeringen. Hiervoor moet je van de relatie, de underwriting en schadekant veel kennis in huis hebben. Maar kennis van de business en klantbediening is precies onze sweet spot. We zijn heel goed in maatwerkoplossingen en de performance van onze portefeuille ligt al jaren beter dan het marktgemiddelde. Dat komt ook doordat wij – zowel in het verleden als ook nu – selectief zijn in de business die wij afsluiten, maar ook onze relaties en de markt goed kennen.”

Volgens de CFRO moet je als verzekeraar heel goed snappen welke business je binnenhaalt. “Mijn CEO weet heel veel van de businesskant, die kent de verzekeringsmarkt door-en-door en is cijfermatig ook goed onderlegd. Dat is heel prettig werken. Als CFRO challenge ik hem, draag bij aan de strategie, geef ongevraagd inzichten. En ik let ook nauwkeurig op de impact op kapitaal en resultaat. Dan kun je samen hele mooie dingen doen.”
Guardian Group Nederland werkt uitsluitend samen met aangesloten gevolmachtigde agenten en de bij hen aangesloten verzekeringsadviseurs. Plat: “Wij verlenen volmachten, dus een groot deel van de werkzaamheden is uitbesteed, maar we zijn wel de risicodrager.”

Inzetten op groei
Guardian Group wil graag groeien in Nederland en in Europa. Plat: “Men wilde een echte hands-on bestuurder die het leuk vindt om mee te werken en dicht op de business wilde zitten. Daarnaast had ik ook de kennis van rapportage-, kapitaalvereisten en van compliance. Ik viel gelijk met mijn neus in de boter toen ik startte, want we begonnen direct met de budgettering voor 2025-2027. Welke groei willen wij doormaken? Welke business doen we met welke relaties? Gaan we wijzigingen doorvoeren in de herverzekeringsstructuur? Hoe managen we onze kosten om zowel topline als bottomline te kunnen groeien? Uiteindelijk willen wij ook een goed rendement behalen.”
Was het, met zoveel vragen te beantwoorden, lastig voor Plat om als CFRO een goede focus te houden? “Doordat wij een groeistrategie en een aandeelhoudersstructuur hebben, is mijn eerste focus op het actuariële onderdeel geweest. Daarnaast hebben René en ik goed gekeken naar onze operationele processen en hier verdere verbeteringen in aangebracht. Onderlinge parameters reviewen, met je team door de rapportages gaan. Snappen we echt wat er staat – en wat er gebeurt?”

Lees ook op CFO.nl: Continuous transaction control biedt bedrijven kans om efficiencyvoordelen te behalen

Impactstudies en forecasting
Het team heeft ook impactstudies gemaakt op toekomstige wet- en regelgeving. “Bij grotere verzekeraars heeft regelgeving impact, maar bij een kleinere verzekeraar zoals die van ons al helemaal, want de impact is verhoudingsgewijs groter, en ons team is kleiner. Forecasting en kapitaalallocatie zijn daarom heel belangrijk. Dan zit je echt direct aan de knoppen van resultaat- en kapitaalbeleid, maar ook aan die van kosten en liquiditeit. Dat laatste wordt vaak onderschat. We hebben een liquiditeitsplanning om goed te forecasten. Vroeger ging daar veel tijd overheen, maar omdat we er nu bovenop zitten en Finance- en Riskmanagement door het hele proces betrekken, zie je dat wij onze beleggingsresultaten verder kunnen optimaliseren binnen het huidige risicoprofiel.”

Waar Plat ook nieuw leven in blies toen hij startte: een data- en dashboardingtraject. “Ons datamodel moet schaalbaar zijn, want we willen groeien – ook op Europees niveau. Dus als we straks nieuwe relaties aansluiten, willen wij in ons dashboard direct kunnen zien welke impact elke nieuwe relatie zal hebben. Een datamodel voedt al onze processen: commercie, underwriting, Finance, actuariaat, risk. Dus je mag je best investeren in dashboarding, voor optimale ondersteuning aan de commerciële kant.”
Plats rapportages zijn nog steeds een mix van geautomatiseerde en handmatige verwerking. “Maar ons dashboard geeft verschillende views aan een commercieel manager en aan mijn CEO. Je kunt op de iPad direct realtime cijfers naar boven halen. Daar kunnen we dus op ieder moment over brainstormen. Mijn ultieme doel: inzichten bieden waarmee wij onze relaties nog beter kunnen bedienen en informatie opleveren die commercie uitdaagt.”

Discussie op basis van feiten
In hoofden van mensen en in de organisatie zelf zit veel informatie en kennis, aldus de CFRO: “Kennis over relaties, producten, aantallen, premies, winstgevendheid, maar die kennis kunnen we nu ook steeds beter toonbaar maken in het dashboard. En je ziet dat we nu ook echt informatie terugkrijgen vanuit commercie. ‘Ik had eigenlijk dit verwacht…?’, ‘Waarom staat dit er?’, ‘Hebben we bij deze relatie iets laten liggen?’, of ‘Hebben we een bepaalde metriek niet goed berekend?’ Je krijgt een discussie op basis van feiten.”
Plat heeft als CFRO bij GGNL inzichten kunnen creëren waarop men nu analyses aan het maken is voor de komende maanden: “Forecasting. Daarbij kunnen we ook bestaande relaties monitoren en de meest actuele cijfers erbij halen op verschillende onderdelen. Op dat level van control wil je zitten.”
Heeft hij een tip voor andere CF(R)O’s? “Gewoon starten. Durf stappen te zetten en begin klein. Wij zijn met dashboarding heel klein gestart. Kies eerst een datamodel dat werkt. Zorg dat je in je team de juiste mensen krijgt en ga het samen doen. En als je dan samen iets oplevert dat werkt, krijg je echt een goed teamgevoel, ownership en zelfs ook een sneeuwbal effect.”

Lees ook op CFO.nl: Kees Verhoeven: “Digitaal vertragen om op lange termijn te versnellen.”

Conversie van alle inkomende facturen naar één formaat of juist vanuit één formaat naar de vorm of standaard waar jouw ontvanger om vraagt. In dit webinar alles over de mogelijkheden in relatie tot de grote diversiteit aan standaarden en verplichtingen waar we tegenwoordig mee te maken hebben.

Gerelateerde artikelen