‘Finance kan duurzaamheid versnellen’
Hofstede zegt dat tegen journalist Paul van Liempt in de podcast ‘Green Leaders’ van duurzaambedrijfsleven.nl.
De afgelopen 10 jaar zijn er bij Arcadis grote stappen gezet. “In 2010 was de doelstelling 15 procent CO2-besparing”, aldus Hofstede. “In 2015 werd dit tussentijds bijgesteld naar 30 procent met de ambitie om 40 procent te halen. Eind 2018 werd 39 procent behaald en we zitten nu al boven de 40 procent CO2 reductie.”
De CFO kan in het duurzaamheidsvraagstuk het verschil maken door mensen op weg te helpen, zegt Hofstede. “Men heeft moeite om de goede ideeën over duurzaamheid om te zetten in business cases. Als CFO kun je daar enorm mee helpen. Het stempel van een CFO op een business case bevordert de kans dat het idee door het management wordt gezien als een goede investering.”
Om bij Arcadis snel te verduurzamen zet het bedrijf onder meer in op duurzame gedragsverandering. “Wij doen zelf mee aan het duurzaamheidsinitiatief Low Car Diet. Hierdoor gebruikt men een maand lang minder de auto. Initiatieven als dit, zeker door dit jaarlijks te herhalen, zorgen ervoor dat mensen ook in het dagelijks leven duurzamer bezig zijn.”
Als leider gelooft Hofstede in het geven van het goede voorbeeld. “Het dak ligt vol zonnepanelen en ik rijd al jaren in een elektrische auto. Het is belangrijk om geloofwaardig te zijn als het over duurzaamheid gaat, ‘practice what you preach’.”
Arcadis is belangrijke speler in de transitie naar duurzaamheid. “Wij zijn niet de bouwers, wij zijn de mensen die de zaak ontwerpen, uitdenken, onderzoeken doen of toezicht houden bij de bouw. Dat betekent dat we aan de voorkant staan bij de fysieke realisatie. Als je aan deze kant input geeft over een duurzame oplossing, dan bouw je aan een lange-termijn duurzame oplossing. Het gebouw kan er zomaar honderd jaar staan. Wij als Arcadis moeten hierin voorop lopen.”
“Duurzaamheid wordt in een project nu bijna altijd als vanzelfsprekend beschouwd”, vervolgt Hofstede. “Er zitten echter wel veel gradaties in. Wij proberen eerst goed inzicht te krijgen in de duurzaamheidsstrategie van de opdrachtgever, zodat het project op een zo duurzaam mogelijk manier geactualiseerd kan worden. De volgende stap is verduurzaming te verankeren in al onze processen. Op het moment dat je dat doet, wordt het natuurlijk geacht dat mensen bij ons over duurzaamheid nadenken.”
Bij het toepassen van duurzaamheid bij projecten moet de projectleider bij de hand worden genomen. De oplossing van Hofstede: geld voor een brainstorm-dag en een dag voor de uitwerking. Dit wordt door medewerkers het ‘subsidiepotje van Frans’ genoemd. “Daarmee zie je wel dat het versnelt. Wanneer je een klant meekrijgt heb je vaak meteen een extra opdracht. Daarmee valt geld te verdienen.”
Maar ook intern valt er geld te verdienen met duurzaamheid, vooral in kostenbesparing. “Laten we eerlijk zijn: een treinkilometer is goedkoper dan een autokilometer. Hiermee bespaar je als bedrijf, bewegen mensen 3 tot 5 keer meer en draag je bij aan verduurzaming. Doordat wij hier als Arcadis mee bezig zijn, kunnen wij bovendien betere arbeidskrachten aantrekken.”
“In de bouwsector, dat traditioneel niet altijd de meest duurzame sector is, zien we de laatste jaren veel veranderen”, besluit de Directeur Financiën. “Dit heeft ook te maken met wetgeving. De politiek vervult ook een belangrijke rol in het stappen zetten en versnellen in verduurzaming. Wij leveren met onze duurzaamheidsteams gratis advies over de verduurzaming van een project. Het zet klanten aan tot nadenken en levert ons vaak een volgende opdracht op. Zo heeft ProRail hierdoor het beleid ingesteld dat zij op elk station zonnepanelen op het dak willen. Een dergelijke beleidsverandering krijg je niet voor elkaar wanneer je bij de eerste keer ‘nee’ jezelf naar huis laat sturen; je moet weerstand willen overwinnen.”