Podcast: Praten over purpose met CFO PostNL

In deze vierde en laatste aflevering van de ‘purpose podcast’ een gesprek met Pim Berendsen, CFO van PostNL.

Deze podcast wordt mede mogelijk gemaakt door SAP.

Alex van Groningen · Podcast: Praten over purpose met Pim Berendsen

Vanwege corona is de jaarlijkse CFO Day met het thema Path to Purpose verplaatst naar 2021. Wel organiseerde de CFO Community de afgelopen weken een aantal kleinschalige fysieke events. Ook worden er diverse virtuele initiatieven georganiseerd, zoals webinars, virtuele rondetafels en podcasts. In de vierde en laatste  aflevering van de ‘purpose podcast’, die de CFO Community in samenwerking met SAP organiseert, is de gast Pim Berendsen, CFO van PostNL.

Het gesprek tussen gastheer Kevin Mottard en CFO Pim Berendsen begint bij de coronacrisis en daarmee zit direct een link met het centrale thema purpose. 

“Vanaf midden maart zijn we allemaal overvallen door het coronavirus”, begint Berendsen. “We zagen het een klein beetje aankomen, omdat we ook internationaal actief zijn met name vanuit Azië naar Europa. Ons Aziatische team was eigenlijk al in februari bezorgd aan het raken over wat het lokaal in Hong Kong en China zou betekenen. De eerste vraag die we hebben willen beantwoorden is: hoe zorgen we straks in die omgeving dat onze mensen veilig kunnen werken, dat we onze dienstverlening kunnen blijven continueren, maar dat we wel zorgen dat onze medewerkers, de medewerkers van onze partners en de klanten op een heel veilige manier met elkaar verder kunnen? Daar heeft alles midden maart bij in het licht gestaan, om met name de continuïteit van het netwerk in stand te houden, zodat onze mensen nog wel de mensen waren die de straat op konden om mensen te bereiken en met elkaar te verbinden, om in plaats van een verjaardagsvisite tenminste een kaartje of cadeautje te kunnen brengen. Dat heeft een enorme impact gehad in de bedrijfsvoering, maar ook wel in het perspectief van Nederland op de rol van de post- en pakketbezorger in zo'n enorme calamiteit als we nu meemaken.” 

Kevin:    “Je verwees net naar Azië, dat je het van daaruit zag aankomen. We hebben het gevoel in West-Europa dat corona nog steeds als een zwaard van Damocles boven ons hoofd hangt en ons nog wel hindert in wat er in het najaar gaat komen. Welke geluiden hoor je nu in Azië? Hoe is de situatie daar?”

Pim: “In Azië hebben we, ook gegeven de oorsprong, sneller economische activiteit zien opstarten. Op dit moment zie ik niet een ander beeld dan in Europa. Er zijn wel wat opvlammende brandhaarden van nieuwe corona-besmettingen die toenemen. Maar ik hoor daar nog niet andere fundamentele maatregelen langskomen dan die we hier met elkaar overwegen. Vanuit dat perspectief is er wezenlijk geen ander beeld dan dat we nu om ons heen meemaken.”  

Kevin: “Hoe ziet jullie risk assessment er voor het komende anderhalf jaar uit? Wat verwacht je dat corona gaat doen en wat dat gaat betekenen voor jullie?”

Pim: “Om te beginnen hebben we de vraag gesteld: hoe kunnen we veilig blijven werken, ook als er lockdowns terug zouden komen of als er in regionale gebieden strengere eisen worden gesteld door het RIVM aan de manier van werken? Kunnen we dat dan en doen we dat dan? We hebben overal de operationele processen herijkt op de anderhalve meter social distancing. Dus de procesvoering is aangepast, en hulpmiddelen zijn veranderd, om te zorgen dat we om te beginnen binnen die regels kunnen blijven werken. Dat is primair wat we hebben gedaan. Daarbij hebben we geprobeerd het netwerk in stand te laten. Als een netwerkbusiness echt in elkaar stort, omdat je het proces zijn werk niet meer kan laten doen, dan zit je met de gebakken peren. Dat was om te beginnen het borgen van continuïteit en veiligheid. Vanuit dat perspectief hebben we gekeken: wat is het effect van corona op PostNL? Wat zien we gebeuren bij onze klanten? Waar zien we volumedalingen en waar -stijgingen? 

Als CFO kijk je ook naar de risico op je balans. Zijn we goed gefinancierd? Gaat het goed met onze cashflow? Kunnen we de plannen die we hebben voorgenomen nog steeds uitvoeren in periode van onzekerheid? We hebben vastgesteld dat dat gewoon kan. In die zin hebben we geen vertraging in de executie van onze strategische transformatie. Je zou haast kunnen zeggen het tegendeel, dat deze periode ons helpt deze transformatie deels te versnellen. We zijn nog meer een e-commerce partij dan dat wel al waren. Dat is het bijzondere aan PostNL: we zien altijd twee kanten van de medaille. We worden nu geholpen door additionele volumegroei en e-commerce. De retailers waren dicht, die toch snel een webshop proberen op te bouwen, zodat ze toch een deel van hun business digitaal kunnen continueren. Grotere e-commerce partijen zijn harder gegroeid, omdat mensen minder comfortabel waren om naar de winkelstraat te gaan of dat niet konden. Dus aan de pakketten e-commerce kant, maken we een enorme groei mee. Wat wel weer de vraag oproept: hoe doen we dat zo goed mogelijk? Aan de postkant zie je dat grote retailers een belangrijk deel van hun marketingcampagnes hebben uitgesteld, met gevolg: minder volume in het postbedrijf. In China zeggen ze: all boats rise on the same tide. Bij ons gaat er altijd een deel omhoog en een ander deel wordt door dezelfde tegengestelde beweging getroffen. Maar per saldo kunnen we zeggen dat we er heel goed voorstaan en dat we in die zin niet willen vertragen op de strategische transformatie, maar het moment van nu gebruiken om te versnellen.”

Luister hier naar de volledige podcast. 

Ook interessant: 
Podcast met Guido Dubbeld, CFO van Eneco
Podcast met Lodewijk Lockefeer, CFO van Zeelandia
Podcast met Maarten de Vries, CFO van AkzoNobel

Gerelateerde artikelen