Waarom op de winkel passen als iedereen online shopt?

Het Financieele Dagblad bracht afgelopen weekend een artikel over de super-CFO. Het artikel werd ingeleid met de vraag: De moderne financiële bestuurder bemoeit zich ook met strategie en innovatie. Past er nog iemand op de winkel? Ik zou de vraag willen omdraaien: Hoe pas je op de winkel zonder je met strategie en innovatie te bemoeien? Is dit niet het beste recept om met een lege winkel zonder klanten, die ondertussen allemaal online shoppen, over te blijven?

door Kevin Mottard

Ik dacht dat we dit debat al een aantal decennia achter ons hadden gelaten. Noemen we financieel bestuurders niet al lang CFO i.p.v. boekhouder omdat de taak meer bevat dan de knopen tellen? De taak van de CFO is de hoeder van de (financiële) gezondheid van de organisatie te zijn. En juist daarom moet hij zich met de strategie en innovatie van de organisatie bemoeien.

De CFO volgt de (financial) performance van de organisatie en trekt aan de alarmbel wanneer de koers de verkeerde kant op dreigt te gaan. Een goede CFO stelt kritische vragen voor het mis gaat en kijkt daarvoor naar indicatoren die de factoren achter het financiële resultaat weergeven.

In deze snel veranderende wereld waarin door de digitale ontwikkelingen nieuwe concurrenten op ieder moment kunnen opstaan en de context waarin je zaken doet fundamenteel verandert, houdt deze rol het stellen van vragen in als: wat kunnen kleine ontwikkelingen aan de rand van mijn organisatie potentieel voor mijn performance betekenen? Kunnen zij de organisatie ontwrichten of kunnen wij, door ervan te leren, zelf gaan ontwrichten? Een CFO die deze ontwikkelingen oppikt en ze, door kritische vragen te stellen, op de agenda van de board zet en ze begrijpelijk maakt voor iedereen in de organisatie, lijkt me voor elke innovator binnen de organisatie van onschatbare waarde.

Daarnaast hebben finance mensen vaak de gewoonte van ‘persistence’. Het blijven stellen van de moeilijke vraag en blijven opvolgen van ontwikkelingen op een moment dat anderen overgaan naar de waan van de dag. Gegeven het feit dat we de snelheid van verandering in het komende jaar steeds overschatten en voor de komende 10 jaar steeds onderschatten (aldus Bill Gates) lijkt me geen overbodige luxe dat zo iemand vragen over innovatie en strategie stelt.

Ten slotte wordt het mooie containerbegrip ‘Big Data’ steeds belangrijker voor organisaties. Het zorgt er voor dat we dat we minder afhankelijk worden van het subjectieve gevoel van personen in de organisatie over wanneer welke nieuwe ontwikkelingen moeten worden opgepakt. Met behulp van Big Data kan dit worden geobjectiveerd. En wie is er beter met cijfers (ook als ze de vorm van tekens of letters aannemen) dan de financial?

Als opleidingsinstituut zal Alex van Groningen dan ook met de finance community in gesprek blijven over thema’s als digitale transformatie, exponentiele verandering en andere ontwikkelingen. Niet om van de CFO een supermens te maken of de finance functie aan het stuur van de organisatie te zetten. Dergelijke achterhoedegevechten uit het industriële tijdperk laten onze leden namelijk koud. Maar omdat de financial een wezenlijke bijdrage kan leveren aan het permanent vernieuwen van ons bedrijfsleven en maatschappelijk bestel. En omdat er in dit tijdperk van verandering bij hen (net als bij elke andere functie) een andere manier van kijken, werken en handelen nodig is.

De schrijver van deze column, Kevin Mottard, is CFO Community manager bij Alex van Groningen  

Gerelateerde artikelen