Rob Kramer (CFO Treetop): “We sorteren voor op een datagedreven organisatie.”
Bouwautomatiseringsbedrijf Treetop is in de afgelopen jaren groot geworden via overnames. CFO Rob Kramer speelt een belangrijke rol bij de integratie van de overgenomen bedrijven. Hij ziet met name toe op rapportage, de verbetering van de (financiële) processen en de opbouw van een geïntegreerd finance team. De volgende stap: een ERP-migratie. Want de informatie voor beslissingen moet niet alleen van voldoende kwaliteit zijn, de basis moet ook makkelijk te ontsluiten zijn en worden verbreed.
"Treetop is geen naam die veel mensen nog wat zal zeggen", zegt Rob Kramer, die sinds 2020 CFO van Treetop is. Ook in de bouw is Treetop geen begrip, terwijl dat toch de sector is waar het softwarebedrijf zich op richt. Of liever gezegd: waar de zes bedrijven die samen komen binnen Treetop zich op richten, elk onder een eigen label. Klinkende namen zijn het – sterke merken zoals Kraan, HomeDNA en Admicom. Bedrijven die al decennialang bestaan, maar in de afgelopen jaren op initiatief van investeerder Nedvest de krachten hebben gebundeld en nu onder Treetop vallen. In die jaren is de EBITDA jaarlijks met ruim 40 procent gegroeid. Treetop is inmiddels een organisatie van 120 mensen en een omzet van tussen de 15 en 20 miljoen per jaar. De komende jaren richt het bedrijf zich op verdere groei, zowel organisch als via overnames. De holding zal daarbij een steeds actievere rol gaan spelen en de labels intensiever gaan ondersteunen in productontwikkeling (veel IT-ontwikkelaars werken nu al voor diverse labels) en marketing. Finance, HR en andere 'back office'-activiteiten zijn al sterk gecentraliseerd.
Groeikansen
De groeikansen zijn voor Treetop aanzienlijk, zegt Kramer. "De bedrijven binnen de groep hebben een bewezen staat van dienst in de bouwsector. Dat is een prestatie op zich, want de drempel voor softwareleveranciers om de bouwwereld te betreden is hoog. Het bouwen zelf is een met veel regels en eisen omvatte, complexe materie. Softwaremakers moeten veel kennis van de markt binnenhalen, maar hun eindproducten mogen – gezien de vele kleine aannemers, schilderbedrijven en andere afnemers van geringe omvang – niet te duur zijn. De automatiseringsgraad van veel bedrijven is laag."
Maar dat bekent volgens Kramer juist dat er volop mogelijkheden zijn om die goede reputatie van Kraan, Admicom, HomeDNA en de overige bij Treetop aangesloten bedrijven te verzilveren. "Treetop biedt bedrijven een heel assortiment aan 'automatiseringsoplossingen'. Behalve allerlei software die kant-en-klaar geschikt is voor de bouw – voornamelijk ERP- en CRM-software voor calculaties, werkbegrotingen, projectbewaking en klantbegeleiding – kan Treetop bouwbedrijven ook 'ontzorgen' door de kantoorautomatisering naar de cloud te brengen en de IT-infrastuctuur te beheren. Kortom: Om de digitale transformatie in de bouw te ondersteunen."
De noodzaak tot zo'n transformatie neemt de komende tijd alleen maar toe, verwacht Kramer. "Bouwbedrijven streven tenslotte naar een hogere efficiency, gezien de hogere inkoopkosten, toenemende personele lasten en alle rompslomp die de stikstofcrisis oplevert." Daar komt bij dat wet- en regelgeving zo langzamerhand een digitale transformatie afdwingen. Zo worden bouwbedrijven volgens de nieuwe Wet kwaliteitsborging, die gepland staat voor 2023, verplicht een dossier op te bouwen rondom ieder project. In dit dossier staat informatie over alle fasen van het bouwtraject, van begin tot eind. Met dit dossier kan de aannemer laten zien dat tijdens de bouw aan het bouwcontract en aan het bouwbesluit is voldaan. "Aannemers moeten dus over de juiste data en de juiste tools beschikken om zo'n dossier te kunnen aanleggen – een kolfje naar de hand van Treetop, want wij bieden hiervoor de software aan."
Eigen transformatie
Maar om volop te kunnen profiteren van de kansen die er liggen, is het zaak dat bedrijfsvoering van Treetop zelf ook bij de tijd is. Daartoe moet elk overgenomen bedrijf grotendeels en snel worden geïntegreerd, zeker als het gaat om de financiële huishouding. Bij die integratie speelt Kramer elke keer weer een belangrijke rol. Kramer – opgeleid als bedrijfseconoom, met werkervaring als accountant en als financial (o.a. bij technologiebedrijf Dept.) – is er binnen Treetop onder andere verantwoordelijk voor dat de administratie een basis kwaliteit kent, interne beheersing wordt verbeterd, in- en externe rapportages op tijd klaar zijn en aan de wettelijke eisen voldoen. "Bedrijfsbreed, wel te verstaan. Om dat mogelijk te maken, is elke keer dat Treetop een bedrijf overneemt een complete financiële transformatie nodig en moeten onder leiding van Kramer allerlei financiële processen worden geautomatiseerd en gelijkgetrokken. Alleen zo kan hij ervoor zorgen dat de financiële afdeling van Treetop over – zoals hij het zelf noemt – 'een enkele versie van de waarheid' kan beschikken. Alleen zo kan hij vermijden dat allerlei systemen op elkaar moeten worden gestapeld, met het risico dat deze niet goed op elkaar aansluiten.
"Daarnaast is een belangrijk onderdeel van mijn takenpakket dat ik onze aandeelhouders informeer en dat ik onze CEO, Geert-Jan den Besten, ondersteun. Ook denk ik mee over business cases – de labels zijn grotendeels zelfstandig, maar vanuit de holding kunnen wij ze wel ondersteunen, en kijken of hun plannen passen in de overkoepelende visie en strategie van Treetop en of hun plannen uitvoerbaar zijn. Maar dit alles kan alleen als de basis op orde is." Op zich is dat het geval, en is de financiële administratie zo goed op orde dat Kramer en zijn medewerkers genoeg tijd hebben om de business te ondersteunen met analyse en advies.
'Hink-stap-sprong'
Alleen moet die basis zo breed mogelijk zijn, niet alleen beperkt blijven tot de financiële informatie maar ook informatie over andere bedrijfsprocessen bevatten. Daar ligt nog wel werk. Momenteel is Treetop zelf net begonnen. onder leiding van Kramer, aan wat hij een 'ERP-transitie' en 'een hink-stap-sprong' noemt, en gaat het een groot, bedrijfoverkoepelend ERP-pakket invoeren. Daarbij is het streven om de verslaglegging van de activiteiten binnen de verschillende bedrijfsonderdelen uniform te maken. Planning en controle worden dan vergemakkelijkt, is het idee. En data uit de verschillende domeinen kunnen makkelijk worden hergebruikt om verbetering van de bedrijfsvoering op centraal en decentraal niveau mogelijk te maken. "We willen een nog meer datagedreven organisatie zijn. Daar sorteren we nu op voor."