Shells transitie voor de energietransitie

CFO DAY 2019 - "Ik geloof dat Shell een DNA heeft," zegt Marjan van Loon, president-directeur van Shell Nederland. "Het begon meer dan 125 jaar geleden, toen olie nog een hippe start-up was."

Deze sessie werd gefaciliteerd door Rabobank

"Met entrepreneurship zijn we het grote bedrijf geworden dat we nu zijn." Nu staan het bedrijf, Nederland en de rest van de wereld voor een grote uitdaging: de energietransitie. "Voor Shell is de toekomst al begonnen."

Op CFO Day vertelt Van Loon aan de zaal over de transities waar Shells ondernemerslust voor gezorgd heeft. Van elektriciteit in huis tot matrassen en shampoo: allemaal komt het voort uit de olie-industrie. Later verschoof dat naar gas en nu wordt het steeds meer wind en zon.

Energietransitie is nodig

“We maken de stap naar vandaag. We willen allemaal schonere energie en een duurzame toekomst. Tegelijkertijd moet het betaalbaar en toegankelijk zijn voor iedereen. In Nederland, en in de rest van de hele wereld. Schonere energie is echt nodig om klimaatverandering tegen te gaan, om de temperatuurstijging onder de twee graden te houden.”

Lees ook: CFO Day 2019: Hypertransparantie de norm
En bekijk:
De foto's van CFO Day 2019

“Wat voor ons de sleutel is? Partnerships. Shell kan dit niet alleen. De energietransitie kan niet door één partij gebeuren en iedereen is onderdeel van het team. Wij zijn als bedrijf natuurlijk heel gewend om te partneren. Wij werken met allerlei andere partijen in de waardeketen. Kleine bedrijven, grote bedrijven, de overheid, academische instituten. Aan samenwerken zijn wij wel gewend.”

“Maar onze energietransitie vraagt ook om ongebruikelijke partnerschappen. Zo zouden wij bijvoorbeeld moeten partneren met ngo’s, over hoe we dit maatschappelijk en betaalbaar voor elkaar willen krijgen. En we partneren met Eneco en Mitsubishi. Niet als leveranciers, maar als echt gelijkwaardige partners.”

Shell in de toekomst

“We moeten concurrenten opzoeken en met elkaar netwerken opbouwen. Dat is heel ongebruikelijk. Dat vergt soms wel wat moed. Ook van partners die met ons te maken hebben: zij kennen Shell uit het verleden, maar hoe zal het gaan in de toekomst?

“Ik denk dat we van een globale naar een meer lokale aanpak moeten. Daar liggen de uitdagingen en daar zijn we misschien een beetje van weggedreven. De afstand tot de samenleving is moeilijker geworden. Daarom zijn we nu bezig om veel meer met gemeenten samen te werken.”

Ondernemers herkennen de koppeling tussen uitdaging en kans

“Het is makkelijk om in je comfort zone te blijven. Maar toen wij echt aan de slag gingen met de energietransitie merkten we: dit is niet life as we know it. Dit wordt een heel ander spel. Willen wij dat spel mee mogen spelen dan zullen wij veel opener moeten communiceren. We willen toegankelijker zijn, meer kritiek toelaten en beter luisteren.”

“Een uitdaging wordt het wel. Maar ondernemers herkennen allemaal de koppeling tussen een uitdaging en een kans. Ik werk al meer dan dertig jaar voor Shell, ik heb in allerlei landen zaken mogen doen. Ik geloof dat in ons DNA zit dat wij kansen benutten.”

Gerelateerde artikelen