Strategie en eigendomsvorm moeten bij elkaar passen

Beursgenoteerd of niet, de eigendomsvorm van een bedrijf is vaak een gegeven. Voor het succes van de strategie is deze echter cruciaal.

Josh Baron betoogt in Harvard Business Review dat strategie en eigendomsvorm goed moeten matchen. Dit kan organisaties ook concurrentievoordelen opleveren.

Baron maakt een onderscheid tussen beursgenoteerde en niet-beursgenoteerde bedrijven. Het evidente voordeel van een beursnotering is dat bedrijven hiermee relatief makkelijk kapitaal kunnen ophalen. Maar dit heeft wel een keerzijde. “De prijs is het opgeven van de controle over bepalende beslissingen en zich moeten onderwerpen aan regels die zijn ontworpen om aandeelhouders van buiten te beschermen”, zegt Baron.
Voor niet-beursgenoteerde bedrijven is het precies andersom. Deze hebben veel meer controle over hun strategie, maar zijn ook sterker afhankelijk van het kapitaal van de eigenaren.

Er zijn ook hybride vormen. Denk bijvoorbeeld aan beursgenoteerde bedrijven waar de oprichters via voorkeursaandelen de controle houden, zoals bij Facebook of Google.

Waar een bedrijf in zijn ontwikkeling is, is een belangrijke factor voor wat de beste eigendomsvorm is. Snel groeiende bedrijven die veel kapitaal nodig hebben, zijn beter af met een beursnotering. Als een bedrijf juist moet herstructureren kan het vaak beter zijn om geen beursnotering te hebben. Het topmanagement zou dan ook moeten kijken of de eigendomsstructuur nog goed past bij de strategie.

Hij geeft computerproducent Dell als voorbeeld. “Michael Dell haalde zijn bedrijf in 2013 van de beurs nadat hij een beursgang had gebruikt om groei te faciliteren. Dat stelde het bedrijf in staat zichzelf opnieuw uit te vinden. In juli 2018, maakte het bekend dat het publiek verhandelbare effecten zou creëren terwijl de controle stevig in handen bleven van Michael Dell en zijn private equity partner Silver Lake Partners. Het bedrijf heeft nu een hybride vorm.”

Naast het matchen van de eigendomstructuur met de strategie moet het topmanagement ook zorgen dat het helder heeft hoe de concurrentie is georganiseerd, stelt Baron. “Gebruik die informatie om hun zwaktes te begrijpen, hun toekomstige stappen te voorspellen en uit te vissen hoe je ze kan verslaan.” Hij geeft als voorbeeld dat beursgenoteerde bedrijven in een recessie onder druk van investeerders vaak gedwongen worden om mensen en bezittingen te laten gaan. Dat is een kans voor een partij die deze druk niet heeft.

Andersom is een generatiewissel voor familiebedrijven een moment waarop ze kwetsbaar zijn. Een voorbeeld daarvan is de eigenaar van tientallen luxemerken LVMH dat dit soort overnames onderdeel heeft gemaakt van de strategie.

Ondanks de bepalende factor die de eigendomsstructuur is voor een bedrijf, is dit nog te vaak een onderbelicht onderwerp voor het topmanagement, constateert Baron. Bedrijven hebben hier een kans om een concurrentievoordeel te grijpen.