Finance en het realiseren van een ondernemingsbrede waarde-agenda

Hoe kunnen CFO's kapitaal beschikbaar maken, om in de nieuwe werkelijkheid snel een aangescherpte strategie te realiseren?

In de nieuwe werkelijkheid wordt de bedrijfsstrategie tot het uiterste gedreven. Veranderingen volgen elkaar alsmaar sneller op, zeker in crisistijd. Het topmanagement moet kapitaal beschikbaar maken om nieuwe ambities te kunnen blijven realiseren, terwijl tegelijkertijd scherp wordt gekeken naar de financiële gezondheid van de organisatie. Sander Vlasveld, Senior Manager CFO & Enterprise Value bij Accenture Strategy & Consulting, over hoe bedrijven in deze COVID-19 crisis hun ambities waar kunnen blijven maken. 

Van doorslaggevend belang, zeker in tijden van crisis en onzekerheid: ondernemingen moeten in staat zijn om snel veranderingen teweeg te brengen. De CFO en de finance functie vervullen hier een sleutelrol rol in. Een optimale verdeling van kapitaal is een belangrijke vereiste om succesvol een aangescherpte strategie te realiseren. Terwijl tegelijkertijd in tijden van COVID-19 de financiële geloofwaardigheid naar de markt en de aandeelhouders geborgd blijft. 

Aldus één van de kernpunten van de visie op de toekomstige finance functie, van Accenture, internationaal organisatieadviesbureau dat diensten biedt op het gebied van strategie en consulting, technologie en outsourcing; de naam is een verwijzing naar Accent on the Future. Vooruitkijken dus, en het vizier richten op de veranderingen die nodig zijn om de strategie te realiseren. 

Kansen in nieuwe realiteit 
“Als onderneming wil je de regie kunnen voeren over de optimale kapitaalstructuur voor de gehele onderneming, inclusief werkmaatschappijen en business units”, legt Sander Vlasveld van Accenture uit. “Zodat het mogelijk is om sneller investeringen te doen en kansen te pakken in de nieuwe realiteit, bijvoorbeeld om de aanwezigheid online te vergroten.” 
De uitdaging is vaak dat beslissingen over de optimale verdeling van beschikbaar kapitaal niet effectief en efficiënt kunnen plaatsvinden. “Inzichten om de optimale allocatie van kapitaal te realiseren, ontbreken vaak”, aldus Vlasveld.

“Waardevolle informatie vanuit de centrale afdelingen en lokale werkmaatschappijen komt vaak niet of nauwelijks samen. Diverse finance-afdelingen – denk aan Treasury, Tax, Business Control en Financial Control – en ook Legal en M&A, en de commerciële en operationele expertise, nemen afzonderlijk besluiten die de kapitaalstructuur raken. Vaak op basis van onvolledige informatie of louter op basis van intuïtie. Voor de onderneming als geheel leveren besluiten suboptimale waarde op en blijven risico’s onderbelicht. Daar waar beslissingen veel meer data-gedreven zouden moeten zijn.”

Groei wordt gehinderd
“Ondernemingen zijn vaak onvoldoende in staat om door de complexiteit in de eigendoms- en kapitaalstructuur heen te breken”, vervolgt Vlasveld. “Dit hindert groei, omdat het ervoor zorgt dat groeikapitaal onnodig opgesloten en onzichtbaar blijft in de operatie. Oorzaak zijn onder andere haastig en onvolledig geïntegreerde acquisities. Ook besluiten vanuit het verleden leveren in de huidige tijd niet altijd meer de voordelen op die men destijds voor ogen had. Denk aan de aanwezigheid in belastingparadijzen, waardoor de steeds belangrijker wordende sociaal maatschappelijke geloofwaardigheid van ondernemingen richting markt en aandeelhouders in het gedrang komt.”

In dergelijke scenario’s komen de experts uit het team van Sander Vlasveld aan zet. Want organisaties die door het ontbreken van een eenduidige regie op de kapitaalstructuur besluiten in isolement nemen op basis van inconsistente en incomplete data, moeten de regie zien terug te pakken. “Key is dat je data-gedreven je kapitaalstructuur beoordeelt om waardengedreven op de toekomst te investeren”, zegt Vlasveld. “Waarvoor je dus de juiste informatie moet kennen en samenbrengen tot actiegerichte inzichten.”

Van strategie tot executie
Sander Vlasveld (39) studeerde bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit, met als specialisme innovatie. Vervolgens rondde hij de studie financieel recht af. “Mr. drs.”, zegt hij met een glimlach. “Nadat ik in 2005 klaar was aan de universiteit ben ik met mijn partner Nicole anderhalf jaar lang de wereld rond gaan reizen. Om vervolgens bij Accenture in dienst te komen. ‘Hoe kan de finance functie zich het beste organiseren om de meeste waarde voor de onderneming als geheel te creëren?’, luidde toen al de grote uitdaging. ‘De business helpen om te groeien door data te combineren tot waardevolle en actiegerichte inzichten.’ Van strategie tot executie; daarmee heb ik me vanaf 2007 bezig gehouden.” 

De adviesorganisatie is wijdvertakt en in alle werelddelen vertegenwoordigd. Toen de uitdaging van een functie in Australië voorbij kwam, aarzelde Vlasveld niet. Zes jaar lang werkte hij Down Under, en specialiseerde hij zich verder als adviseur op vraagstukken die de CFO’s van vandaag, en die van morgen, bezighouden. In 2016 keerde hij met Nicole – en inmiddels twee zoons – terug naar de Nederlandse vestiging van Accenture aan de Amsterdamse Zuidas. Als Senior Manager CFO & Enterprise Value maakt hij deel uit van een team dat CFO's en finance directors, van corporates en het grotere MKB, adviseert. “Het samen scheppen en uitvoeren van ideeën, waar de finance functie van de toekomst waarde kan toevoegen. Dat geeft ons kracht, daar staan wij voor.”

In Nederland opereert Accenture met 2600 consultants, onder wie meer dan 600 die zich binnen Strategy & Consulting richten op het samen met klanten definiëren en uitvoeren van de bedrijfs- of functionele strategie. 

De business begrijpen 
“Wij hebben die expertise in huis om snel de business te begrijpen en de data te kunnen vertalen tot actiegerichte inzichten over waar waardecreatie het grootst is”, vertelt Sander Vlasveld.  Zijn team heeft het druk, want juist in deze tijd zijn nieuwe investeringen vereist. “Ons team helpt onder andere de ambities en prioriteiten te bepalen, hoe te veranderen, en te identificeren waar kapitaal vrijgemaakt kan worden om strategische investeringen tegen lage kosten mogelijk te maken. Waar bestaan mogelijk onontdekte reserves? Hoe zorg je vervolgens dat de baten uit die investeringen de makkelijkste weg terugvinden naar het moederbedrijf, zodat opnieuw geïnvesteerd kan worden?”

Belangrijk is het om snel de bestaande data bij elkaar te brengen en de inzichten centraal te creëren. “Wij helpen om dat inzicht te verkrijgen. Door de combinatie van data en onze kennis van processen en technologie kunnen we al binnen een paar weken verrassende inzichten tonen.” 

Want het is nodig om op basis van feiten te laten zien hoe de kapitaalstructuur ervoor staat. “We doen dat door verschillende datapunten samen te brengen, interne zoals financiële transacties en rentestanden op interne leningen, maar ook externe zoals valutakoersen en belastingtarieven. We kijken ook vooruit en modelleren scenario's, met gebruik van analytics, bijvoorbeeld op de geplande CAPEX, mogelijke interne fusies en overnames, en op de flexibilisering van de vaste kosten. Onze set aan analytics tools versnelt het genereren van diepe inzichten in de kapitaalstructuur.”

Hoe overnames inbedden?
De optimale inrichting van de kapitaalstructuur kan niet los gezien worden van de complexiteit in de eigendomsstructuur. “Daarom maken we deze een integraal onderdeel van de analyse en de oplossing. Hiermee helpen we besluiten vorm te geven hoe de onderneming flexibel kan blijven. Zo meten we voor beoogde overnames de impact op de kapitaalpositie en geven we advies hoe overnames het best ingebed kunnen worden. We brengen analytics op de liquiditeit, solvabiliteit en debt/equity-verhoudingen van afzonderlijke werkmaatschappijen. Daarbij ontwikkelen we scenario's en inzichten om ongewenste aanwezigheid in belastingparadijzen te adresseren die passen in de trend waarin Finance een steeds belangrijker rol gaat spelen; in rapportages op het gebied van milieu, maatschappij en goed ondernemingsbestuur.”

Het team van Accenture analyseert, modelleert en co-creëert, samen met de klant, de benodigde inzichten. Die vervolgens getoetst worden aan de strategie en prioriteiten. Die weer verschillen per klant: van groei tot risicobeperking, van verbetering van de kredietwaardigheid tot maximalisatie van waarde voor aandeelhouders en maatschappij. Verbeterinitiatieven worden samengesteld, waarmee finance samen met de business aan de slag kan. “Wij helpen, indien gewenst, ook bij de realisatie en instandhouding van de waarde die we inzichtelijk gemaakt hebben”, legt Sander Vlasveld uit.

Data-gedreven besluiten 
Het uiteindelijke doel is dat de ontwikkelde inzichten worden ingebracht in de dagelijkse processen, besluitvorming en aansturing van de business. Zodat de waarde ook behouden blijft. Dat kan bijvoorbeeld door het opzetten van een ‘capital management squad’, waardoor – ondersteund met steeds nieuwe inzichten – de kapitaalstructuur verder wordt verbeterd. Vanuit de technologie geholpen door een automatische koppeling aan de ERP en andere databronnen. “Het is van belang handmatige rapportage-activiteiten te vermijden en de inzichten te genereren op basis van onaangetaste data. Zodat tijd overblijft om de waarde-agenda te drijven met data-gedreven besluiten”, zegt Sander Vlasveld. 

De uitdaging zit vaak niet alleen in de beschikbaarheid van diepgaande inzichten op de eigendoms- en kapitaalstructuur, maar ook hoe besluitvorming wordt gefaciliteerd. Daarom adresseren Vlasveld en zijn team ook vraagstukken omtrent performance management, bedrijfscultuur en talent. 

Over performance management: “Elke business unit of geografie kan de eigen balans en P&L in isolatie zien en niet in samenspel met de gehele onderneming. Lokaal stuurt men waarop men lokaal wordt afgerekend, hetgeen betekent dat beslissingen over de kapitaalstructuur vaak lokaal te weinig focus hebben. Het is verstandig het voor bedrijfsonderdelen aantrekkelijk te maken om de lokale kapitaalstructuur af te stemmen op de bedrijfsbrede strategie.”

CFO als pionier en kartrekker
Over bedrijfscultuur en talent: “Klanten moeten in staat zijn zelf inzichten te genereren, en niet alle CFO’s beseffen dat ze de positie van pionier en kartrekker hebben om de waarde-agenda van de hele onderneming te drijven”, aldus Vlasveld. Wat we goed zien werken: aanstormend talent in stelling brengen om die voortrekkersrol te pakken. Millennials met een challenger mindset, die zich gedragen als interne ‘activistische’ aandeelhouders en die in staat zijn om constructief discussies te voeren op senior niveau. Deze groep heeft een sleutelrol in het veranderen van de heersende mindset. Wij kunnen helpen door deze finance professionals van de toekomst op te leiden en te enthousiasmeren.”

Uitdagingen om kapitaal te ontsluiten om verandering te blijven faciliteren zijn er in overvloed, waarvoor Accenture in partnership met haar klanten oplossingen ontwikkelt en realiseert. “Vanuit Accenture kennen we vaak de strategie, de processen en de technologie van ondernemingen van binnenuit”, zegt Sander Vlasveld. “Hiermee kunnen we onze klanten snel en effectief vooruit helpen.” 

Laatste tip van de senior manager CFO & Enterprise Value at Accenture: “Finance kan de leiding pakken op het realiseren van de waarde-agenda van de onderneming. Buit die voortrekkers positie uit en laat de data z’n werk doen!”

‘To deliver on the promise of technology and human ingenuity’
Zo luidt de purpose van organisatie adviesbureau Accenture. Accenture is een zakelijk dienstverlener op het gebied van Strategy & Consulting, Interactive, Technology en Operations en werkt met klanten in meer dan 120 landen. Het bedrijf ontstond als de consultancy-afdeling van Arthur Andersen, later Andersen Consulting. Begin 2001 nam Andersen Consulting de huidige naam Accenture aan, gebaseerd op Accent on the Future. Daarmee duidend op de drang een internationale voortrekker te zijn in consultancy. De Nederlandse tak is gehuisvest in verschillende kantoren in Nederland, waaronder de ITO-toren aan de Amsterdamse Zuidas. Bovendien heeft Accenture net een nieuwe, wereldwijde campagne gelanceerd met een nieuwe baseline ‘Let there be change’. Hiermee wil het bedrijf ook andere organisaties inspireren om verandering te omarmen om daar gedeeld voordeel uit te halen voor de hele maatschappij.

Gerelateerde artikelen