Van Neerven (CarNext.com): ‘disruptie geeft veel energie’
Van Neerven begon zijn carrière als managementconsultant bij PwC. Daarna had hij uiteenlopende finance managementrollen bij Campina en Philips. Toen hij in 2014 als interim-CFO aan de slag ging, merkte hij waar zijn hart lag. “Ik heb integraties en turnarounds gedaan en merkte in de CFO-rol dat transformaties mij telkens veel energie geven.” Bij Bugaboo begeleidde hij vervolgens de verkoop aan Bain Capital en versterkte hij de financefunctie. Daarbij had hij een sterke focus op het bouwen van data analytics. Ook bij CarNext.com, een online platform voor tweedehands auto’s, bouwt hij sinds twee maanden en high performance finance organisatie.
Lees ook: Nieuwe CFO komt op belangrijk punt ontwikkeling CarNext.com
CarNext.com grote sprong vooruit
Van Neerven is hier opnieuw in een zeer disruptieve omgeving beland. “CarNext.com is compleet uniek. In twee of drie minuten kan de consument online een tweedehands auto bestellen en daar bovenop de verzekering en financiering digitaal regelen. Zoiets bestaat verder gewoon niet. Dit is echt een grote sprong vooruit voor de hele industrie.”
Het bedrijf is volledig gericht op duurzame groei. Finance heeft daarbij een cruciale rol omdat het gebruik van data heel belangrijk is. “CarNext.com is een digitale marktplaats met voor honderd procent een online focus, ondersteund door delivery stores in heel Europa. Dat betekent dat je ook een digitale financefunctie wilt neerzetten en die volledig moet integreren met de business. Finance moet daardoor naast een sterke basis heel bussinessgedreven zijn en de focus hebben op waardecreatie en groei.”
Maarten van Neerven: supertrots op aantrekken getalenteerde mensen
De samenstelling van het team is volgens Van Neerven de sleutel. “Voor mij persoonlijk begint het altijd bij de mensen en dus het aantrekken van en samenwerken met zeer getalenteerde mensen. Dat is voor elke organisatie belangrijk, maar zeker voor een die zo disruptief is als CarNext.com. De afgelopen twee maanden heb ik daar zeker de helft van mijn tijd aan besteed. Ik ben supertrots dat ik in hele korte tijd bijzonder getalenteerde mensen heb aangetrokken en toegevoegd aan een al sterk team.”
Wat voor eigenschappen zoekt Van Neerven in zijn mensen? Ze moeten inhoudelijk sterk zijn, maar ook de verbinding kunnen leggen met de rest van de organisatie. “Het gaat er met name om dat je echt meedenkt en vanuit finance inzichten genereert die de organisatie vooruit helpen. Het betekent dat je analyses doet en kijkt naar de data, maar ook twee, drie lagen dieper kijkt wat de drivers van de organisatie zijn.”
Vertrouwen van de consument
Bij CarNext.com draait het om de klantreis en uiteindelijk de ervaring van de consument. Dit is waarmee het platform zich kan onderscheiden. “Als je naar de tweedehands autozaak om de hoek gaat weet je niks over het onderhoud. Op CarNext.com is het allemaal gecheckt en transparant. De auto’s zijn geïnspecteerd en je kunt ze vergelijken. Moet je nagaan wat een vertrouwen dat geeft voor de consument. Dat krijgen we ook continu terug als positieve feedback.”
Van Neerven is als een vis in het water in zijn rol. “Voor mij persoonlijk en als CFO was het een unieke kans om bij een technologiebedrijf te werken dat zo disruptief is. We zitten in de fase met een volledige focus op groei en snel bouwen. Dat is heel opwindend.”