Samenwerking opent de deuren naar effectiever bankieren

Banken zochten in 2020 de samenwerking met fintechs en betalingsnetwerken op. Hierdoor waren ze in staat om nieuwe en toegankelijke digitale oplossingen te ontwikkelen en zo te voldoen aan de behoeften van hun particuliere en zakelijke klanten. De uitdaging is nu om ervoor te zorgen dat de innovatie en samenwerking die door de coronacrisis tot een noodzaak uitgroeiden, de komende jaren de norm worden.

Uit onderzoek in opdracht door Banking Circle blijkt dat samenwerking een belangrijk punt op de agenda van financiële instellingen blijft. Dit is nodig om het bankieren toekomst- en pandemiebestendig te maken.

In november 2020 ondervroeg Banking Circle 300 besluitvormers op C-niveau bij banken in de Benelux, de DACH-regio (Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland) en het Verenigd Koninkrijk. Het doel was om te achterhalen welke interne, externe en pandemie-gerelateerde uitdagingen hen ervan weerhielden om hun organisatie toekomstbestendig te maken en hun waardepropositie voor klanten te verbeteren. Volgens de onderzoeksresultaten, die hun weg vonden naar de whitepaper ‘Better business banking: Collaborating for success’, is de bestaande IT-infrastructuur de belangrijkste interne uitdaging die de realisatie van deze doelstellingen in de weg zit. 

Obstakels voor effectiever bankieren
Banken werden opgericht in tijden waarin heel andere technologie beschikbaar was en de behoeften van klanten er totaal anders uitzagen. Banken die hun aanbod toekomstbestendig willen maken, worden hierdoor geconfronteerd met diverse uitdagingen. 

2021 bracht ook nieuwe uitdagingen rond de wet- en regelgeving met zich mee, in het bijzonder op het gebied van grensoverschrijdende handel. De Brexit zorgde voor ingrijpende veranderingen die Europese banken op het moment van onderzoek nog niet volledig in kaart hadden gebracht. En in april traden de eisen van CBPR2 voor het elektronische berichtenverkeer van kaartverstrekkers in werking. Dit bracht extra complexiteit met zich mee en vroeg om investeringen in compliance.

Grensoverschrijdende betalingstrajecten
Nu de wereldwijde handel geleidelijk terugkrabbelt naar het niveau van voor de coronacrisis moeten banken klaarstaan om bedrijven te helpen met hun economische herstel. Toegang tot soepele en betaalbare internationale betalingen is daarvoor essentieel. Banken kunnen hiermee zelfs de kleinste handelaar in staat stellen om klanten in elke geografische regio te bedienen. Dit zal mkb-organisaties en startups helpen om na de pandemie tot bloei te komen en noodlijdende internationale economieën een boost geven.

De uitdaging is nu om grensoverschrijdende betalingen aan te bieden op een manier die toegevoegde waarde biedt voor de klanten van banken en hen aan snelle en kostenefficiënte ondersteuning helpt. Iets meer dan de helft van alle banken die deelnamen aan het onderzoek van Banking Circle zei voor de verwerking van grensoverschrijdende betalingen gebruik te maken van directe clearing via centrale banken. Een vergelijkbaar aantal maakt gebruik van het netwerk van corresponderende banken. Circa een derde gebruikt hiervoor het SWIFT-netwerk.

Samenwerking met externe dienstverleners is uitgegroeid tot een belangrijk onderdeel van de zakelijke planning van banken. Dat is nodig om dit soort obstakels te overwinnen. De helft van de banken beschikt reeds over partnerships of is van plan om de komende maand met een externe leverancier samen te gaan werken. Bij nog eens een derde staat dit op de agenda voor de komende twaalf maanden. Dat is niet verwonderend als je de belangrijkste onderzoeksbevindingen bekijkt:

• Volgens 42% van de respondenten behoorde de bestaande IT-infrastructuur tot hun grootste uitdagingen;
• Een gebrek aan integratie met klantgerichte afdelingen vormde een probleem voor 40% van alle banken;
• Hoge klantenverwachtingen vormden de belangrijkste externe uitdaging; 39% zei dat dit tot hun drie grootste uitdagingen behoorde ;
• De regelgeving vormde een uitdaging voor 34% van alle banken.

Samen bouwen aan een betere toekomst
Het was bijzonder inspirerend om te zien hoe de bancaire sector de uitdagingen rond de coronacrisis aanpakte. De prioriteiten en budgetten werden op stel en sprong herzien. Plannen voor digitale transformatie werden drastisch versneld uitgevoerd om klanten te voorzien van de oplossingen die ze nodig hadden. Dit was allemaal niet makkelijk. Maar de pandemie hielp banken wel aan de motivatie die ze nodig hadden om hun processen en oplossingen toekomstbestendig te maken door middel van samenwerking. Volgens het onderzoek door Banking Circle kwamen banken en betalingsbedrijven tot de conclusie dat ze hun klanten het snelst van nieuwe oplossingen konden voorzien door samen te werken met een expert die de oplossing al van begin tot eind had ontwikkeld.

De pandemie blijft de wereld in zijn greep houden. Financiële instellingen moeten daarom kostenefficiënte manieren vinden om hun zakelijke klanten van ondersteuning te voorzien, wat de toekomst ook brengt. Die ondersteuning moet gebruiksvriendelijk en toegankelijk zijn en bovenal meerwaarde bieden. Oplossingen moeten met niet al te hoge investeringskosten gepaard gaan, maar wel voldoende innovatiekracht en flexibiliteit bieden om tegemoet te kunnen komen aan de snel veranderende behoeften en verwachtingen van klanten. Daarmee blijft samenwerking met partners de sleutel tot succes.

De nieuwe whitepaper van Banking Circle is beschikbaar op bankingcircle.com.

Aangeboden door:

Gerelateerde artikelen