Recessie: niemand weet wanneer, voorbereiden kan altijd
In het Financieele Dagblad schrijven hoogleraren Steven Brakman en Arjen van Witteloostuijn dat ons een nieuwe recessie boven het hoofd hangt. Ze wijzen onder meer naar de zwakke Duitse economie die afstevent op twee kwartalen van krimp.
Brexit en handelsoorlog kunnen leiden tot recessie
Duitsland is nu nog een uitzondering, Nederland en de rest van de eurozone groeien nog, net als de VS. De onzekerheid over brexit en de handelsoorlog tussen de VS en China hangt echter nadrukkelijk boven de markt en maakt dat het breder mis kan gaan.
CFO’s houden nadrukkelijk rekening met een periode van economische krimp, blijkt uit een peiling van Fuqua School of Business van Duke University. Bijna de helft van de Amerikaanse CFO’s verwacht dat de VS voor de tweede helft van volgend jaar te maken krijgen met een recessie. Europese CFO’s zijn nog pessimistischer.
Meerderheid CFO’s verwacht recessie Europa
Voor bijna 60 procent van de respondenten uit Europa is de economische onzekerheid namelijk de grootste zorg. Nog iets meer, 63 procent, verwacht dat de thuismarkt van hun bedrijf ergens in de komende drie kwartalen te maken krijgt met een recessie. Bijna een kwart verwacht dat deze in het eerste kwartaal van 2020 een feit zal zijn.
In een rapport liep adviesbureau Bain eerder dit jaar al vooruit op de mogelijkheid van een recessie en keek hoe bedrijven het in de vorige neergang na de financiële crisis hebben gedaan. Er bleken grote verschillen te zijn tussen bedrijven die voorbereid de crisis in gingen en bedrijven die reactief opereerden. De kaarten werden hierdoor opnieuw geschud, concluderen de consultants.
Offensieve stappen om klaar te zijn voor recessie
Bain adviseert management teams een viertal offensieve praktische stappen te nemen om zich voor te bereiden op de volgende recessie, wanneer die ook komt.
1. Bedenk hoe het bedrijf eruit moet zien na de crisis
“Begin met het eindpunt in gedachten. Een aanpak die vanuit de toekomst redeneert helpt om precies te weten waar je moet investeren”, schrijven de consultants. Ze adviseren om door de recessie heen te kijken tot drie jaar na het einde van de neergang. Een helder plan legt in detail vast hoe de onderneming de concurrentie de loef afsteekt.
2. Doe een stresstest op de financiën
Bain stelt voor om voor de periode tot en met 2022 de winst- en verliesrekening, kasstromen en balans door te rekenen voor verschillende scenario’s. Hoe zien de cijfers eruit als de markt krimpt, als de prijzen zakken, of kosten stijgen? Breng het allemaal in kaart.
3. Identificeer overnamedoelen en desinvesteringen
Goed getimede overnames kunnen veel waarde opleveren. Ook voor overnamedoelen en desinvesteringen adviseren de consultants om die nu al op een rij te zetten. Zo kun je de trekker overhalen als de tijd er rijp voor is, in plaats van te moeten reageren en een kans te missen.
4. Stuur nu op de kosten
Een slim kostenbesparingsprogramma begint vroeg en richt zich op houdbare aanpassingen. Bedrijven moeten juist voorkomen dat ze in cruciale onderdelen snijden of juist brede, ongerichte kostenbesparingen doorvoeren.
Lees ook: Chris Zook: "Matrixorganisatie is valse profeet"