Topondernemer Ruud Hendriks: “Gooi businessplan de prullenbak in”

Startupbootcamp is Europa's meest succesvolle startup accelerator. Tijdens een door Steens & Partners gefaciliteerde sessie op CFO Day 2017 deelde co-founder Ruud Hendriks wat volgens hem de kerningrediënten zijn voor het succesvol doorgroeien van de bedrijven die hij onder zijn vleugels neemt. Tevens ging hij in op de uitdagingen voor startups in het samenwerken met grote bedrijven.

Het is volgens de doorgewinterde ondernemer Ruud Hendriks nog nooit zo makkelijk geweest om een onderneming te beginnen. Dat heeft te maken met de tech-explosie die volgens hem nog maar aan het begin staat: “We hebben pas het topje van de ijsberg gezien." Daarnaast worden startups geholpen door nieuwe succesvolle methodologieën, zoals agile, scrum, customer centric thinking en growth hacking.

Nieuwe technologie komt meestal van startups omdat die veel makkelijker dan grote corporates kunnen schakelen naar wat werkt. “Grote bedrijven durven dit niet omdat ze grote risico’s liever vermijden. Daarmee lopen ze het risico hun relevantie te verliezen door deze nieuwe spelers.”

De grootste valkuil voor ieder bedrijf, startup of gevestigd, is volgens Hendriks denken te weten waar de klant op zit te wachten. Toen hij in de jaren 80’ het idee had voor een commerciële televisiezender, zei de baas van de KRO dat niemand behoefte had aan nog een zender naast Nederland 1, 2 en 3. Iets later waren RTL4 en RTL5 en feit en nog iets later SBS6. “Goede Tijden, Slechte Tijden en Het Rad van Fortuin, die ellende heeft u aan mij te danken”, grapte Hendriks.

Hendriks gaf vervolgens een aantal gouden tips aan startups en aan corporates die graag met startups willen samenwerken.

Beginnen met een startup – 5 tips

Denkt u aan het beginnen van een startup? Hendriks geeft de volgende tips mee:

1. Koop een huis met garage :-)
Zo zijn de beste startups begonnen, zoals Google. Het was niet de eerste zoekmachine, maar de 21ste. Maar het was wel de beste.

2. Stel super ambitieuze doelen
In 1962 zei John F. Kennedy: ‘We gaan naar de maan! Niet omdat het makkelijk is, maar omdat het moeilijk is.’ Dit was echt wat je noemt een moonshot, maar het maakte zoveel energie, ideeën en motivatie los, dat het zeven jaar later al gerealiseerd werd.

3. Gooi het businessplan de prullenbak in
Businessplannen zijn heel erg gevaarlijk. Je moet wendbaar blijven en zodra iets werkt moet je in het gat springen. Een businessplan kan ervoor zorgen dat je in de uitvoering te lang ergens in blijft hangen. “Daarom mijn advies: gooi het businessplan de prullenbak in!” aldus Hendriks. “Het gaat niet om de ideeën, maar om de mind- en skillset. Ideeën zijn er zat.”

4. Maak pre-mediation verplicht
“Alle ondernemers die wij coachen en die werken met partners moeten minimaal één keer per maand met een mediator aan tafel om uit te zoeken waar (potentiële) ergernissen zitten en hoe ze die kunnen oplossen”, aldus de startup-begeleider.  

En de belangrijkste tip:

5. Ontwikkel nieuwe producten in hele kleine stapjes
“Verzamel informatie, probeer dingen uit en leer zoveel mogelijk”, aldus Hendriks. “Pas als je zeker weet dat er vraag is naar een product ga je het groot uitrollen. Grote ondernemingen rollen een nieuw product vaak in één keer groot uit zonder te valideren. Ze ontdekken dan pas nadat ze veel geld aan ontwikkeling, marketing en distributie hebben uitgegeven dat er geen klanten voor zijn. Gevestigde bedrijven moeten veel meer gaan experimenteren en risico’s durven nemen wanneer ze kansen zien.”

Tips voor samenwerking corporates met startups
Hendriks adviseert bedrijven niet te investeren in startups, maar wel met ze samen te werken. “Daar kun je heel veel van leren.”

Wanneer je toch gaat investeren, realiseer je dan goed dat het zelden bij één ronde blijft. Hendriks: “Ondernemers zijn optimisten. Ze denken na een jaar wel break-even te kunnen draaien, maar dat valt in de praktijk erg tegen.”

“Vraag ze dan ook niet wanneer ze geld gaan verdienen”, vervolgde Hendriks. “Ze hebben geen idee. Vragen over het product of de dienst stellen is natuurlijk wel een goed idee. Is dit t ienkeer beter dan alles in de markt? Hoe groot is de markt? Is het een Blue Ocean? Kun je vijf manieren noemen hoe we hier geld mee gaan verdienen? Heb je al vijftig klanten gesproken? Dat laatste is een eis die we bij Startupbootcamp altijd stellen.”

Een laatste advies is om startups niet om zeep te helpen met bureaucratie en compliance. “Ga ervan uit dat ze niet aan compliance kunnen voldoen. Het doel van iedere startup is zoeken naar een herhaalbaar, schaalbaar businessmodel voor ze door hun geld heen zijn. Geef ze de vrijheid om dat mogelijk te maken.”

Bron:
CFO Day 2017
Sessie: Wat een gevestigd bedrijf uit de aanpak van Startupbootcamp kan leren?
Door: Ruud Hendriks (Co-founder Startupbootcamp)
Gefaciliteerd door: Steens & Partners

Gerelateerde artikelen