Technologie helpt finance verder vooruit

SAP Nederland en de CFO Association organiseerden deze maand de Finance Inspiration Day. Ruim tachtig financials kregen aan de hand van praktijkvoorbeelden inspiratie over hoe finance zich kan aanpassen aan en het digitale tijdperk ten volle kan gaan benutten voor een efficiëntere en effectievere finance functie. Reporting, due diligence, de kwaliteit van informatievoorziening en planningsinformatie waren enkele van de belangrijkste onderwerpen op deze dag.

Peter-Paul de Vries was als voorman van de Vereniging voor Effectenbezitters jarenlang de luis in de pels voor raden van bestuur van beursgenoteerde bedrijven. Inmiddels zit hij met zijn investeringsmaatschappij Value8 (omzet: 100 miljoen euro, marktkapitalisatie 70 miljoen euro) aan de andere kant van de tafel. De Vries heeft sinds het begin van de jaren negentig van de vorige eeuw de omvang en het niveau van de informatievoorziening door bedrijven aanzienlijk zien verbeteren. ‘Nina Brink met WorldOnline en Victor Muller met Spyker/Saab waren de dieptepunten, maar ik denk niet dat dergelijke situaties zich nu nog kunnen voordoen door de aangescherpte regelgeving. De rapportages van veel beursgenoteerde ondernemingen komen bovendien steeds sneller en dat verkleint de informatiekloof tussen bedrijf en beleggers.’ Lange termijn Als CEO van een investeringsmaatschappij heeft De Vries nu veel contact met overnamekandidaten. ‘Een due diligence onderzoek levert inzicht in de resultaten, maar ik kijk ook scherp naar het proces: hoe snel krijg ik informatie, weten ze de kerncijfers uit hun hoofd, weten ze de weg in de systemen, zijn ze kortom in control? De manier van oplevering zegt heel veel over een organisatie.’ De Vries vertelde door schade en schande wijs te zijn geworden. ‘We hebben de Witte Molen zonder grondige due diligence gekocht, waardoor we dit bedrijf eigenlijk onvoldoende goed kenden. Achteraf gezien was dat een onverantwoorde overname.’Er is wel een belangrijk verschil in de manier van kijken tussen de CEO en de beleggersvoorman De Vries. ‘Bij VEB vroegen we om kwartaalrapportages en die konden we dan grondig uitpluizen om bepaalde ontwikkelingen snel te ontdekken. Als CEO ben ik verplicht om regelmatig te rapporteren, maar kijk ik veel meer naar de lange termijn. Waar staan wij over vijf jaar is volgens mij nu voor beleggers een relevantere vraag dan de details over wat we de afgelopen drie maanden hebben gepresteerd.’Belang van stuurinformatieDe volgende spreker was René van Beekum, docent Risk Management aan de Universiteit van Tilburg en daarvoor Senior Manager Corporate Risk Management bij DSM. Hij benadrukte het belang van de kwaliteit van stuurinformatie. ‘Met goede informatie was de schade van de economische crisis veel minder groot geweest. Er is een grote gap tussen de potentie en de daadwerkelijke invoering van IT. Er zijn nog altijd grote administraties die draaien op Excel-sheets, dat vind ik echt onbegrijpelijk. Misschien is het een goed idee als we de procesvolgorde voortaan omkeren en IT leidend in de organisatie maken.’Efficiënter rapporterenAlfred Blokland is Senior Financial Controller bij Achmea en in die functie mede verantwoordelijk voor het maken van de jaarrekening. ‘Het opmaken van de cijfers duurde vroeger zeven weken in een heel ingewikkeld proces met onder andere veel verschillende versies en versiebeheer in Excel. Nu we zijn overgeschakeld op SAP Disclosure Management duurt het nog maar vier weken en is ook het beheer geautomatiseerd veel eenvoudiger. Er was aanvankelijk wel verzet tegen deze verandering. De fantasie van mensen is redelijk beperkt en je moet ze echt meenemen in het verhaal. Nu het werkt is iedereen enthousiast en komen zelfs mensen van andere afdelingen vragen of ze hun informatie via ons systeem kunnen koppelen.’Turnaround Simcha Knol vertelde over PVH-Europe, onderdeel van Phillips-Van Heusen, dat wereldwijd kleding van Tommy Hilfiger en Calvin Klein verkoopt. Als Vice President Controlling legde Knol uit hoe dit bedrijf finance en IT gebruikt om de strategie en branding te versterken. ‘De acquisitie van Warnaco in 2013 was de katalysator voor de verandering van een mono naar een dual brand company. Dat klinkt simpel, maar was voor ons een enorme opdracht. Bij deze turnaround hebben we op basis van data de kern van ons bedrijf geherdefinieerd: we hebben geïnvesteerd in de kwaliteit van onze mensen en het product want zonder talentvolle designers en merchandisers en het juiste product is er geen groei mogelijk, we hebben een geografische heroriëntatie uitgevoerd waarbij we de balans tussen de Europese regio’s proberen te verbeteren en als laatste hebben we de operationele processen aangepakt en verbetert en daar waar het de identiteit van de merken niet in het geding is de interne samenwerking tussen de 2 merken vergroot. Onze investeringen in IT zijn gericht op het samen met een aantal andere merken ontwikkelen van een nieuwe ERP industry solution, het verbeteren van onze business intelligence omgeving zodat we meer op KPI’s sturen en we hebben onlangs een nieuwe planningstool geïnstalleerd om ons budgeting & forecasting proces te ondersteunen.’Uitgebreide interactieDe onderwerpen van deze Inspiration Day leefden duidelijk bij de aanwezige financials, wat bleek uit hun vragen aan de sprekers na afloop van de sessies en de uitgebreide interactie tussen sprekers en publiek. Deze interessante dag leverde veel praktische én verdiepende inspiratie op, waarmee de aanwezigen volop aan de slag kunnen in hun eigen organisatie.