“De focus is meer komen te liggen op big data” (Case TomTom)
“Onze database omvat inmiddels 19.000 miljard metingen, en dagelijks genereren we 7 miljard nieuwe gegevens,’ zegt George de Boer van TomTom. Hij leidt het business development en de marketing van de afdeling Connected Car initiatives. Deze houdt zich bezig met het ontwikkelen van toepassingen voor dat enorme contingent aan data dat TomTom de afgelopen jaren heeft verzameld. “Die data gebruiken we onder meer voor het maken van zeer gedetailleerde kaarten en omgevingsprofielen. Deze zijn geschikt voor zelfsturende auto’s en worden bijvoorbeeld gebruikt door Volvo.”
Voorloper op het gebied van Big Data en het Internet of Things
Zo’n tien jaar geleden deed het fenomeen crowdsourcing zijn intrede, waarbij leveranciers samen met gebruikers producten en diensten maken en verbeteren. TomTom speelde daarop in door in 2007 als eerste nauwkeurige real-time file informatie te leveren. Daarvoor gebruikt TomTom grote hoeveelheden verplaatsingsinformatie van auto’s. Het bedrijf werd daarmee een van de voorlopers op het gebied van ontwikkelingen als ‘Big Data’ en ‘Internet of Things’.
Voor de oprichters van TomTom was vanaf het begin duidelijk dat alleen het leveren van een standalone navigatie-kastje niet voldoende zou zijn. Besloten werd om te diversificeren, zowel in producten als in markten. TomTom ging kaarten leveren aan andere navigatiefabrikanten, navigatiesystemen en componenten aan autofabrikanten, en verkeersinformatie verwerken en leveren aan bedrijven en overheden. Het bedrijf biedt zijn technologie en diensten inmiddels aan in afzonderlijke modules. Diverse afnemers wereldwijd maken daar gebruik van.
Boodschappen op vijftien minuten nauwkeurig bezorgd
Een recent voorbeeld is de online bezorgdienst van Albert Heijn. Deze kan boodschappen sinds medio vorig jaar nog nauwkeuriger bezorgen bij de consument. Hiervoor gebruikt de supermarktketen een track-and-trace oplossing. Deze maakt deel uit van het fleet-managementsysteem, in dit geval het TomTom Telematics-serviceplatform. Dit heeft koppelingen naar planning- en ordersoftware en de mogelijkheid om met de bezorgers te communiceren. Zo kan aan Albert Heijn-klanten op vijftien minuten nauwkeurig worden aangegeven hoe laat de boodschappen worden bezorgd. Eerder was dit een tijdsbestek van twee uur of langer.
Andere toepassingen zijn het berekenen van efficiëntere en veiliger routes, en het automatiseren en verbeteren van onderhoudsschema’s voor het wagenpark. De Boer: “Onderhoud moet niet te vroeg worden uitgevoerd, maar ook niet te laat. Met behulp van de verzamelde data kunnen we de juiste onderhoudsmomenten veel nauwkeuriger inschatten. Dit noemen we predictive maintenance. Je kunt dit op termijn bijvoorbeeld ook relateren aan het rijgedrag van individuele chauffeurs en de gemeten slijtage van componenten.”
Mobiliteitsgegevens koppelen biedt oneindig veel mogelijkheden
Bredere verbanden zijn ook te leggen. Bijvoorbeeld tussen mobiliteitsgegevens en salesprestaties. Zo kan er bijvoorbeeld gekeken worden of er een verband is tussen sales en file-druk in een bepaalde regio bij een bepaalde divisie of afdeling. “Het verhogen van de convenience voor autogebruikers is een andere mogelijke toepassing. Hiervoor kunnen data gekoppeld worden aan een app die je in de stad naar een vrije plek loodst. Of die automatisch een sms naar huis stuurt een kwartier voor je aankomt en alvast de kachel aanzet.”
George de Boer is spreker op de Big Data Day 2017 op 15 juni aanstaande in het Mediaplaza – Jaarbeurs Utrecht