Wat leren financials van startups?

Hoe blijft u in een snel veranderende wereld voor op uw concurrenten? En wanneer is het tijd om verantwoorde risico’s te nemen? Het is niet voldoende om enkel naar concrete cijfers en voorbeelden uit het verleden te kijken. Door te denken als een startup blijft uw bedrijf vooruitstrevend. Wij spreken innovatie-expert Valentijn de Jong over zijn visie op de rol van finance executives bij innovatie.

Gevestigde bedrijven vs. startups Het grootste verschil tussen gevestigde bedrijven en startups is volgens De Jong de ‘why’. “Bij gevestigde bedrijven zijn de beste mensen vaak bezig met hun eigen professionele carrière. Neem je een kijkje in hun inbox, dan zie je dat zo’n 80% interne mails betreft. ‘Werknemers in corporates werken hard, maar hebben minder passie en energie’ Startups en jonge bedrijven zijn extern gericht en minder bezig met de carrièreladder”. Tijd lijkt geen rol te spelen bij startups en ook aan energie is geen tekort: “werknemers in een corporate omgeving werken hard, maar hebben toch vaak minder passie en energie. Bovendien moeten ze op hun hoede zijn om in het politieke mijnenveld geen verkeerde stappen te maken. Bij startups loopt werk en privé in elkaar over, wat ze doen is echt hun leven. Er is geen angst. Ze leven letterlijk van de liefde voor hun product. De Jong noemt deze groep graag ‘the young and the bright’ – “weet je hen in te zetten voor jouw corporate, dan heb je de eerste slag al gewonnen.” De sleutelrol van de CFO Finance executives maken gebruik van traditionele evaluatiemodellen om radicale, innovatieve projecten te beoordelen. Daarnaast staan deze projecten ook nog eens in competitie met normale ‘business projecten’. ‘Gevestigde bedrijven blijven hangen in incrementele innovaties’ “Drie keer raden waar de centen worden geïnvesteerd.” Het fluffy innovatie-idee van de dromers of de harde business case van het echte project. De risico’s lijken immers altijd veel te groot. Dus kiezen we voor bekende verandering dicht bij huis. Met als gevolg dat gevestigde bedrijven blijven hangen in incrementele innovaties. De CFO vervult een sleutelrol, want een andere aanpak kan leiden tot verandering die echt waarde gaat toevoegen of het merk een nieuw gezicht kan geven. Lean werken en vooral fouten maken Startups werken meestal volgens de zogenaamde ‘lean methode’. Dit houdt in dat ze met beperkte middelen snel naar een eindproduct weten te werken. De lean methodiek kan ook de CFO meer controle geven over de financiële kant van innovatie. “De focus bij lean werken ligt op de functionaliteit en op de kern. Dat wordt een Minimum Viable Product (MVP) genoemd. ‘Je moet als bedrijf fouten willen maken. Dit is de basis om te leren’ Lean betekent dat je heel dicht bij de klantbehoefte blijft en hier aan het ontwikkelen bent”. Alles wat u doet, valideert u ook direct met uw klant. Wat denkt hij/zij ervan, wat is goed en wat moet beter? Werkt het niet, dan stopt de ontwikkeling en de investering. “Fouten maken mag. Sterker nog, je moet als bedrijf wel fouten willen maken, anders kom je niet tot de volgende stap in de ontwikkeling. Dit is de basis om te leren.” De nieuwe latrelatie De Jong: “Startups worden soms magische krachten toegemeten. We praten vaak over startups alsof elk jong bedrijf de Uber of Airbnb van de industrie is. Maar alle jonge bedrijven die niet overleven vergeten we dan vaak.” De oplossing is natuurlijk bekend – bundel de krachten en streef naar een ‘best of both worlds’. “Maar het gevaar bestaat dat de corporate de succesvolle startup doodknuffelt. De frisse jonge mensen en leuke propositie worden zo snel mogelijk binnen het bestaande geïntegreerd. Dat is de doodsteek voor de jonge mensen zelf en gek genoeg zitten de klanten van het traditionele bedrijf er vaak ook niet op te wachten. ‘Bundel de krachten en streef naar een best of both worlds’ Dus werk samen, doe leuke dingen en probeer elkaars mindset en werkwijze te begrijpen – maar daarna weer terug naar je eigen huisje om je eigen ding te doen. Een latrelatie tussen bedrijven dus”, stelt De Jong met een knipoog.___________________________________________________________________________________________________ Volg de Masterclass Denk als een Startup Ontdek in de masterclass ‘Denk als een Startup; Finance als Innovation enabler’ alle ins en outs op het gebied van startups, de lean methodieken en innovatie binnen gevestigde bedrijven. Na de tweedaagse masterclass heeft u alle tools in handen om als finance professional zelf voor innovatie te zorgen. Schrijf u vandaag nog in. ___________________________________________________________________________________________________