What can a corporate learn from a start-up?
What can a corporate learn from a start-up? Deze vraag stond centraal tijdens een rondetafelsessie van de CFO Association, die in samenwerking met Ricoh werd georganiseerd. Vanwege deze samenwerking vond de sessie plaats tijdens de KLM Open in Zandvoort waarvan Ricoh partner is, en konden de deelnemers na afloop genieten van het golftoernooi. De CFO’s zijn werkzaam bij toonaangevende Nederlandse corporates, zoals SNS Reaal, Cofely, Phone Company, De Lage Landen, Oxbow Energy Solutions, Royal Burger Group, Schiphol Group en Humares.De reden van de bijeenkomst? Een discussie over snelheid en innovatiekracht, en wat grote corporates kunnen leren van start-ups. Kevin Mottard, CFO Community Manager, licht toe: “Iets dat klein is kan snelheid maken, en in de tijden waarin we leven – het tijdperk van exponentiële organisaties zoals Uber en Airbnb – zorgen deze kleine ondernemingen voor ontwrichting van de gevestigde orde. De corporate is een olietanker en daardoor niet zo snel en wendbaar. Hoe kunnen zij nog concurreren?”De CFO Community en Ricoh nodigde vertegenwoordigers van twee start-ups uit om de ingredienten van hun succes uit de doeken te doen. Mark Tigchelaar van use Clark is de eerste ondernemer die de CFO’s toespreekt. Met zijn software oplossing kun je digitale documenten zo bewerken dat ze net zo makkelijk leesbaar worden als papier: Hier is een hele grote markt voor, want veel mensen printen veel langere stukken nog uit omdat papier meer nog leesgemak geeft dan een scherm. Bovendien stelt de software lezers in staat sneller informatie tot zich te nemen. Use Clark is dan ook flink aan het uitbreiden, onlangs nog maakte het bedrijf de stap naar Azie. Rimco de Groot (Burger Groep) legt startup ondernemer Matthijs Kossen (Leapfrog) uit wat een corporate van een startup kan lerenTies Tiessen (SNS Reaal) bespreekt mogelijke disrupties binnen de financiele sector Coen Reinders (Schiphol Group) legt Franca Vossen (CRO de Lage Landen) en Valentijn de Jong (oud innovatie manager de Lage Landen en nu ondernemer) uit hoe hij zijn team ondernemender maakt Volgens Tigchelaar is het geheim van snelheid te vinden in het aantal mensen in de organisatie. Bij meer dan 25 mensen verlies je snelheid. Wat corporates hiervan kunnen leren is dat ze kleine multidiciplinaire teams moeten opzetten die werken aan innovaties en vernieuwingen van het business model. Op de CFO Day 2015 gaf CFO Marijn de Wit al aan op deze manier te werken. De tweede start-up ondernemer was Mathijs Kossen van 3D-printing bedrijf Leapfrog. Hij stelde dat cultuur het belangrijkste element is voor succes. Binnen zijn onderneming hoef je het niet te hebben over kostenbesparing, want iedereen is ondernemend, en iedereen denkt aan het grotere goed. Kunnen we ons anders organiseren? is de grote vraag voor de corporates. Veel CFO’s geven aan dat hoewel inspirerend, het ook vooral erg lastig blijft. Aandeelhouders willen performance zien, ieder kwartaal opnieuw. De oplossing is om innovatie op te zoeken aan de randen van de organisatie. Je hebt twee wegen nodig in een organisatie: de speedway en de meadow. De speedway is gericht op efficiency en output. De meadow op stapsgewijs leren en aanhaken bij nieuwe ontwikkelingen die exponentieel kunnen groeien. Hier heb je ook twee typen financials voor nodig, want wat als er achter elkaar initiatieven mislukken? Dan wil je geen financial die meteen in de kramp schiet. Een interne start-up gaat pas werken als van de 10 dingen 9 dingen mogen mislukken. Closing remark, alle CFO’s moeten één start-up adopteren. Dat is leerzaam voor beide partijen en kan leiden tot veel moois. Een mooi voornemen van de CFO’s, die nadien nog samen genoten van het golfen onder het genot van een lekker hapje en een drankje op een prachtige vrijdagmiddag- en avond.