Onderzoek: Financieel manager leert leven met risico’s

Verandering, geopolitieke trends en disruptie? Volgens Edwin Schoenmakers, American Express, kiezen financieel topmanagers vaker voor risicomanagement.

Een wereld die snel verandert, onzekerheden op geopolitiek niveau, disruptie die op de loer ligt: er zijn genoeg redenen voor financiële topmanagers om risicomijdend gedrag te vertonen. 

Maar dit lijkt steeds minder het geval, zegt Edwin Schoenmakers, Vice President Sales bij American Express naar aanleiding van het onderzoek 2019 Global Business & Spending Outlook

Streamer: De dreigende Brexit, de sluimerende handelsoorlog tussen China en de Verenigde Staten, het Europese gekrakeel over het beleid van de Europese Centrale Bank: kennelijk gaat er steeds meer dreiging vanuit

Risico’s verschillen van tijd tot tijd 

Bij ondernemen horen risico’s, dat is altijd zo geweest. Maar de aard en omvang van de risico's verschillen van tijd tot tijd. 

Vandaar dat periodiek onderzoek naar risico's die ondernemingen lopen voor bedrijven zo zinvol is: om inzicht in de veranderende ondernemingsrisico's te krijgen, om de financiële consequenties daarvan te kunnen inschatten. 

En om maatregelen te nemen om die risico's te beteugelen of zich er tegen te kunnen indekken. Dergelijk onderzoek biedt ondernemingen houvast.

Risico's die nu spelen 

Zo'n onderzoek is het jaarlijkse Global Business & Spending Outlook van American Express. In de editie van 2019 wordt uitgebreid ingegaan op de risico's die nu spelen volgens 280 financieel managers in Europa in diverse functies en in allerlei sectoren. Ook worden de maatregelen toegelicht die ze nemen om die risico's te managen. 

Risicomanagement geïntensiveerd 

Uit het onderzoek blijkt dat niet minder dan 75 procent van de deelnemers aan de 2019 Global Business & Spending Outlook laat weten het risicomanagement van hun bedrijf te intensiveren vanwege politieke of economische onrust. 

Dat is aanzienlijk meer dan vorig jaar, toen dit voor 'slechts' 65 procent gold. De dreigende Brexit, de sluimerende handelsoorlog tussen China en de Verenigde Staten, het Europese gekrakeel over het beleid van de Europese Centrale Bank: kennelijk gaat er steeds meer dreiging vanuit.  

Onrust op de geldmarkten 

Bedrijven scherpen hun risicomanagement op allerlei manieren aan. Een opvallende uitkomst van het onderzoek is dat 73 procent van de financials maatregelen noemt om valutarisico's te managen vanwege onrust op de geldmarkten. Vorig jaar was dit nog geen 60 procent. 

Ook opmerkelijk is dat 65 procent verklaart de valutarisico's te beperken, omdat de exportactiviteiten van het bedrijf worden verlegd – dit was vorig jaar net iets meer dan 50 procent.

Geen paniek om disruptie 

Terwijl de onrust in de wereld de meeste financials zorgen baart, maken ze zich nauwelijks ongerust over de disruptieve kracht van nieuwe technologieën. 

De grootste uitdaging? 59 procent noemt de opmars van kunstmatige intelligentie; 67 procent laat weten daarom ook te zullen investeren in kunstmatige intelligentie.

En de veelbesproken opkomst van het internet of things dan, is dat geen enorme disruptieve ontwikkeling? Misschien toch niet. Slechts 48 procent ziet het internet of things als een grote uitdaging, evenveel als vorig jaar. 

Blockchain dan misschien? Nog niet de helft (45 procent) laat weten dit als werkelijk belangwekkend te beschouwen – aanzienlijk meer dan de 28 procent van vorig jaar, maar nog altijd minder dan de helft.  

Risico’s: het nieuwe normaal 

Sowieso lijken de meeste financials niet nerveus te krijgen en is hun houding nog het beste te omschrijven als 'business as usual'. Zeker, zoals gezegd onderkennen ze de onrust in de wereld en de toegenomen risico's die deze meebrengt. 

Maar ze vertrouwen erop dat de maatregelen die ze kunnen nemen om die risico's te beperken, afdoende zijn. En dat de risico's verder geen verregaande gevolgen hoeven te hebben voor de dagelijkse bedrijfsvoering.

Zo blijkt bijna driekwart van de respondenten met investeringen en uitgaven in te zetten op 'gematigde groei', evenveel als vorig jaar. Slechts 9 procent wil de uitgaven beperken – een opmerkelijk verschil met vorig jaar, toen 25 procent hiernaar streefde. 

60 procent laat weten dit jaar tussen de 6 en 10 procent meer uit te geven dan vorig jaar, terwijl dat vorig jaar slechts 43 procent was.

Risico’s het hoofd bieden 

Dat zijn veelzeggende cijfers, zegt Edwin Schoenmakers, Vice President Sales bij American Express. "De houding van bedrijven ten opzichte van risico's lijkt te veranderen. Koos men er vorig jaar nog voor om deze zo veel mogelijk te vermijden, dit jaar kiezen bedrijven er eerder voor om risico's waar mogelijk het hoofd te bieden. 

“Ze beseffen dat de wereld is veranderd en nooit meer zal zijn zoals vroeger. Onzekerheid is het nieuwe normaal geworden.” 

Over het onderzoek
De 2019 Global Business & Spending Outlook (mei 2019) werd uitgevoerd door Institutional Investor Thought Leadership Studio (IITLS) in opdracht van American Express en is gebaseerd op een onderzoek onder 901 senior finance executives van bedrijven over de hele wereld met een jaarlijkse omzet van $ 500 miljoen of meer. Voor dit artikel is gebruikgemaakt van de antwoorden van de respondenten uit Europa.