Toenemende wendbaarheid in strategische, financiële en operationele planning
Door Scott Stern, Directeur Productmarketing, Onestream
De huidige economische omstandigheden laten duidelijk blijken dat organisaties klaar moeten zijn om sneller dan ooit te reageren op marktkansen en -bedreigingen. En hoewel het toenemende tempo meer druk zet op Finance-teams, nemen velen stappen om de wendbaarheid te vergroten en de besluitvorming te verbeteren. Hoe doen ze dat? Door verder te innoveren dan alleen statische begrotingscycli en te focussen op de gedetailleerde business drivers en operationele plannen die een directe impact hebben op financiële prestaties.
Verfijnde organisaties stellen niet alleen maar financiële targets. Ze bewaken ook voortdurend de prestaties en ontwikkelen processen om operationele assumpties, noodzakelijk voor Integrated Business Planning (IBP), up to date te houden.
Helaas heeft slechts 23% (zie afbeelding 1) van de Finance-teams systemen waarmee hun organisatie snel kan reageren op marktwijzigingen. Waarom? Omdat veel organisaties nog steeds gebruik maken van gefragmenteerde spreadsheets en verouderde corporate performance (CPM)-applicaties om hun budgettering, planning, forecasting en analyse processen te beheren. Ze besteden meer tijd aan taken met weinig waarde dan aan het samenwerken met en het bieden van inzichten aan hun businesspartners, wat juist zo belangrijk is in het besluitvormingsproces.
Het afstemmen van bedrijfsplannen
Vooruitdenkende FP&A-professionals verleggen de grenzen van het budgetteren, plannen en forecasten in ieder aspect van de organisatie. Strategische FP&A-groepen hebben daarbij de schaal nodig om de organisatie in zijn geheel te kunnen beschouwen, maar vereisen ook de flexibiliteit en wendbaarheid om onderzoek te doen en diep in gedetailleerde operationele gegevens te graven. En, belangrijk is dat deze FP&A-teams niet langer genoegen nemen met de verouderde CPM-tools en handmatige processen. Naar alle waarschijnlijkheid zullen zij willen investeren in CPM-platforms die de schaal bieden om financiële plannen op het wereldwijde niveau van het bedrijf te ontwikkelen, maar business lines de wendbaarheid willen geven om te plannen op een lager en gedetailleerd niveau EN dit allemaal binnen dezelfde verenigde applicatie en ervaring.
Strategische planning & modellering
Een moderne, verenigde CPM-oplossing (zie Afbeelding 2) is ideaal om organisaties te helpen het strategische planningsproces te beheren. Met alle financiële en gedetailleerde operationele plannen gevat in een enkel platform, kunnen corporate finance- en business lines teams gemakkelijk informatie analyseren en alternatieve waardecreatie scenario’s ter plekke ontwikkelen.
Corporate FP&A-teams kunnen baseline plannen ontwikkelen voor organische groeistrategieën, M&A-initiatieven en kapitaalplannen, terwijl ze op dynamische wijze de impact op de winst- en verliesrekening, de balans en kasstroomplannen berekenen. Ze kunnen snel wat-als-scenario's opstellen om de gevoeligheid van de kostenstructuur, omzet of kapitaalstructuur op externe factoren zoals goederenprijzen te analyseren, en om FX en renterisico te evalueren.
Financiële budgeting & forecasting
Rigide plannen en budgetten zijn niet erg nuttig meer. Verandering treedt constant op en organisaties hebben wendbare planningsprocessen nodig om de prestaties voortdurend te bewaken en operationele plannen opnieuw te organiseren.
Een modern CPM-platform kan top-down, bottom-up, driver-based planning, rolling forecast, predictive analytics (zie Afbeelding 3) en andere geavanceerde planningstechnieken ondersteunen. Deze tools stellen finance professionals in staat om samen te werken in het identificeren van kansen en risico's, en het begeleiden van de besluitvorming door het monitoren van de hartslag van het bedrijf, zowel op holistische wijze als op het niveau van de business drivers. Bekwame finance-bestuurders zetten driver-based planning in om businesspartners het vermogen te geven hun operationele plannen op microniveau te beheren, terwijl ze ook inzicht bieden in financiële resultaten. Ze kunnen onmiddellijk begrotingen en forecasts ondersteunen met krachtige voorspellende modellen. En met diepgaande operationele analyses krijgen financiële instellingen inzicht in de manier waarop verkoop, productie, prijsstelling, verzekering of belastingwijzigingen de winstgevendheid en toekomstplannen kunnen beïnvloeden.
Integrated Business Planning
CFO’s en financiële teams zetten Integrated Business Planning (IBP) in om de strategie van de organisatie vast te stellen en bedrijfsplannen te optimaliseren. IBP creëert een terugkerende cyclus (zie Afbeelding 4) om financiële plannen en business drivers ten opzichte van operationele plannen, recente run-rates en resultaten van het vorig jaar te analyseren.
Als het gaat om IPB hanteren moderne finance leaders een platform benadering welke in staat is om aan de eisen van vandaag te voldoen, terwijl deze ook de mogelijkheid biedt om uit te breiden naar en aan te passen aan de veranderende bedrijfseisen, zonder de kosten en de complexiteit te vergroten. Waarom is dit belangrijk? Omdat dit finance leaders het vermogen geeft om snel hun gedetailleerde operationele planningsprocessen te ontwikkelen, zoals sales planning, people planning, capital planning and cash planning – en dit alles terwijl er dynamisch wordt afgestemd met de winst- en verliesrekening, de balans en cash flow plannen.
Hyperion Insurance Group
Hyperion Insurance Group is een internationale firma van verzekeringsmakelaars en verzekeraars. Met meer dan 4.500 werknemers wereldwijd is Hyperion een van 's werelds toonaangevende hypotheekbemiddeling groepen. Hyperion begon bescheiden in 1994 als een kleine hypotheekmakelaar in Londen, maar is sindsdien een toonaangevende, onafhankelijke internationale verzekeringsgroep geworden.
Hyperion heeft vier aparte afdelingen en bestaat uit een uitmuntend internationaal retail distributienetwerk buiten Noord-Amerika, een toonaangevende gespecialiseerde risicoverzekeringen- en herverzekeringsmakelaar, en 's werelds enige specialistische MGA-groep. In 2019 vierde Hyperion zijn meest succesvolle jaar, met een toonaangevende organische groei van 11% en meer dan £725 mln omzet.
Door de vele acquisities en de grote geografische verspreiding van het bedrijf had Hyperion Insurance een grote behoefte aan flexibiliteit, controls en standaardisatie. En door de groei die het bedrijf doormaakte, ontgroeide Hyperion Insurance hun Anaplan oplossing. Deze oplossing vereiste continu onderhoud om alle plannen aan elkaar te kunnen koppelen, en het bevatte niet de financiële intelligentie die noodzakelijk was voor hun reporting. Deze uitdagingen hebben ervoor gezorgd dat de groep Anaplan heeft vervangen met OneStream’s next generation platform voor financiële consolidatie, planning, managementrapportage, personeelskosten en taakbeheer.
“Onestream is een gecentraliseerd datamodel waar je aan de ene kant de controle behoudt, met alle data op één plek, en de audit capaciteiten eromheen bouwt” zei Andy George van Hyperions Financial Transformation-team. “En aan de andere kant kunnen de gebruikers gemakkelijk de dimensionaliteit van OneStream gebruiken om het niveau van detail te bereiken welke zij nodig hebben voor hun rapportage.
People Planning, nog een oplossing van XF MarketPlace, wordt ook veel gebruikt bij Hyperion Insurance. “We voeren payroll gegevens in en vergelijken de daadwerkelijke cijfers met het budget,” zei George. “Het is uiterst belangrijk geweest voor onze business units om controle en gegevens op het juiste niveau te hebben.”
Meer informatie
Om meer te weten te komen over OneStreams verenigde oplossing voor geïntegreerde bedrijfsplanning, download de Gartner Magic Quadrant hier.