Snuffelen in de digitale kiosk
Door Monique HarmsenDe gebruikers waren aanvankelijk terughoudend, maar de uitgevers die hun inkomsten gestaag zagen dalen juist door de overload aan gratis informatie, waren geïnteresseerd. Zij zijn nog steeds op zoek naar een betaalmodel en voor de artikelen die via Blendle worden gelezen, krijgen ze toch een klein beetje betaald. Bovendien krijgen ze toegang tot een jongere doelgroep die nooit een krant of tijdschrift zou kopen.Het principe van Blendle is heel simpel, je kunt complete kranten of tijdschriften doorbladeren en klikken op artikelen die je wilt lezen. Deze artikelen kun je dan per stuk online afrekenen via je Blendle account volgens het principe: je betaalt voor wat je leest. Mocht niet tevreden zijn over de kwaliteit van het artikel dan kun je een button aanklikken om je geld terug te krijgen. Ik heb het een keer geprobeerd om te zien of Blendle zijn belofte nakomt en het werkt!Als nieuwsjunk ben ik een fan van Blendle. Voor het actuele nieuws heb ik verschillende breaking news alerts, maar voor de achtergronden van het nieuws kijk ik tegenwoordig naar Blendle. Voorheen kocht ik iedere week stapels tijdschriften en kranten. De eerste krant werd nog gespeld, maar bij de volgende drie bleef mijn interesse beperkt tot koppensnellen en het lezen van een paar interessante artikelen. Voor tijdschriften gold hetzelfde, ze belandden op een stapel die lag te wachten om gelezen te worden op een regenachtige zondag. Regenachtige zondagen hebben we genoeg maar de stapel werd niet snel kleiner. Zonde van het geld en van het papier. Uiteindelijk ben ik gestopt met deze sponsoractie voor uitgevers. In plaats daarvan probeerde ik bij de kiosk de kranten en tijdschriften te scannen, maar dat wordt niet altijd gewaardeerd.Het grote geld stroomt nog niet binnen bij Blendle, maar dat is volgens Klopping ook niet het doel. De twee belangrijke investeerders The New York Times en Axel Springer Media zetten vooral in op groei. Er zitten natuurlijk een aantal concurrenten op het vinkentouw, waaronder Facebook en Apple News en in de wereld van de startups geldt: the winner takes it all. Wat dat betreft is Blendle nog niet uit de gevarenzone.Het geheim van Blendle is volgens Klöpping dat ze er steeds beter in slagen uit te vinden wat iemand wil lezen. Via een gepersonaliseerde nieuwsbrief die klokslag acht uur ’s ochtends verschijnt, worden deze artikelen onder de aandacht gebracht. Ik denk dat het geheim van Blendle is dat ze een gigantische database aanleggen van het leesgedrag van hun klanten en aan de hand daarvan hun interesses in kaart kunnen brengen. Hoe meer klanten, hoe nauwkeuriger de database wordt. Misschien is dat wel de reden dat de investeerders en uitgevers zoveel belangstelling tonen.Hoewel het prettig is artikelen aangeboden te krijgen waarvoor je interesse hebt, vind ik het toch niet fijn om in een hokje te worden geplaatst. Ik ga dit weekend maar eens een paar voor mij atypische artikelen lezen over snelle auto’s, wetenschap en even neuzen in Men’s Health. Het verruimt mijn blik en stelt de algoritmes van Blendle weer even voor vragen.