Private equity en CFO: beursgang Lucas Bols goed voor retail
Weinig IPO´s in de retailmarktHet aandeel Lucas Bols werd gepositioneerd als dividendaandeel met goede groei vooruitzichten. Volgens Staal en De Vries was het een duidelijk aansprekend verhaal, want de retailmarkt had weinig dergelijke IPOs gedaan in recente jaren. Potentiele investeerders wilden vaak het management ontmoeten, dus Joost de Vries heeft samen met de CEO een flink aantal roadshows gedaan. “We hebben ons gericht op een brede groep investeerders. Sommige vonden het te klein, dus onze propositie was niet voor ieder type belegger interessant. We hebben ook in andere landen gezocht, zoals Engeland, Frankrijk en VS. We hebben in totaal 83 één op één gesprekken gedaan, dus het was een enorm drukke tijd. Grote institutionele investeerders uit Nederland zijn niet ingestapt, behalve Delta Lloyd. Wel dergelijke investeerders uit het buitenland, zoals Blackrock. Dat zegt iets over de Nederlandse markt waar overigens wel veel family offices bij zitten." Timing is everything bij beursgangDe drijvende kracht achter deze historische notering aan het Damrak was het management en private equity-firma AAC Capital. Manager Marc Staal: “Voor ons als PE-partij was het erg interessant om eens op een andere manier een verkoop te doen. Je mag niks zeggen over toekomstige waarde en ziet dit vanzelf ontstaan. Vooral door analisten die zich helaas niet altijd op de juiste onderbouwing baseren. Vanuit private equity-oogpunt is het goed mogelijk een bedrijf van deze omvang naar de beurs te brengen. Het is wel noodzakelijk om tijd en ruimte te scheppen. De informatieoverdracht is enorm. Verder heb je heel veel discipline nodig en…. timing is everything. We hebben een hele lange periode niet in de juiste condities gezeten voor een dergelijke transactie. Nu hebben we het gedaan en we kunnen terugkijken op een succes.”De totale offering bij de beursgang was 150 miljoen euro, vertelt Staal. "De proceeds zijn gebruikt om de leverage af te bouwen. Bij de notering streefde we naar een schuldenratio van drie keer de ebitda. Dat werd als agressief beschouwd, maar bleek mee te vallen. Er ontstond een goede vraag naar het aandeel op basis van de offer prijs."Beursgang doordrenkt van symboliekDe beursgang van Lucas Bols leverde veel publiciteit op en was doordrenkt van symboliek. De oudste destillateur van Nederland keerde terug naar de oudste beurs van Nederland. Ook was het – misschien en hopelijk – het begin van een reeks beursnoteringen na een lange periode van crisis. Lucas Bols werd in 2000 verkocht door CVC Capital Partners aan Rémy Cointreau. In 2006 werd Bols opnieuw zelfstandig, via een management buy-out en ABN AMRO Capital. Onder leiding van Huub van Doorne, die lid was van de raad van bestuur van Rémy Cointreau en CEO werd van het nieuwe Lucas Bols, keerde het bedrijf terug naar Amsterdam, waar het tot op heden gevestigd is. "Historisch zijn we bekend als jenever maker", zegt De Vries. "Maar we maken ook cocktails en likeuren. Bols is ons bekendste merk uiteraard, maar we hebben daarnaast veel andere merken en we zijn wereldwijd actief in 110 landen. 44 procent van onze omzet komt uit Europa en de rest komt uit andere landen. De omzet in 2013/2014 was 79 miljoen euro." "We zijn een echte netwerkorganisatie", vervolgt De Vries. "We ontwikkelen de dranken en laten het bottelen en blenden over aan andere partijen. Ook de distributie wordt door derden gedaan. Dat zijn geen distributeurs pur sang, maar collega drankproducenten voor wie onze merken een welkome toevoeging aan hun portfolio vormen. Met onze partners onderhouden we langdurige samenwerkingen."Lees het complete verslag van de PE Summit.