Wiebe Wijnia (oud-CFO APAC van TMF Group): “Bedrijven zoeken hun expansie buiten China om geopolitieke risico’s te verminderen.”
Wiebe Wijnia, die de afgelopen jaren CFO APAC was bij de financiële dienstverlener TMF Group – en in 2025 aan de slag gaat bij een nieuwe werkgever in Nederland – begon zijn carrière ooit bij Deloitte. Daar rondde hij zijn opleiding tot Registeraccountant af en groeoi0ide door tot audit manager.
Daarna maakt Wijnia de overstap naar Suitsupply. “Dat was toen nog een bedrijf van 60 miljoen euro omzet per jaar. Toen ik aankwam als registeraccountant was ik wel zo iemand die dacht dat hij alles wist en kon, maar ik heb bij Suitsupply echt een hele mooie journey meegemaakt. Een internationale, zeer aantrekkelijke ondernemende omgeving, een leuke samenwerking met AFC Ajax, flinke internationale expansie, een waanzinnig product. Toen ik wegging, was de omzet gestegen naar meer dan 300 miljoen euro. De fashion retailer had inmiddels meer dan 100 stores.”
”Wat heb je nodig om een bedrijf in een volgende fase te brengen qua professionalisering? Wat wordt je equity story? Dat wilde ik van dichtbij zien.”
Van Suitsupply naar TMF Group
Toen hij na ruim vijf jaar overstapte naar TMF Group zeiden veel mensen: ´Waarom ga je van een enorm sexy product naar financial services?´ Maar ik wist, dankzij Patrick de Graaf die als CFO van KPMG net was overstapt naar TMF Group, dat er een flinke Finance transformatie moest worden doorgevoerd. Een jaar eerder was CVC – private equity – ingestapt. Dus iedereen wist dat er een professionalisering aan zou gaan komen met mogelijk een exit.”
Dat vond Wijnia wel interessant om eens mee te maken. ”Wat heb je nodig om een bedrijf in een volgende fase te brengen qua professionalisering? Wat wordt je equity story? Dat wilde ik van dichtbij zien.”
De eerste jaren zat Wijnia in Amsterdam met zijn neus op de Finance transformatie: “Een nieuwe auditor, verbeteren van de cash positie en de kwaliteit van de data, centralisatie van de Finance functie, een nieuw team opbouwen inclusief talentontwikkeling. Het is belangrijk om hierin de business te volgen en zorg te dragen dat de sturingsinformatie aansluit op de behoefte.” En zo kon Wijnia toch een rol spelen in het bepalen van de toekomstige strategische journey van TMF Group.
Lees ook op CFO.nl: Louise van Schaik (Head of Unit EU & Global Affairs, Clingendael): “De onrust rondom de Rode zee was te voorzien als je iets wist van de verhoudingen in de regio.”
Van Amsterdam naar Kuala Lumpur
En toen kwam de CFO-rol in Azië op zijn pad. “Al tijdens mijn eerste maanden bij TMF Group zei ik tegen Patrick: ‘Als je een keer een mooie rol voor me hebt in het buitenland bij TMF Group, dan mag je me bellen.’” En die rol kwam.
“Werken in het buitenland, dat wilde ik en mijn vrouw gewoon een keer meemaken. Een sprong in het diepe. Ervaren hoe dat is. Je leven en je business opbouwen buiten Nederland. Zoiets is natuurlijk wel een ander speelveld.”
Wat Wijnia mooi vindt aan TMF Group is dat het bedrijf, zeker in de laatste twee jaar, veel meer is gaan sturen op ‘internal promotions’. “Daarmee bouw je echt aan een goede positieve bedrijfscultuur. Het is ook veel leuker om iemand uit je team een promotie te geven dan iemand van buiten het bedrijf aan te nemen. Sowieso heeft iemand van buiten altijd een maand of drie tot zes nodig om überhaupt naar hyperrunning te komen. Iemand moet wel echt hele specifieke skills hebben wil dat lonen.”
Internal promotion kan ook te vroeg komen aldus Wijnia, “maar het liefst wel voordat iemand zelf op het idee komt dat het tijd is voor een nieuwe uitdaging. Dat kun je echt proactief managen. Het laat je vertrouwen groeien binnen je team.”
Wijnia was nog nooit in Kuala Lumpur geweest. “Ik was ook niet per se Azië-minded, kende alleen Bali en Sri Lanka, als vakantieland. Maar we zijn gewoon in het diepe gesprongen en die ervaring was waanzinnig. Een heel internationale omgeving, waar ik veel vrienden opdeed en veel van de regio kon zien. Je hoeft niet naar de verjaardag van je familie dus er blijft veel tijd over om te reizen.”
Op dinsdag 15 april nemen we tijdens FM Dag 2025 een diepe duik in de kleine veranderingen die zorgen voor grote impact. Geïnspireerd door The Tipping Point van Malcolm Gladwell ontdekken jouw finance professionals hoe ze AI-tools kunnen inzetten, rapportages digitaliseren en data-analyse versterken. Het resultaat? Meer efficiëntie, betere beslissingen en een organisatie die klaar is voor de toekomst. Investeer in de ontwikkeling van jouw team en maak gebruik van onze speciale groepstickets met korting. Zorg dat jullie deze kans niet missen!
Verantwoordelijk voor APAC regio
Wijnia was als CFO APAC verantwoordelijk voor vijftien landen, een complex speelveld: “Van Nieuw-Zeeland naar India en alles wat daar geografisch tussenin ligt. Op het moment dat ik aankwam zaten we op circa 150 miljoen omzet. In de afgelopen jaren is dat uitgebouwd naar inmiddels meer dan 200 miljoen. We hebben in die tijd meerdere acquisities gedaan en daar ben ik zelf ook actief bij betrokken geweest. Ik heb veel gesprekken gehad met promotors, of het nou ging om een lokaal administratiekantoor, of om een corporate secretary. Veelal konden ze in een bepaald land niet doorgroeien, of kon men het personeel geen verdere doorgroeimogelijkheden aanbieden. Soms wilde een eigenaar gewoon met pensioen en zocht naar een goede oplossing. Niet ieder bedrijf heeft de ambitie om zelf om verder uit te breiden naar andere landen. Dan kan het interessant worden om onderdeel te worden van een compliance platform als TMF Group. Zo hebben we een aantal mooie acquisities gedaan. Het is ook integraal onderdeel van de strategie.”
De focus van de oud-CFO lag in de afgelopen jaren op de business kant. “Wel met Finance for the business als mindset en niet Finance for finance. Verbetering van de datakwaliteit, inzicht in de winstgevendheid per klant, waar liggen de mogelijkheden om bestaande klanten uit te bouwen waren pivotal.”
Wijnia’s strategie ging hand in hand met verdere centralisatie van de Finance functie. “Toen ik begon, hadden we tien werknemers Finance in Kuala Lumpur en nu zitten er meer dan 70 waarbij het totaal aantal werknemers in de regio gelijk is gebleven. We hebben ons businessmodel schaalbaarder gemaakt en we hebben ervoor gezorgd dat er een goede hub ontstaan is in Kuala Lumpur, met de juiste capabilities: operationeel Finance, FP&A, Financial control, Treasury, Tax, M&A-integratie en procurement & real estate. De implementatie van Microsoft D365 F&O zorgt ervoor dat we vanuit hier weer lekker kunnen doorgroeien. Alleen medewerkers toevoegen is niet de oplossing bij snelgroeiende bedrijven.”
“De FDI-inflow in China is afgelopen periode sterk teruggelopen. Je ziet ook dat bedrijven met vestigingen in China hun business heroverwegen.”
Commercieel model met persoonlijke touch
Hij vertelt over het ‘longtail’ model van TMF Group met in 87 landen eigen kantoren en eigen medewerkers met de juiste lokale expertise. “In totaal heeft TMF Group 12.000 medewerkers, waarvan circa 3.000 in de APAC-regio. Dat maak het bedrijf wel uniek met zijn global footprint.”
Als CFO zag hij ook dat de TMF Group zich onderscheidt van het partnermodel dat wordt gehanteerd bij de grote accountantskantoren of juridische kantoren, omdat men onder een vlag opereert. “Veel bedrijven in deze markt werken heel erg partnergestuurd. Als jij klant bent van die partner, dan valt je in zijn P&L. Er is geen incentive om connectie te maken met andere landen.”
Het meer commerciële model van TMF Group support volgens hem gemakkelijker internationale sales. “Als ik hier met de CFO van een bedrijf sprak die zei: ‘Ik wil graag business doen in Saudi-Arabië’, dan koppelde ik hem direct aan onze managing director in Saudi-Arabië. Dat viel helemaal niet in mijn scope als CFO APAC, maar dat maakte voor ons niet uit. De focus van TMF Group is: hoe kunnen we onze klanten helpen compliant te zijn.”
De regels per land kunnen tamelijk verschillend zijn en complexiteit verhogen: “China en Indonesië zijn bijvoorbeeld veel complexere landen om business te doen dan Hong Kong of Australië. Landen in met name Zuid-Oost Azië zijn echt bezig om regelgeving te versimpelen, te digitaliseren en een aantrekkelijk vestigingsklimaat te creëren voor bedrijven. Een manier om dit inzichtelijk te maken is de GBCI-report dat TMF Group jaarlijks publiceert. Dit report geeft de verschillen weer om business te doen in een bepaald land.”
De persoonlijke manier waarop TMF Group te werk gaat geeft het bedrijf volgens Wijnia een groot competitief voordeel ten opzichte van partijen die hun organische groei proberen te forceren middels puur en alleen AI zoals co-pilot of ChatGPT. ”TMF Group is meer een people business, waarbij technologie ervoor zorgt dat medewerkers hun werk goed en efficiënter kunnen doen. Er ligt een hoge toegevoegde waarde in nieuwe technieken die basisinformatie sneller en beter beschikbaar maken. AI en automatisering zijn echt cruciaal in Azië. Door de hoge vraag is de war om talent extreem in bepaalde landen. Dit moet je soms dus anders zien op te lossen dan puur en alleen extra medewerkers toe te voegen.”
Geopolitiek
Over werken in Azië gesproken. Wat merkte hij op toen hij nog CFO was, van de toenemende geopolitieke spanningen tussen onder meer China en het Westen? “Dit was onderdeel van elk gesprek met leiders van de internationale bedrijven. De manier waarop er gekeken wordt naar China is best negatief. De FDI-inflow (Foreign direct investment, red.) in China is afgelopen periode sterk teruggelopen. Je ziet ook dat bedrijven met vestigingen in China hun business heroverwegen. Met TMF Group zagen we ook veel legal entities die opgeheven werden. En als er dan geen nieuwe business bijkomen, dan is het best wel moeilijk om zelf te groeien in zo’n land.”
Ook zag hij dat Chinese domestic companies welke actief in bijvoorbeeld Solar, EV, maar ook andere technologische bedrijven hun expansie zoeken buiten China. “De flow van China naar Mexico is bekend, maar er is ook een uitstroom naar Japan en Singapore. Bedrijven zoeken hun expansie buiten China om geopolitieke risico’s te verminderen. Partijen in de semiconductor industrie overwegen Maleisië of Vietnam als ze nieuwe fabrieken willen bouwen. Elk internationaal bedrijf heeft met de geopolitieke spanningen te maken en dit zal de komende jaren alleen maar meer worden, vrees ik.”