Theo van der Ha (Coface): “We zijn steeds meer de sparringspartner van de CFO.”
Tot voor kort was Theo van der Ha commercieel directeur van kredietverzekeraar Coface, maar sinds een jaar of twee is hij Global Head of Digital Partnerships. Een hele mond vol, vindt hij zelf ook – “ik heb het niet verzonnen – maar het is een goede functieaanduiding. Het geeft aan dat ik me vooral richt op samenwerking met creditmanagement-softwarebedrijven. Iets wat voor Coface steeds belangrijker wordt, nu onze klanten zich zo sterk richten op automatisering en digitalisering. Coface probeert ze daarin te ondersteunen.”
Dat klinkt op het eerste misschien vreemd voor een kredietverzekeraar, maar is bij nader inzien goed te begrijpen. Een kredietverzekeraar doet sowieso meer dan veel mensen denken. “Voor zover CFO’s er aan denken, associëren ze een kredietverzekering met een polis die ze moeten raadplegen om te zien of de schade door wanbetaling wordt gedekt.” Maar Coface biedt veel meer dan zo’n vangnet. Het bedrijf biedt niet alleen verzekeringen aan, het levert ook data en informatie over de kredietwaardigheid van (potentiële) klanten. Van der Ha benadrukt: “We hebben een enorme database met debiteuren- en risicodata. Zodoende hebben we goed inzicht in de financiële gezondheid van alle klanten van onze klanten.”
Veel CFO’s denken dat een kredietverzekering rond één procent van de omzet kost.
Deze data, afkomstig uit meer dan 200 landen en van meer dan 200 miljoen debiteuren, wordt continu gemonitord en bijgewerkt. Dit vormt de basis voor een scala aan diensten. Voordat een bedrijf met een afnemer in zee gaat, weet Coface hoe kredietwaardig die partij is (op een schaal van 0 tot 10) en kan het adviseren wat een bedrijf het beste kan doen om te voorkomen dat rekeningen te laat of niet worden betaald. En als die kredietwaardigheid vervolgens verslechtert en het risico op wanbetaling toeneemt, geeft Coface een waarschuwing af, zodat het bedrijf tussentijds maatregelen kan nemen. 700 specialisten van Coface werken aan dit monitoringssysteem, en nemen zo’n 12.000 beslissingen per dag.
Tot slot zorgt Coface desgewenst ook voor de incasso van uitstaande facturen. De dienstverlening van Coface is dus “een dynamisch proces dat diep verweven is met het dagelijkse betalingsverkeer van bedrijven”, zoals Van der Ha het aanduidt. En Coface zelf is “een strategische partner die CFO’s begeleidt bij het beheren en optimaliseren van hun volledige creditmanagementproces, van A tot Z.”
We geven natuurlijk liever advies hoe een bedrijf wanbetaling kan voorkomen dan dat we uitkeren vanwege geleden schade.
Waangedachte
Niet elke CFO ziet hier de voordelen van in. In elk geval blijft het marktaandeel van een wereldwijd actieve, grote kredietverzekeraar als Coface (met kantoren in 60 landen) in het segment van bedrijven met meer dan 100 miljoen omzet steken op ongeveer 20 procent, terwijl dat toch de primaire doelgroep vormt van het bedrijf. Van der Ha identificeert twee hoofdredenen voor aarzelingen bij CFO’s: het vooroordeel dat een kredietverzekering duur is en de angst voor administratieve rompslomp. Wat dat eerste betreft: dat is echt een waangedachte, aldus Van der Ha. “Zeker als je bedenkt dat onze toegevoegde waarde veel groter is dan die vergoeding bij schade door wanbetaling. Tenslotte dragen we er met onze creditmanagementdiensten ook aan bij dat bedrijven voorkomen dat ze schade oplopen. Veel CFO’s denken dat een kredietverzekering rond één procent van de omzet kost. Vroeger was dat misschien zo. Maar tegenwoordig is het nog geen tiende van die ene procent.”
De prijzen zijn in de afgelopen jaren aanzienlijk zijn gedaald, dankzij onze automatisering en de verbeterde data-analyse, waardoor we risico’s veel beter in kunnen schatten. Daardoor hebben we de premies keer op keer kunnen verlagen.” Een verheugende ontwikkeling, ook voor Coface zelf: “Maar we geven natuurlijk liever advies hoe een bedrijf wanbetaling kan voorkomen dan dat we uitkeren vanwege geleden schade.”
Minder rompslomp
En dan dat tweede punt van zorg bij veel CFO’s: alles wat komt kijken bij creditmanagement is al zoveel gedoe, en met een kredietverzekering komt daar nog meer bij kijken. Ook als het creditmanagementproces grotendeels intern geautomatiseerd is. Dat is vaak inderdaad het geval. Van der Ha: “Nieuwe medewerkers moeten steeds opnieuw worden opgeleid om aan alle administratieve processen te kunnen meewerken. Bovendien vinden mensen administratief werk vaak niet leuk, wat kan leiden tot nog meer verloop.” Een extra complicatie is dat de data van het bedrijf over klanten en hun betalingsgedrag moet worden gekoppeld aan de data van diezelfde klanten en bijbehorende adviezen van de kredietverzekeraar. “Bedrijven hebben vaak best veel data over hun klanten, maar vinden het vaak ingewikkeld die te koppelen aan die van de kredietverzekeraar.” Coface helpt klanten om tijd te besparen en administratieve processen te vereenvoudigen.
Connectivity
Sinds kort bijvoorbeeld met het softwarepakket Alyx, dat makkelijk kan worden geïntegreerd met de financieel- administratieve software van klanten. Met Alyx kunnen CFO’s en credit managers een real-time beeld van hun kredietrisico’s krijgen en kunnen tijdrovende taken zoals limietbeheer en de declaratie van welk gedeelte van de omzet is verzekerd bij Coface worden geautomatiseerd. Partners van Coface – de creditmanagement- softwarebedrijven waarmee Van der Ha uit hoofde van zijn functie samenwerkt – kunnen zorgen dat de boekhoudsoftware van elk bedrijf goed wordt geïntegreerd met Alyx.
Voor een kredietverzekeraar zijn dit ongebruikelijke diensten, maar Van der Ha is overtuigd van de waarde hiervan. “Wij geloven in de ‘connectivity’ met klanten. We zijn steeds meer de sparringspartner van de CFO.” Uiteraard is de CFO vrij om te kiezen voor een kredietverzekering zonder deze software, en kan hij ook zelf naar de portal van Coface om informatie op te vragen of door te geven, maar omslachtig is dat wel: “Als de klant ‘connected’ is met Coface via de software van Alyx, kan hij beter en sneller geïnformeerde beslissingen nemen om zijn risicobeheer te verfijnen en tegelijkertijd zijn administratieve lasten te verminderen.”
Creditmanagementproces van A tot Z?
Beperk het risico van onbetaalde facturen met een kredietverzekering van Coface.