Zo gaat een effectieve CFO om met activistische aandeelhouders

Met name in de VS zijn activistische hedge fondsen bezig met een comeback. Met deze ontwikkeling in het achterhoofd, houdt menig CFO de fondsen goed in de gaten en denkt hij na over hoe om te gaan met een activistische aandeelhouder die zich roert.

Nu de aandelenbeurzen al een tijdje in de VS en Europa in de lift zitten, boeken ook activistische hedge fondsen uitstekende resultaten. Volgens eVestment boekten dergelijke fondsen gemiddeld dik 19% rendement in 2013. In totaal hebben ze zo’n 100 miljard dollar in beheer.

Tegen de website CFO.com stelt Stephen Raneri, hoofd van LionEye Capital Management, een event-driven hedge fonds dat hedge fondsen op zoek zijn naar bedrijven met ‘luie balansen’ (dus met relatief veel cash en weinig schuld) waar nog waarde uit te knijpen valt of naar bedrijven die onderpresteren vanwege de strategie van het management.

Dat activistische aandeelhouders al met een klein percentage van de aandelen een behoorlijke stempel kunnen drukken op het reilen en zeilen van een onderneming  toont het verleden van ABN AMRO bank wel aan. Hier dwong het activistische TCI Fund, een opsplitsing van de bank af. Tegenwoordig voert TCI overigens campagne bij luchtvaartfabrikant EADS om zijn belang in Dassault te verkopen.

Niet per se slecht 

Dergelijke events hebben ook in ons land bijgedragen aan het feit dat activistische aandeelhouders geen goede reputatie hebben. Ze zouden enkel geïnteresseerd zijn in de korte termijn. Toch lijkt de werkelijkheid iets genuanceerder. In het paper The Long-Term Effects of Hedge Fund Activism worden 2000 interventies van activistische aandeelhouders tussen 1994 en 2007 bestudeerd. Hieruit blijkt dat in de vijf jaar nadat de activistische aandeelhouder ingrijpt, de resultaten van het bedrijf significant verbeteren.

Een woordvoerder van het Amerikaanse National Investor Relations Institute benadrukt dat institutionele investeerders soms achter de schermen wel degelijk steun verlenen aan activistische aandeelhouders. Het loont in ieder geval om als CFO goed geïnformeerd te zijn over de partijen met belangen in de onderneming. Ken je aandeelhouder dus. Een proactieve, kritische opstelling naar activistische aandeelhouders is aan te raden.

Zo trad de activistische investeerder Daniel Loeb begin deze maand toe tot de raad van bestuur bij veilinghuis Sothebey’s. Loeb meent dat Sothebey’s onder de maat presteert en drong eerder aan op het aftreden van (nu collega bestuurder) Bill Ruprecht. In ruil voor meer macht in de vorm van zijn benoeming, laat Loeb nu een deel van zijn eisen vallen en is zijn toon wat gematigd.

Communiceer open over je strategie naar aandeelhouders

Wanneer een activistische aandeelhouder op de deur klopt, is dat doorgaans een uitstekend moment om nog eens goed uit te leggen welke strategie het bedrijf volgt en waarom.  Of zoals de hedge fondsmanager het tegen CFO.com zegt: Als je open bent naar je aandeelhouders, kan het leiden tot goede uitkomsten”. 

  

Gerelateerde artikelen