Zo houdt ForFarmers de kosten laag
De omzet van ForFarmers liep over het jaar 2016 terug met 6 procent, onder andere door de Brexit en lagere grondstofprijzen. Toch nam de ebitda ten opzichte van 2015 met 4,2 procent toe, mede omdat de organisatie goed in staat is kosten te besparen.
“Het is onderdeel van onze cultuur”, zegt Arnout Traas. “Als mensen geld uitgeven, vragen we ze te doen alsof het hun eigen geld is. Bij een diner zullen we nooit een fles wijn van honderd euro aanschaffen. Die koop je thuis ook niet . Het is raar het dan wel te doen, omdat je het kunt declareren.”
Het bestuur heeft hierin een voorbeeldfunctie, zegt Traas. “Het is niet goed als wij in de meest sjieke hotels gaan zitten. Dat geeft een verkeerd signaal. Onze jaarlijkse vergadering met de top-250 van het bedrijf hebben we in een Van der Valk-hotel gedaan. Die hebben een uitstekende prijs-kwaliteitsverhouding.”
Eigen kostenplaats
Iedereen in de organisatie heeft bovendien een eigen kostenplaats, waardoor direct inzichtelijk gemaakt wordt wie hoeveel uitgeeft. En er wordt scherp op gelet, werknemers krijgen hier ook echt vragen over, zegt Traas. “Het is een soort cultuur van bewustzijn. Werknemers beseffen zich dat we heel wat tonnetjes voer moeten verkopen om ons geld te verdienen. We zijn een professionele organisatie: er mag best een plak kaas op de boterham liggen, maar dat hoeven er niet drie te zijn. Zo zijn we altijd bezig dit spel te spelen en te bekijken hoe we kostenefficiënter kunnen werken.
Lange termijn
Het bedrijf gaat ook langetermijnrelaties aan met partners in de keten. Samen met deze partijen wil ForFarmers bekijken hoe ze zo efficiënt mogelijk kunnen werken. Bovendien wordt zo voorkomen dat er kosten gemaakt worden voor tenders. Traas: “Het is mooi om te shoppen. Maar uiteindelijk kom je er pas achter waar het echt om gaat als je nauwer met elkaar samenwerkt.”
Een uitgebreid interview met Arnout Traas, CFO van ForFarmers, is te lezen in CFO Magazine, dat verschijnt op 8 november.