Van Geest brengt ruime ervaring publieke sector naar AFM

Afgelopen jaren had de AFM een voorzitter met corporate ervaring. Met Laura van Geest komt een voorzitter met ruime ervaring als topambtenaar.

De Autoriteit Financiële Markten krijgt de huidige directeur van het Centraal Planbureau Van Geest als nieuwe voorzitter. De functie was sinds vorige maand vacant nadat Merel van Vroonhoven had besloten dat zij lerares in het speciaal onderwijs wil worden.

Laura van Geest werkte lang bij ministerie van Financiën

Met Van Geest krijgt de toezichthouder weer een voorzitter met vooral ervaring in de publieke sector. Met uitzondering van een uitstap naar het IMF midden jaren negentig, werkte ze vóór ze in 2013 bij het CPB aan de slag ging, uitsluitend bij het ministerie van Financiën. Haar laatste rol daar was Directeur-generaal Rijksbegroting.

Dit is een ander profiel dan dat van Van Vroonhoven die carrière maakte bij ING en vanaf 2009 vijf jaar in de raad van bestuur van de NS zat. Of deze corporate ervaring doorslaggevend is geweest of niet, feit is wel dat de AFM onder haar een professionaliseringsslag heeft gemaakt. Onder de naam Agenda 2016-2018 lag de focus de afgelopen jaren op het versterken en vernieuwen van het toezicht en het effectiever en wendbaarder maken van de organisatie.

AFM speelde in op opkomst fintech

Een voorbeeld is, getuige het jaarverslag 2018, dat er KPI’s zijn ingevoerd. Het gaat hierbij zowel om externe indicatoren zoals het aantal consumenten met een problematisch consumptief krediet, als om interne indicatoren zoals het percentage van vergunningen en ontheffingen dat binnen de daarvoor gestelde deadline wordt afgerond. Ook zijn er investeringen in nieuwe systemen gedaan die de analyse van grote hoeveelheden marktdata mogelijk maken. Verder is er geanticipeerd op de opkomst van fintech, natuurlijk een belangrijke trend van de laatste jaren met de oprichting van een ‘regulatory sandbox’ en een InnovationHub waar ondernemers met fintechgerelateerde vragen terecht kunnen.

Opvallend is dat de ontwikkeling van de organisatie ook in de jaarverslagen te zien is. Waar het in de beginjaren van het decennium vooral gaat over wat er allemaal fout is in de financiële sector en wat die in de nasleep van de crisis moet veranderen, ligt de nadruk anno 2018 op de ambitie en missie van de AFM zelf.

CPB doet wat het altijd al deed: ramingen maken

Dat is anders bij het CPB. Het planbureau is blijven doen wat het al jaren doet: ramingen maken voor de ontwikkeling van de Nederlandse economie, bij verkiezingen de verkiezingsprogramma’s doorrekenen en publicaties schrijven over de impact van beleid. Tekenend is dat het aantal websitebezoekers, in 2013 circa 45.000 per maand bedroeg en dat de teller over heel 2017 bleef steken op 402.000.

Natuurlijk is het CPB een organisatie die dichter op de rijksoverheid zit dan de AFM. Het CPB valt onder het ministerie van Economische Zaken, de AFM is een zelfstandig bestuursorgaan. Daarmee is het niet vreemd dat de AFM veel meer zelf invulling geeft aan zijn rol. Toch ligt voor de hand dat Van Geest bij de AFM de komende jaren vooral continuïteit zal brengen.