Veldtocht van data-storytelling

BLOG - Zelfs de nieuwste technologie kan soms een helpende hand gebruiken. Storytelling rond data, bijvoorbeeld. Want met alleen lange reeksen cijfers op uitpuilende excelsheets kunnen niet-data-analisten vaak maar bar weinig. Te ondoorzichtig, amper te begrijpen, grote lijnen zijn maar moeilijk te vinden. Het verhaal eromheen brengt dan redding.

Toucan Toco biedt die hulp, ‘vertelt’ dat verhaal. Het in Frankrijk opgerichte bedrijf heeft de overstap naar Nederland inmiddels gemaakt. “Qua innovatie zijn jullie veel verder dan wij Fransen,” zegt manager en country opener Victor Perret.

Heineken, ING en Econocom zijn al om. Met Philips, Rabobank, Unilever en ABN AMRO wordt gesproken. Nog maar een paar maanden in
Nederland, maar de opmars van Toucan Toco lijkt onstuitbaar. Tot aan de overzijde van de Atlantische Oceaan; in Boston opent het met het hoofdkantoor in Parijs zetelende fintech-bedrijf eerdaags ook een vestiging.

 

Victor Perret is manager en country opener voor Nederland bij Toucan Toco.

 

Victor Perret, country manager voor Nederland: “Groot verschil met Frankrijk is de andere datacultuur hier. Nederlanders zijn veel verder in die digitale journey, gebruiken vaak al datatools. Wij verwachten veel van de markt hier.”

“Wat doe je, wat is je missie, wat zeggen data in jouw specifieke afdeling?” Met een tool die compatible is voor zo ongeveer alle IT-systemen wint Toucan Toco terrein. “Ons doel is het verhaal maken van en over data,” legt Perret uit.

Lees ook: Welke waarde voegt nieuwe ERP toe?

“Cijfers op een simpele wijze in de juiste context uitleggen. Zodat gebruikers snel inzicht krijgen in de relevante kpi’s voor haar of zijn functie. Een CEO wil snel weten hoe het bedrijf er financieel voor staat, een marketeer wil in een oogopslag zien hoeveel leads een campagne heeft opgebracht, een HR-manager zoekt inzicht in het ziekteverzuim binnen de organisatie."

"Met inzet van content, van pdf’s, van video geven wij met onze data-storytelling-software het totaalplaatje, het complete overzicht. Zodat gebruikers zien én begrijpen wat er speelt, weten wat u te doen staat, hun handelen daarop kunnen instellen.”

Visualiseren

Want, al zullen ze het niet snel toegeven, zelfs CEO’s begrijpen die excelsheets vol met door analisten verzamelde data lang niet altijd. Laat staan dat ze diezelfde data kunnen inzetten voor hun strategie, voor de toekomst van de business.

“De CFO wil data delen met de CEO, maar dat is in de praktijk vaak niet zo eenvoudig,” stelt Perret. “Excelsheets uitpuilend van de cijfers in powerpoint. Leg het maar eens uit.”

En precies daar komt data-storytelling om de hoek kijken. Data op een vriendelijke manier visualiseren, toegankelijk maken voor zoveel mogelijk professionals en dus niet alleen voor die analisten en scientists. Technologie kun je niet negeren, laat staan stoppen. Maar je moet ook op je mensen passen, is de boodschap van data-storytelling.

Geen grijze cijfermassa's

"Medewerkers kunnen op vrijwel elk niveau in een bedrijf op hun eigen dashboard meekijken."

“Er wordt uit heel veel verschillende databronnen informatie verzameld, maar niemand gebruikt ze echt, omdat door de bomen het bos niet meer wordt gezien.”

Victor Perret vervolgt: “Dankzij onze tool kun je uitleggen waarom de totale omzet van het bedrijf met 17,2 procent in het groen staat, terwijl er
gemiddeld minder in het online winkelwagentje van de klant zit. Je ziet direct dat dit komt door de kortingen en de toegenomen traffic naar de website."

"Onze tool maakt gebruik van tekst en grafieken, maar ook van beeld. Bij een grote retailer laten we bijvoorbeeld een foto van de best scorende winkel zien. Mensen vinden dat leuk, data krijgen hierdoor een gezicht, een verhaal, ze zien iets concreets, ze willen geen grijze cijfermassa’s."

"Medewerkers kunnen op vrijwel elk niveau in een bedrijf op hun eigen dashboard meekijken hoe hun eigen specifieke afdeling het heeft gedaan en het op dit moment doet. En daar hun persoonlijke handelen op instellen; hoe het in de toekomst moet of hoe het wellicht beter kan.”

Laatste mijl data

Belangrijk voor de CEO, de CHRO, managers, afdelingshoofden. Het verhaal van data, zonder dat uitleg van de analist nodig is. Volgens Perret ‘de laatste mijl van data, de afronding van de cijferstroom’. Heineken en Econocom maken al gebruik van de Toucan Toco-tool. Met andere grote Nederlandse spelers wordt gesproken.

In Frankrijk gebruikt autofabrikant Renault data-storytelling op grote schaal en breed. Van C-level tot de ongeveer vijfduizend operationele dealers in heel het land.

"Wij tonen data in real time via de cloud en op elk platform."

“Hoe staat het met de voorraden, welke modellen moeten ze nu al inkopen, wat is minder geliefd bij de consument… Eén blik op het dashboard toont het,” zegt Victor Perret. “In het Heineken-concern gaat het om alle brouwerijen in de supply chain. Best practices van de productielijnen; welke brouwerij draait het beste?”

Toucan Toco begon in 2014 met een handjevol medewerkers. Nu telt de voormalige start-up meer dan tachtig fte’s. Naast Frankrijk en Nederland zijn de data-storytellers actief in Italië en Spanje. De Verenigde Staten volgen later dit jaar.

Sleutel

Angst voor concurrentie of kopiëren van de tool? “Nee,” zegt Perret, “ons nadoen is heel moeilijk. Daarvoor hebben we te lang ontwikkeld, meer dan vijf jaar in innovatie, in research & development gestoken. En daarvoor is ons concept te complex, alleen al de infographics, daarvoor hebben we inmiddels ook te veel expertise. Wij tonen data in real time via de cloud en op elk platform. Voor zogenoemde non-digital natives heel  belangrijk.”

“Amsterdam is misschien wel de IT-hoofdstad van de wereld.”

Want goed met data werken, dat is inmiddels geen geheim meer, is de sleutel tot toekomstig succes. Om competitief te zijn, moet je mee met de ontwikkelingen. Een heel nieuwe wijze van decision making is zo ontstaan.

“En natuurlijk hoeft de CFO de storytelling-data op zijn dashboard niet met iedereen in de onderneming te delen. Een afdelingschef heeft weer zijn eigen overzicht van de operatie.”

Avontuur

Victor Perret – 27 jaar pas, Nederlandse moeder, Spaanse vader, afkomstig uit Lyon – woont en werkt sinds afgelopen zomer in Amsterdam, maar spreekt de taal al vloeiend. Heeft de markt verkend, en heeft wel iets met het bedrijfslandschap en de Nederlanders.

“Amsterdam is misschien wel de IT-hoofdstad van de wereld,” zegt hij. “Ook daarom is onze aanwezigheid hier zo belangrijk. Dit wordt een
mooi avontuur!”

Vorig jaar draaide Toucan Toco een omzet van 15 miljoen euro, voor 2019 wordt gestreefd naar een verdubbeling, over vijf jaar moet de grens van 100 miljoen euro worden doorbroken.

Perret, nog even over de cultuurverschillen met Frankrijk: “De Nederlandse hiërarchie is horizontaal, daar waar diezelfde hiërarchie in Frankrijk piramidevormig is. Professioneel en privé zijn hier veel meer gescheiden dan bij ons. Om klokslag vijf uur stoppen is er in Frankrijk niet bij. Al moet ik daar in één adem bij zeggen dat Nederlanders weer veel productiever zijn in die uren dat ze werken. O ja, en dan die Nederlandse lunch nog… Beetje sober hier!”